cykla på asfalt
Jag vet att asfalt sliter extremt på leder hos både människor och hundar och att man ska undvika att springa på det så gott det går. Men hur ska man göra när man cyklar med hund på asfalt några km? Att ha henne i gräskanten vill jag helst inte då hon fastnar väldigt lätt i lukter trots att hon vet att cykel är cykel, inget annat. Goda dofter måååste man bara stanna vid. Men som sagt, om man inte har något annat val än asfalt en längre bit, vad gör man? Kan skriva att jag har en labbetik på 32 kg och 2 , motioneras lagom och van vid att _gå_ på asfalt. Och felfria leder :)
Jag hade gått. Det är inte bra att springa på asfalt för trampdynorna.
Det är ingen fara att låta hundens springa på varierat underlag, där även asfalt ingår. Jag tränar mig själv, mina hästar och mina hundar på samma vis, där ingår jogging på hårt underlag för att stärka leder och ligament.
Asfalt är inte farligt eller skadligt så länge man gör det måttligt. Om du dag ut och dag in nöter asfalt med hunden då kan man räkna med skador. Men någon gång då och då är inte skadligt. Sunt förnuft som med allt annat.
Jag hade gått om jag måste ta vägen ofta, men cyklat lite då och då, jag hade nog hållit det till någon dag var och varannan vecka om inte mer sällan.
Annars får du träna att lukta det gör man inte när matte cyklar.

Gör man mycket och sällan sliter det och även när man gör mycket och ofta. Lite och ofta stärker ben och senor. Det är viktigt att träna på varierade underlag och att öka träningen successivt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Asfalt är inte idealiskt nej, samtidigt så skulle jag värdesätta en varierad motion mer än att hunden kanske råkar få trava på asfalt.
Små hundar i tätort borde ju bli helt utslitna då de ofta travar för att "hinna med".
≧◔◡◔≦
Nej såklart jag inte skulle göra det varje dag, men bor ganska centralt så finns mest asfalt, och vägen i skogen är det för branta backar (för mig) att cykla i. Så man måste iväg en bit för att komma till grus. Sen täntke jag om man kanske skulle cykla till landet som ligger några km iväg, då måste man cykla en bit i stan, på asfalt. Hon har absolut orken och kondisen till det, men vill ju inte "göra henne illa".

Som #5 säger, många hundar, speciellt små, springer ju på asfalt dagarna i ända för även om ägaren inte går så fort så måste hunden ändå springa för att hinna med.
Så om jag håller den farten på henne hon brukar ha på prommisar så är det lugnt? Måste det ju vara då :). Hon är ju ganska stor men hon travar ju bredvid mig ändå, även om jag springer så brukar hon välja själv att springa på asfalt.. hmm. Jag får testa helt enkelt!

#8 Ja om hon är van vid det tempot så blir det ingen skillnad för henna.
I måttlig mängd är det oftast inga problem att springa på asfalt. Särskilt om hunden är van att gå på asfalt. Det viktigaste är att hålla koll på tassarna så att de inte blir för slitna.
Jag har cyklat upp emot 17-18 km med min förra Schäfer utan problem. Det handlar om att vänja hunden sakta och att ha stenkoll på hur tassarna ser ut.
Bloggade lite mer om mina tankar om ämnet för ett tag sedan. http://www.mylittleplace.se/bloggar/hundbloggen/springa-och-cykla-med-hunden-pa-asfalt