Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1719 ggr
Dramatik
0

Torrfoderdjungeln

Jag tycker det är omöjligt att kolla igenom alla innehållsförteckningar på precis alla märken som finns i torrfoderväg, så jag frågar här istället.

Finns det något spannmålsfritt (ris inkluderat) torrfoder som även är fritt från majs, ärtor och potatis (potatisfibrer är okej)? Och som dessutom kan konkurera med färskfoder i pris?

Vår amstaffvalp äter nu hälften färskfoder (Nordic spannmålsfri) och hälften torrfoder (doggy professional extra lax och ris). Torrfodret äter han för att det var det uppfödaren gav så jag ville inte byta. Men nu när påsen börjar ta slut tänkte jag att det var perfekt att fasa över till ett bra torrfoder. Standardt har jag ju hört mycket bra om så jag kollade upp detta, men det innehåller ju bl.a. ris, vilket jag absolut inte vill fortsätta ge. Acana då som man hört så mycket bra om? Nja, det innehåller ju en hel uppsjö av örter och skit av alla dess slag och det kan jag inte förstå varför man vill betala dyrt för?

Finns det ens något bra torrfoder? :/ Eller man ska byta över helt och hållet till färskfoder istället?

Vilka torrfoder tycker ni är bra, och varför?

Fenix_Chicci
3

Byt helt till färskfoder

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Hildgrim
1

Ziwipeak eller K9. :)

-Aida-
0

Carrier eller Tello.

Dramatik
0

#2 Tankarna går helt klart åt det hållet. Men då jag tycker att det är svårt att finjustera mängden (växande valp) på ett fryst foder som vi måste såga i bitar så vill jag ge torrfoder en sista chans eftersom det är lättare att öka/minska givan av. Alternativet är att justera färskfodermängden med torkade burgare, men Nordic verkar inte ha det spannmålsfria fodret som torkad burgare utan bara sp+ som ju innehåller spannmål. Eller finns det andra märken som har spannmålsfria torkade burgare kanske? :)

Dramatik
0

#2 Ziwipeak går helt och hållet bort pga. priset. Det blir helt enkelt inte försvarbart med så dyrt torrfoder när man kan köpa färskfoder mycket billigare.

K9 är ett frystorkat färskfoder om jag förstår det rätt? Samma sak som torkade burgare?

Dramatik
0

#3 Nästan alla Carrier innehåller både majs, ris och korn. Alltså precis det jag INTE ville ha. Tello är lika fullproppat med skit.

Fridaaaa
0

Byt till enbart färskfoder. Vi kör på det till valp, (nu unghund) fungerar bra ang mängden, då färskfoder håller några dagar i kylskåpet efter att det tagits upp 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
0

För att göra torrfoder behövs något i för att kunna binda en kul - ris, annat spannmål eller potatis. Annars faller kulorna isär.

Föreslår färskfoder istället.

Annars gillar jag Four Friends torrfoder. Använder det som belöningsgodis och som resemat. Ger färsk mat i vanliga fall.

Hildgrim
1

Hur mycket fryst mat behöver hunden per dag då? En vanlig "barfkorv" (500g) klarar sig i kylskåp några dagar. Hinner du inte förbruka en sådan? 

Mush har ju annars ett helfoder formade som små bollar där varje boll ligger på 25 gram. Så då är det väldigt lätt att dosera.

lizton
1

Som någon skriver så måste något binda en kula för att det ska bli torrfoder. Det finns torrfoder med sötpotatis, som inte är potatis utan en mycket näringsrik ört. Människor som har sötpotatis som huvudföda är de med längst livslängd i världen. De finns på några öar utanför Japan. De har sötpotatis istället för ris. 

Naturea har sötpotatis och det finns några till. Varför så rädd för örter? Örter är det naturligaste som finns. Vilda vargar och tama hundar äter ofta färskt gräs och örter. De tycker att det är gott, de får fibrer för matsmältningen och nyttiga vitaminer och mineraler.

Torrfoder med hög klass är Acana och Orijen (av livsmedelskvalitet). Om man inte gillar höga nivåer protein så passar Acana bäst. Det har aldrig varit några recalls av deras foder, vad jag vet. Det är ett väl beprövat torrfoder sen massor av år och deras foder har toppbetyg hos dogfoodadvisor.com m fl sidor. Man måste komma ihåg att byta långsamt om man har haft ett olikt foder sen tidigare. Det tar 6-8 veckor innan man vet om hunden fungerar bra på ett nytt foder.

Ärtor ger goda fibrer och mineraler. Ärtor och potatis binder foderkulorna i de spannmålsfria sorterna. De lite billigare av Acana har spannmål i form av  havre. 

Det har kommit flera nya spannmålsfria foder på marknaden. Simpsons är ett billigare alternativ och finns hos zooplus.se  Livsmedelskvalitet på det också och på Naturea.

Fenix_Chicci
0

Det är inte så noga hur mycket valpen äter per dag, kolla hullet och ge på ett ungefär 2-3% av förväntad vuxenvikt. Maten står sig i iallafall 2 dagar i kylskåp.

Dramatik
0

#9 Han ska ha ca 600 gram färskfoder per dag om han äter endast det. För tillfället får han 250 g och resten torrfoder eftersom vi köper 1 kilos korvar och delar en gång. Vi tinar alltså en halva åt gången som då räcker i två dagar och det känns inte som om jag vill ha de i kylen längre än så. Två dagar tycker jag känns optimalt för just dessa iaf :)

Vi hade dock tänkt köpa 2-kilos korvar istället och dela 3 gånger, men då blir det 666 gram per korv, alltså 66 gram mer än vad han ska ha per dag. Delar man 4 gånger blir det 500 gram per korv, alltså 100 gram för lite istället. Och stå och såga korvarna i fler delar än så känns alldeles för jobbigt. Därför kanske torkade burgare kunde vara ett alternativ om man vill ha de att justera med. T.ex. ge 500 gram färskfoder och resten burgare (eller tränings"godis" under dagen).

Dramatik
0

#10 Att torrfodret måste bindas ihop med något är jag helt på det klara med. Sötpotatis är okej, vilket kanske inte framgick av mitt första inlägg där jag skrev att jag inte ville ha potatis i fodret.

Jag är inte rädd för örter, men kolla denna innehållsförteckningen på t.ex. Acanas valp- och juniorfoder:

Torkat kycklingkött, havre, färsk kyckling utan ben, Ärtor, färsk kungslax utan ben, brunt ris, kycklingfett, kycklinglever, färska Ägg, soltorkad alfalfa, laxolja, pumpa, kycklingbrosk, Äpplen, morötter, gröna rötter, tranbär, päron, ekolgiska havsgrönsaker (alger, blåstång, dulse), karborrerot, marshmallorot, enbär, bockhornsklöver, söt fänkål, angelikarot, havstorn, cikoriarot, nässlor, hallonbuskblad, mjölktistel, ringblommor, kamomill, Enterococcus faecium, Lactobacillus acidophilus.

Vad ska alla de fetmarkerade sakerna vara bra för menar du (och då har jag inte ens fetat allt jag tycker är konstigt i Acanas innehåll)? I mina ögon är det helt galet att stoppa i sin hund alla dessa örter, och dessutom betala dyrt för det när man lika väl kan ge färskfoder i så fall.

Naturea growth är ju inte mycket bättre heller:

Kyckling (färsk urbenad kyckling och kycklingmjöl), sötpotatis, äggpulver, kycklingfett, potatisprotein, luzern, linfrö, kycklingspad, laxolja, mineraler, vitaminer, glukosamin, methylsulfonylmethane (MSM), kondroitinsulfat, äpple, morot, tomat, spenat, psyllium, nypon, kamomill, kardborrerot, pepparmynta, ringblomma, alger, tranbär, maskros, fruktooligosackarider, anis, bockhornsklöver, Yucca Schidigera, timjan, mejram, oregano, persilja, salvia.

Även Orjien innehåller mycket örter, men får ett plus för att det är helt spannmålsfritt, potatisfritt och majsfritt. Men priset gör ju att inte ens det fodret lönar sig om man lika väl kan ge färskfoder istället. Och det är väl där mitt dilemma ligger nu sedan jag började med färskfoder, är det värt att ge ett dyrt torrfoder (med oönskade tillsatser) till 50% (resten färskfoder) bara för att kunna justera mängden enkelt? Jag börjar nog inse att jag tycker färskfoder är mer värt och har ett bättre innehåll trots strulet med att såga det.

Dramatik
0

#11 Klart det är noga hur mycket de äter? Man får ju utgå från något, vi utgår från (på färskfodret) 2% av förväntad vuxen vikt och det verkar stämma bra. Men självklart känner vi även på hullet och håller koll den vägen. Men gäller det färskfoder måste jag ju veta hur mycket mat som behöver tinas på ett ungefär.

CelsiusT
2

#12 Ingen fara att ge 66g "för mycket". Prova, du märker om hunden börjar få för mycket hull. Men på så pass stor hund så lär det inte göra extremt mycket.

Annars finns ju andra sorters färskfoder. Själv ger jag Bravo och det är burgare på 150g/st och min hund får 2 på morgonen och 2 på kvällen = 600g/dag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Dramatik
0

#15 Det är ju bara det att då blir det inget som helst utrymme för t.ex. träningsgodis och sådant om fodergivan redan är över max :) Som sagt, blir det färskfoder helt och hållet ska jag testa med torkade burgare också :) Någon som vet om man blöter upp dessa i så fall? :)

CelsiusT
2

#16 Jag vet inte men mina hundar har aldrig varit maskiner som går på ett exakt antal gram i utfodringen. Visst kan det väl hända att en viss mängd inte fungerar, men har du provat att ge 666gram+träningsgodis? Du kan ju inte veta om det kommer fungera innan du provat. 

Min hund ska egentligen inte ha 600g, jag ger ganska mycket mer än enligt tabellerna. Men man kan inte räkna så exakt enligt en tabell, det gäller bara att prova och se.

Dramatik
0

#17 Nej, eftersom han bara går delvis på färskfoder nu så har jag inte testat, men både färskfodergivan och torrfodergivan får han under rek. mängd just nu. Ganska lättfödd med andra ord. Jag testar hellre en mindre mängd så att jag får justera upp istället för ner. Hellre att han blir lite för mager än lite för tjock sen tänker jag :)

CelsiusT
0

#18 Men då vet du inte hur hunden fungerar på enbart färskfoder. Du gör som du vill, men jag hade mycket hellre testat att ge 666g än att hålla på med delvis torrfoder (speciellt eftersom du är på jakt efter nytt torrfoder och inte är nöjd med det du har). Det är ju inte farligt att köpa några korvar och testa.

Eller söka ett annat färskfoder som finns i mer passande förpackning.

Dramatik
0

#19 Men om jag utgår ifrån mindre av korvarna och kompletterar med torkade burgare (som är frystorkat färskfoder) så skippar jag ju torrfodret helt.  Jag har ju skrivit att jag kommer göra så om jag inte hittar ett tillräckligt bra torrfoder som kan konkurrera med färskfoder i pris.

Vilka färskfoder finns i 600 grams förpackning då menar du? Jag förstår inte vad det gör om jag ger 500 gram färskfoder och 1 torkad burgare (motsvarar 100 gram blött) istället för 666 gram färskfoder som ev. blir för mycket? Med burgare har jag dessutom i så fall möjlighet att enkelt justera mängden beroende på aktivitet och träningsgodis också.

Fenix_Chicci
0

#14 Jag ger mellan 150-200 gram barf till min valp (som väger 2,5 kg), är hon mer hungrig så får hon mer mat, hon äter mindre vissa dagar så det jämnar ut sig. Hon får även träninggodis på det, har inte ett gram för mycket på kroppen, snarare är hon lite åt det tunna hållet. 
Inte är det väl någon som räknar på sina barns mat så de äter exakt samma mängd varje dag?

Kan även ge ett litet tips som är bra att tänka på när man ger helfoder. Inget helfoder är helfoder för alla hundar och speciellt inte för valpar som kan ha väldigt varierande behov tex. behövs mer kalcium när de byter tänder. Blir bajset löst så komplettera med lite benmjöl. Fiskolja är även bra att ge som tillskott och halv dos Standardt Start mix.

Dramatik
0

#21 Men vem sa att han äter exakt samma mängd och foder varje dag? Det är färskfodret och torrfodret som är samma mängd. Utöver det så blir det ju träningsgodis, köttiga ben och sådant. Just därför vill jag inte ha färskfodergivan maxad från början eftersom jag vill ha utrymme för annat också. :) Standardt start mix får han redan och laxolja har vi funderat på att köpa så blir nog det nästa gång vi åker och hämtar foder:)

lizton
0

#10 Läs hur små mängder det är av varje ört. Mängden är milligram alltså tusendels gram per kilo foder. Det handlar om som mest 500 mg/kg, alltså ett halvt gram/kg. Hur lång tid tar det innan hunden har ätit ett kilo av sitt foder? Acana är väldigt drygt så det kan ta flera veckor om du har en liten hund. Går du aldrig ut med din hund efter vägkanten där det växer gräs och vilda örter? Eller går med den över ett gräsområde eller efter en skogsstig? Om din hund får gå på såna ställen kommer den att beta i sig betydligt mer än ett halvt gram av en växt; säkert flera grässtrån, ett maskrosblad och några bär om den kommer åt.   

Örterna är i sån pytteliten mängd att jag tror de är där mest för att matte/husse ska gilla fodret. Många är imponerade av långa ingredienslistor. Men visst har de ett värde, trots att det är så liten mängd. Googla på varje ört så ser du att de innehåller massor av naturliga vitaminer och mineraler. Några är bra för magens hälsa och några är bra för urinvägarna osv Om det finns naturliga vitaminer i ett foder behövs mindre av syntetiska vitaminer. De syntetiska är nästan alltid tillverkade i Kina och det är verkligen ingen höjdare.

Ur Puppy small breed, örter per kg foder:

BOTANICAL INCLUSIONS

Chicory root 500 mg/kg

Juniper berries 500 mg/kg

Angelica root 350 mg/kg

Marigold flowers 350 mg/kg

Sweet fennel 350 mg/kg

Peppermint leaf 300 mg/kg

Lavender 150 mg/kg

Fenix_Chicci
0

#22 Ett annat alternativ kan ju då vara att tina hela korven i kylen och sedan portionera upp nästa dag och frysa in, då kan du ju tina flera korvar på en gång, portionera dan därpå eller nästa dag beroende på hur mycket det tinat och sedan har du mat för en tid framöver.

Dramatik
1

#23 Fast vad spelar det för roll att det är vitaminer och grejer i gräs och örter som de kan äta? Hundar kan väl knappast smälta gräs och örter ändå?

Sen kvittar det hur lite sådant det finns i fodret, det är totalt onödigt ändå och jag tänker inte betala för det när jag kan välja bättre alternativ. Och plussa ihop alla mg istället så ser du att det i slutändan ändå blir ganska mycket skrafs per kg.

CelsiusT
0

#20 Om du kan få ihop det ekonomisk (brukar ju vara lite dyrt med torkad) och din hund mår bra av torkade burgare till vardags så visst, det är upp till dig. Men personligen vill jag ge färsk mat framför torrfoder eller torkad. Jag vill även ha smidigheten av att ge en sorts mat och slippa ha olika sorter att pussla ihop.

Bravo exempelvis har färska burgare i 150g, 4st sådana ger 600g. Min hund äter 600g mat om dagen utan att jag behöver krångla.

Rebornlady
0

Är det okej att tina fodret och sen frysa om igen?

Dramatik
0

#26 Fast det handlar ju knappast om så mycket torkade burgare i så fall. Max 1 om dagen om jag inte ger något annat (+färskfodret då).

lizton
0

#23 Valpfodret från Acana innehåller totalt 2,5 gram örter per kilo foder. (2500 mg är 2,5 gram). Det är ungefär lika mycket som en halv tesked smör väger och det utblandat i ett kilo foder, så blir det inte mycket. När din hund äter ett maskrosblad har den på en tugga fått i sig lika mycket som om den ätit ett helt kilo av torrfodret. 

Hundar kan smälta färska örter. Hur det är i torrfoder vet jag inte. Om de inte kan smälta det så är det ju absolut inget att oroa sig för. 🙂

CelsiusT
0

#28 Ja det får du ju bedöma själv om du tycker det är värt pengarna och om hunden mår bra av det. Allt sånt är ju individuellt. Personligen hade jag inte trivts med det.

Dramatik
0

#30 Varför skulle hunden inte må bra av det då? Det är ju samma foder, bara i frystorkad variant :)

Priset är ingen fara, äter han en burgare om dagen blir det 8 kr per dag. Men det blir som sagt inte aktuellt varje dag ändå.

thilda-
0

Hallas hundfoder är inte så pjåkigt heller

Dramatik
0

#32 Fast de har ju inget spannmålsfritt alternativ, vilket var vad jag efterfrågade :)

thilda-
0

Deras färskfoder

Dramatik
0

#34 Samma sak där, inget spannmålsfritt vad jag kan se bland deras färskfoder heller.

Fridaaaa
0

Hallafoders färskfoder är inte spannmålsfritt nej.
Jag rekommenderar inte det färskfodret. Roxy är uppfött på det, och tja gillade det i början men inte efter hand samt att hundarna (Roxy plus svärmors hundar) började rata det mer och mer. Sedan då inte spannmålsfritt

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kazince
0

Du skulle kunna dela så du ger 500g färskfoder per dag och resten av de 100g hunden ska äta kan du ge under träning/köttiga ben eller liknande. :)

Dramatik
0

#37 Ja, så tänkte jag att det får bli istället (eller torkade burgare vissa dagar). :)

Stillsam
0

Orijens puppy torrfoder?
Har dock gröna ärtor i men är spannmålsfritt och 80% kött.

Sugar Mist
0

Jag ger min valp torrfoder på morgonen om jag glömt ta upp en korv, och då blir det acana puppy and junior tror jag det heter, helt okej i innehåll enligt mig.

-