Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 738 ggr
Arashi
0

Lös Hund

Vad har ni för kommandon på era hundar när dom går lösa? och vad gör ni i människomöte respektive hundmöte?

Har ni något kommando eller annat ni har lärt hunden som ni tycker är extra användbart just när hunden går lös?=)

själv har jag ett ligg/stanna kommando på avstånd när jag möter enstaka människor på bredare gångvägar och  förövrigt kallar jag in i hundmöte eller om de kommer grupper med människor.

Saffran0Spice
1

Jag visslar in min hund med antingen munnen eller hundvissla - beroende på hur jag visslar så vet han vad jag menar. Tex en lång vissling betyder kom, medans tre korta betyder kom fort!

Annars ropar jag bara på honom, alternativ ropar jag stanna/still så står han kvar tills jag kommer. Sen är han en ganska reserverad hund, så han springer inte fram till främmande hundar eller folk han inte hälsat på innan med mig =)

imsuchadiva
0

Kallar in hunden och kopplar honom givetvis vid eventuella möten :)

Portie
0

"Gå fint" är det vanligaste kommandot jag använder när han är lös, det innebär att han ska gå vid min sida lugnt och fint. Ser jag att det kommer människor och han är en bit bort så kallar jag in och har honom på min sida tills dom gått förbi. Kommer det hundar så gör jag samma fast med koppel på istället, som en säkerhet. Hugo håller sig nära mig och kollar hela tiden efter mig när han är lös och söker upp mig så fort han ser människor och hundar vilket känns väldigt skönt.

Praefatio
0

"Kom!" kallar in hunden.
"Stanna!" får honom att stanna på platsen där han står.
"Vänta!" får honom att vänta in mig och sedan gå bredvid.
"Här!" får honom att gå bredvid och hålla lite extra kontakt, ett friare fotgående kan vi väl kalla det.

Arashi
0

visselpipa kanske skulle va bra att lära in, min hund brukar försäg inte sticka särskilt långt, men som en säkerhets grej skulle de kanske va bra att ha+en vissling hörs ju mycket tydligare också:)

att få min hund att kunna gå vid min sida är ett långtids mål som jag har visst klarar han sisådär 5 meter men han tycker de e sååå tråkigt att gå sakta, han har alltid sten koll på mig men han vill helst röra sig i snabbare trav… att gå fot är en annan sak det tycker han är roligare, måste få upp motivationen mer till ett gå fint gående, hur gjorde ni när ni lärde in de? och håller er hund kontakt med er som vid vanlig fot, har sätt att folk gör lite olika. men ber jag honom gå vid min sida tar han automatiskt kontakt, vill inte att ja ska råka förstöra fotgåendet så att säga genom att gå fint vid min sida inte är lika kravfyllt hmm hur får man dom att skillja mellan dom 2?:P

[FridaGenborg]
0

Ropar stanna eller kallar in honom genom att vissla eller ropa namnet. Vid människomöten använder jag ordet "Här", som innebär att han ska gå vid min sida tills vi gått förbi personen. Möter vi en hund så kopplar jag honom, han tror att alla hundar vill leka så jag litar inte på honom till 100% där 😉

Praefatio
3

Jag kopplar nästan också alltid vid hundmöten, inte för att min hund någonsin visar något intresse för andra hundar utan mest för syns skull, för att det är trevligt och den andra ägaren ska känna sig trygg med att min hund inte gör något dumt.

Sugar Mist
1

När valpen lekte rebell och tyckte kommandot "kom" var onödigt brukade jag be honom sätta upp tassarna på något i närheten, då han tyckte det var skitkul, och kunde då lätt hålla honom i möten med människor och/eller hundar. Nu funkar kommandot "kom" eller en vissling mycket bättre än innan, men att sätta upp tassarna vid speciella ställen där vi brukar möta folk gör han fortfarande för godis.

-

[Forest]
0

Kom- för kalla in dom

Sidan-går på den sidan jag avgör är bäst genom visa med handen.