Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2994 ggr
Cajolyne
0

Bärnstenshalsband till hund?

Någon här inne som använder bärnstenshalsband till era hundar? Hur mycket fick ni betala för ett halsband? Funkar det?

Fridaaaa
0

Har testat på Lillan, vår sankt bernhard, var värdelöst på henne, minns ej pris men relativt dyrt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cajolyne
0

#1 Aha okej… så synd. Hade ju varit bra om det hade funkat så slipper man alla de här fästingmedlen.

Turast
0

Har på Jamie (kh collie), tror jag betalade 180 + 10 kr frakt och pengarna gick till hemlösa greyhounds på irland 😃

han har bara fått en fästing hittills så jag är nöjd :) han går dock på bvitamintillskott också

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[tk1971]
0

Det måste väl finnas gamla bärnstenshalsband att köpa på loppisar etc. för en billig peng? Bärnsten som bärnsten, om man nu tror på det. Jag gör det inte.

Fridaaaa
1

Måste vara äkta bärnsten. Så inte säkert är billiga är äkta och fungera

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[tk1971]
4

Ok, då ska jag lära er ungdomar en sak om bärnsten. För jag är helt övertygad om att de där särskilda hundbärnstenshalsbanden är ett sätt att håva in pengar från välmenande hundägare som inte riktigt har koll.

Bärnsten heter "electrum" på grekiska. Och det kan ju var och en förstå att det har med elektricitet att göra. Ett sätt att skilja plastbärnsten från äkta är att gnugga stenen mot tyg. Då blir den äkta elektriskt laddad och drar till sig små pappersbitar, vilket inte plast gör.

Så jag tror inte alls att man måste betala multum för såna där halsband.

Cajolyne
0

#3 Okej, det var inte så farligt dyrt. För jag kollade på en sidan och då kostade 13 kr/cm och behöver runt 46 cm till min hund så då är man uppe i 598 kr tycker det är väldigt dyrt. 

#4 Jag är ju tyvärr aldrig på loppisar… men får väl gå dit & kolla när vi har något i närheten.

Ison
1

Finns att köpa bärnstenspärlor och göra egna halsband också, pärlakuten vet jag har om man är pyssligt lagd:) jag köpte mitt halsband till Ison på tradera:) är ett "människo" halsband egentligen. Mitt kosta 43kr plus 12 i frakt eller nått:)!

Cajolyne
0

#8 Ja, jag gör ju egna smycken. Men har aldrig hittat bärnstenspärlor men får gå in och kolla på sidan.

-Aida-
1

Jag har ett bärnstenshalsband till min valp och hittils har han inga fästingar, jag gjorde också som #6 sa att gnida den mot tyg, jag gned den mot soffan för de tyget har en tendens att göra allt statiskt men stenarna drog inte upp nå pappersbitar, då drog jag den mot valpens päls istället och då j*klar flög de pappers bitar upp på stenarna, de va skoj. :D

Vattnadal
1

Tänk på att det ska vara sk rå bärnsten, dvs inte slipad, om den ska funka.

Jag köpte 2 till mina hundar på medeltidsmarknad, 60 kr för det ena, 70 för det andra. Det var tunnare trådar, bara knutar mellan för att de inte ska slå ihop och gå sönder. Det ena har jag bytt till fiskelina med stora knutar, det andra på den äldre lugnare hunden, håller än.

Tycker de funkar bra. Ger i och för sig även B-vitamin extra, men när tikens gick sönder var hon utan 2 v innan  det var lagat. Hon fick fästingar under den tiden, men när det satt på igen, klarade hon sig. Tyvärr funkar de dåligt på blöt hund, och det är hon ofta.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

teezan
0

jag har köpt ett som inte kommit fram än, från Evas hunhalsband. kostade 160:- totalt (4:-/cm) med 10:- frakt, vilket jag tyckte att det kunde vara värt. min har visserligen inte fått en enda fästing än, trots vistande i skogen regelbundet, och de två senaste somrarna med fixodida fick han nog 10-15 under hela sommaren. vi upplevde det dock som att fästingarna började komma så fort vi började med tabletterna (eller så började vi för sent) men vi ska se om bärnstenshalsbanden funkar bättre/likvärdigt.

ChristineF
0

Jag har ett från elvingsson.com och priset står på sidan. Har den för långhåriga hundar. På den sidan får man pengarna tillbaks om men ej är nöjd och om det skulle gå sönder lite kan man skicka in och få det lagat på en peng.
Jag är nöjd, men kan inte säga exakt hur mycket det fungerar eftersom jag ger b-vitamin och schamponerar med espree citrusil plus. Jag känner att om man väljer naturligt så varför inte kombinera flera för att få säkrare skydd :) Chica får 0-3 fästingar per år, vi bor i Roslagen där det finns mycket och är en hel del i naturen.
Funderar även på att koka örtspray mor fästingar att ta på innan vi ger oss ut, finns recept om man googlar.

Calibe
0

Köpte också från elvingsson men har inte hunnit testa än. 10kr/cm.

Rafflan
0

Jag har ännu inget fästingmedel på min hund och ännu har ingen fästing bitit sig fast, dock sett 2 krypa som jag tog bort, och dem kan krypa även om man har fästingmedel på hunden ;)

Med detta vill jag ha sagt, det är svårt att säga om fästingmedel funkar eller inte då man inte vet hur många fästingar hunden skulle haft annars. Har dock hunden 5 fästingar/vecka och sen sätter man på fästingmedlet och det blir 0 fästingar så funkar det troligen :)

Fästingmedel= bärnstenshalsband, fästinghalsband, spot-on lösning, mm.

taylor__lambert
0

Vet en del som har köpt bärnstenshalsband, alla av olika raser och det den funkade bäst på var krull-hunds-pälsar :P Det funkade dock inte på min cocker hane (som får väldigt locking och krusig päls när den har växt ut) men Pudel och lagotto verkar det funka super på.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta