Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 693 ggr
LekGott
0

Åsikter- Halti

Vad har ni för åsikter kring halti? 

Är det okej att använda om man bara använder de dom dagarna man verkligen inte orkar träna, när man har haft en dålig dag och inte vill att de ska gå ut över hunden, om någon okunnig passar hunden osv? 

Har en aussiekille på snart 7mån som sköter sig förhållandevis bra i koppel om man är med på noterna själv och hela tiden jobbar med honom men ibland har man en dålig dag (använder mig bara av positiva metoder) och den dagen finns de lätt till grinighet hos mig som jag inte vill överföra till min hund eftersom han inte har förtjänat det. Känns då snällare att sätta på ett halti, jobba emellanåt på promenaden och slippa tjuriga miner och en trotsig hund. 

Provade halti på honom idag och han gick som en klocka i de… Inget dragande och då gick han dessutom bredvid en annan hund hela vägen. (Han äääälskar hundar och gör annars allt för att leka med dom)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

[Konstig]
0

vill också se va folk tycker så följer

Frida B
1

Sålänge det inte finns någon risk över huvud taget till ryck och dragande i koppel, varken från ägaren eller hunden tycker jag det är helt okej. Om det är som du säger, att man har en dålig dag. Som en permanent lösning tycker jag inte att det är bra.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
0

Har ungefär samma tankar som dig, men dock i sommar när vi börjar cyckla, just för att han väger 24kg och växer fortfarande och lätt skulle dra omkull mig, följer.

-

Majken!
0

De hjälpmedel som krävs för att kunna kontrollera sin hund och för att lugnt kunna föra den bland andra hundar och människor är bra hjälpmedel. Strunta i människors åsikter, du har redan svaret i din text. Fungerar det och ni båda är lugna och nöjda så är det ett bra hjälpmedel.

LekGott
0

#2 Han ligger inte på i kopplet om han har halti på och då gör de ju givetvis att jag inte heller behöver dra tbx. rycker i kopplet händer aldrig, ens utan halti så de skulle jag aldrig få för mig att göra. Har halti på alla större hundarna på dagiset jag jobbar på så vet hur man hanterar de. Självklart inte som en permanent lösning utan för att undvika en större konflikt oss emellan. Har ett jävla tålamod oftast men ibland är den på bristingsgränsen och de värsta jag vet är hundar som drar och där har jag lätt till att bli grinig. Dessa dagarna har jag tidigare valt att ha långlina eller låtit honom springa av sig på ängen men vill kunna ta promenader då också.

#3 Ja, de förstår jag. Kommer antagligen också använda halti när vi cyklar i framtiden just för att han inte ska dra omkull mig.

#4 Kommer göra vad jag känner passar oss bäst i slutänden men är nyfiken på vad folk tycker o tänker. Jag vill som sagt inte använda de permanent men kan tycka att de e skönt att slippa ta onödiga strider om jag inte är på humör från början. =)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

hund_katt
0

om du menar halti 'nosgrimma' (finns ju sele också) så är det en bra lösning om man har t.ex. en dålig dag. använder man den dock för ofta så kan hunden lära sig att börja dra i den också, och då lägger sig halsen/nacken fel, så hunden kan skada sig.

jag brukar använda det på t.ex ställen med mycket folk, som marknader, eller om jag går med Rocky samtidigt som Zingo(om jag passar Zingo åt mamma) så brukar jag också Rocky blir lugnare och om Zingo skulle reta Rocky(som han brukar göra) så kan jag lätt hålla emot om Rocky skulle hugga/säga ifrån(hugga försökte han när Zingo inte slutade när Rocky sa ifrån, och när Rocky var osäker på Zingo när Rocky inte kunde läsa av Zingos signaler för all päls, Zingo är en pudel).

även när jag är trött och hungrig, och kan bli tjurig för minsta lilla sak, så använder jag nosgrimman. Han lyssnar myycket bättre i den, och han slappnar också av i den.

dock kliar den också på honom, så jag gillar inte att använda den för ofta heller. men när jag använder den och han går så fint i den(som han inte gör i vanligt koppel) och även är undergiven, så tänker jag alltid 'wtf? Rocky sköter sig i kopplet!' även om jag vet varför och vet att han kommer gå fint i kopplet.

halti tycker jag är jättebra, så länge man använder den rätt och inte för ofta. Rocky höll på att lära sig dra i den, då slutade jag med den ett tag, sedan använde den igen. då försökte han inte dra i den mer.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

JoannaLi
0

Sålänge man är med på att den är relativt 'skarp' och att man ska anpassa sig efter det (åtminstone ha det i åtanke om man redan är försiktig) så att det inte blir något onödigt obehag, så tycker jag bara att köra på :)

LekGott
0

#6 Kommer kanske max använda den nån gång i veckan så har svårt att tro att han kommer börja dra i den! =)

#7 Använder dom dagligen på dagishundarna så jag vet hur dom används och hur försiktig man måste va. Han gör som sagt inga motstånd i den så har svårt att tro att jag ens kommer behöva hålla emot nån gång! =)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

teezan
1

jag skulle personligen aldrig våga använda halti när jag cyklar, känns som skaderisken ökar. skulle visserligen inte våga använda halti alls, speciellt inte på min egen som kan få lite ryck om han ser en katt till exempel. jag gillar vgw/metizo/amoken bättre mot dragande, men det är jag det :) det finns billigare varianter på dem, där man knäpper fram, men är osäker på hur effektiva/bekväma de är.