Nybörjare
Hej, jag är 15 år gammal och vill få min mor att överväga till en ny hund. Jag vet dock inte vilken ras som blir bra. Jag vill ha en mellan stor eller liten hund som bara ska vara för sällskap och inget annat. Jag har dock inte för mycket tid att vara med hunden på förmiddagen eftersom jag än går i skolan. Därför skriver jag här nu och undrar, vad är det för hundras jag skulle kunna ha? Jag är gärna villig att lära mig en ny hundras. Nuvarande hund är en jämthund på 4 år men det är inte jag som uppfostrat henne. Jag har kollat lite på tysk spets men läste att det inte var någon bra nybörjarhund när en annan sida sa att det var det, kan jag införskaffa en tysk spets eller är det någon annan hund som är bra för mig?
Tysk spets är helt klart lättare hund att hantera än en jämthund, men de är inte glada i att bara vara sällskap. Det är en ras som mår bäst av att sporta och leva aktivt.
Hur ser er familjs liv ut? Hur ska du lösa skoltimmarna? Är jämthunden dominant mot andra hundar? Vaktar leksaker? Fungerar promenaderna bra? Varför vill du ha en ny hund? Vad ska du betala själv? Är du redo att ha det ansvaret vid sidan om vänner, läxor och skola?
När du planerat ut hundvakt och andra viktiga frågor och tar upp det med din mamma kan ni se om ni har råd och tid med en till hund.
När du har allt planerat ihop allt praktiskt i vardagen och kanske visat med er nuvarande hund att du är redo för ansvaret kan du börja titta på raser.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Vi är 4 personer, Mor far storasyster och jag. Far jobbar obestämt och samma med mor, min syster är också väldigt upptagen med pluggande. hunden måste kunna vara ensam under 6 och en halv timme till 8 och en halv timme. Vi har även en hundgård som vi har vår jämthund i.
Våran hund är ganska dominant men oftast vill hon bara leka. Hon är mest vaktande över nya ben men annars så vet jag inte så mycket på grund av att vi aldrig har fler hundar än henne hemma. Promenaderna med henne funkar bra tills man möter en annan hund, jag har svårt att hålla henne då men annars funkar hon bra i promenaderna.
Jag vill ha en ny hund för att jag drömt om det sedan jag var väldigt liten. Jag kan inte betala något direkt själv för att jag inte har barnbidrag eller något och tjänar inte häller pengar. Jag skulle lätt göra tid till hunden om jag skulle få en egen.
Hundar får enligt lag inte vara ensamma mer än 4 timmar - så om hunden ska vara ensam 6½ - 8 timmar på en dag så finns ingen passande ras.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#2 Jag vet hur det känns att längta efter hund sedan "alltid", men det är bättre att vänta och få saker rätt än att skaffa nåt där allt blir stressfyllt, ångestfyllt och fel. Speciellt om hundarna ska dela hundgård där tiken är dominant och vaktar hennes saker.
#3 Enligt jordbruksverket är det 6 timmar som gäller, inte 4.
"Hundar bör rastas åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar oftare."
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_2.pdf
(Längst ned på sida 9)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Tycker inte du ska skaffa hund nu. Tänk på hundens bästa, jag tycker det är ganska elakt att lämna en hund själv (med eller utan hundkompis) i mer än 6 timmar.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ni som påpekar lagen, kan väl läsa lite om lagen, hunden får vara ensam i en rastgård dygnet runt så länge den rastas på annan plats en gång per dygn
minavitas.wix.com/kennel
Tycker också du ska vänta ett tag innan du skaffar hund av samma anledningar som ovan, jag antar också att din hund skulle få sällskap av den andra, om du flyttar hemifrån och tar den med dig och den bott ihop med den andra hunden i några år så kommer din hund med större säkerhet få problem med ensamheten när du lämnar ditt boende.
#7 Erkänner att jag hade fel om tiden hunden får vara själv - nått jag kunde dubbelkollat!
Men bara för att man får ha hunden ensam i en rastgård dygnet runt betyder ju inte det att det är rätt - varför ens skaffa hund om den ska stå själv 99% av sin tid?
Men tycker som dom andra som skrivit - vänta med hund tills du/ni har tiden som behövs. En valp kräver väldigt mycket tid sitt första år, nästan 24/7 första månaderna. Så att skaffa en valp för att sedan lära den stå i en hundgård halva dagen är inte särskilt sjysst mot hunden.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Min valp är snart sju månader och första sex månaderna kunde han inte vara ensam nästan alls. En valp är en bebis och det krävs en viss självständighet för att klara av att bli lämnad.