Träna ryggmusklerna?
Jaa hur kommer man åt ryggen bäst på hunden?
Man känner min hunds ryggrad för bra och jag vill att hon sätter muskler på ryggen men de kommer aldrig… Hon är 11 månader, hon springer fritt i skog och mark, Hoppar upp och ner på bänkar och stenar, vi tränar lydnad, agility (Ej hopp eller balans) och lite freestyle…
Simning tränar de flesta muskler, ryggmusklerna är några av dem 🙂 Perfekt nu till sommaren när det blir varmt, då kan man låta hundarna simma ofta 😃
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Jaa simning ska jag börja med snart! Har tyvärr inget körkort eller råd att simma på hundsimmet :/
Se om du hittar någon sjö eller damm i närheten 🙂
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Hej, har haft problem med min hund som har skador i bäckenet. Här kommer några tips som jag har fått tips om som vi använder dagligen nu i förebyggande syfte. Backa är jättebra ryggträning och gör hela hunden stark samt att den blir mer medveten om sin kropp att den har två bakben som går att styra vilket också minskar skaderisken när hunden blir mer kroppsmedveten. Backa i trappor upp och ner, backa slalom mellan slalompinnar och mellan dina ben medan du backar. Låt hunden backa i en cirkel runt dig åt båda hållen.
Andra övningar som är bra att lära hunden gå sidledes i trappor upp och ner. Locka med godis och lär hunden gå med kroppen helt rak. Höger bak och höger fram lyfts alltså samtidigt upp eller ner till nästa trappsteg sedan ska de andra två benen följa efter. Tar lite tid innan hunden får koll på sin kropp. Använd gärna klicker för att belöna exakt när hunden gör rätt. Lär hunden sitta med framtassarna upp i luften. Gör sökövningar t ex i träd och sätt godisarna så att hunden måste gå upp på bakbenen och sträcka på halsen ordentligt. Balansera på stockar och stenar är också bra, tänk på att bästa träningen för ryggen är när det går långsamt och kontrollerat längs med stocken eller stenen.
Höga benlyft i svår terräng. Hunden är lite för ung för t.ex. dragweight och man bör ha bra ledstatus för sån belastning.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
# 4 jätte bra grejer! Hon är expert på att backa när hon inte ska så de ska jag nog försöka ta vara på då ^^