Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 642 ggr
Turast
0

hjärta?

Hej jag vill ju ge Jamie rött kött en gång i veckan för just nu äter han bara kyckling (VoH nr25) Slakteriet som jag tänkte köpa ifrån kan bara erbjuda hjärta.. men hjärtat är ju en muskel men kan man ge det som rött muskel kött ?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

russin
3

Hjärta är bra mat - bra muskelkött.

Karmatarerskanise
5

Kött är muskler.

Ison
2

Tänkte precis säga som #2 allt kött är muskler. Bara olika muskelfibrer på ett hjärta kontra skinkan på djuret:)!

RaindropsOnRoses
1

Hej TS! 
Vet inte om du är med i VOH-gruppen på facebook men där har admin, Carl Haglind, gjort ett inlägg om rött kött och VOH. Citerar vad han skrev i inlägget och sen får alla tolka det som de själva vill:

"Hej allihop! 

Vill bara klargöra följande. Det finns tydligen de som påstår att man behöver komplettera vårt foder med skelettmuskelkött från nöt, vad de kallar rött kött. Anledningen till detta skulle vara att det inte är tillräckligt mycket zink och järn i fodret. 
Detta stämmer alltså INTE!

För det första så innehåller våra foder muskelkött från nöt och svin, det är glatt muskulatur som ligger runt tarmar och magsäck samt hjärtmuskulatur. Denna muskulatur har lika bra näringsvärde som skelettmuskulatur.

För det andra så har lever ett av de högsta värdena av både Zink och Järn och vi har lever i alla våra helfoder. Dessutom finns det blod i fodret som innehåller järn.

För det tredje så innehåller vitaminpremixen som vi tillsätter både Zink och Järn.

Jag hoppas vi kan slut på detta felaktiga informationsflöde nu. 

Ha en underbar dag!

Calle"

Postar länken också: 

https://www.facebook.com/groups/vomoghundemat/search/?query=r%C3%B6tt%20k%C3%B6tt

Wellcraft
1

Viktigt att inte överdosera hjärtat då de innehåller mycket fosfor.
En BARF-utfodring kan bestå av 20% hjärta.
Så alltså är det svårt att överdosera.

Annars är den VoH-sorten du ger ett helfoder och behöver en kompletteras, även fast det självklart många gånger är bra med lite extra tillskott :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

russin
1

#4 - Att Calle skriver så är inte konstigt - han saluför ju fodret i Sverige😉 Det är mycket kycklingskrov i deras vanliga foder (och med det även mycket ben) och även om det är tillsatt vitaminer och mineraler, så är det väldigt låg mängd. Mer muskelkött ger oftast lite bättre mage (inte stenhård som många blir) och även en mycket bättre variation av aminosyror🙂

Jag har börjat ge av VoH igen (efter ett kort avbrott med Bravo) men numera tillsätter jag kött (och som tidigare extra vitaminer och mineraler). Köttsorten varierar efter behov. Ena hunden behöver högre energitäthet och den andra mindre energitäthet, så magert eller fetare kött beroende på hund.

Turast
0

hm men kan jag då tillsätta några gram hjärta i varjemåltid (eller varannan ex morgonmåltiden) med VoH? Alltså om man inte ska ge för mycket? då blir det ju lite rött kött också men ändå inte för mycket ?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.