Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 835 ggr
lindapatrik
0

Min hund hugger!!

Hej! 

Har en blandras tik (rottis-berner sennen) på 9 månader. Hon är hur snäll som helst och lyssnar jättebra. Men så fort hon har en godis/ben eller mat m.m. så blir hon helt stel i kroppen och kommer man närmare så kan hon börja morra och en gång högg hon mig och detsamma för min sambo. Hur får jag bort detta beteende? 

Även när jag ska klippa klorna på henne så hugger hon mig. Gillar inte alls det, fast jag har godis och berömmer henne, men när man är på tredje tassen så vill hon verkligen inte och då hugger hon mig och ögonen blir helt svarta på henne! Hon ser helt ilsken ut. Vad ska jag göra för att få bort detta beteende? 

Vi har en bebis som är beräknad i augusti och det känns inte alls bra att hon är på det här sättet då jag är rädd att hon ska hugga bebisen sen när den blir äldre och börjar krypa. Går ju inte alltid att hålla dom ifrån varandra, och så vill jag inte ha det heller. 

Snälla hjälp mig hur jag kan få ordning på min hund!! 

Mvh Linda

[..$Dog$..]
0

hade en softis en gång i tiden han var precis likadan det slutade med att vi fick omplacera honom

Saffran0Spice
0

Kör med utbyte

Ge henne något annat och ta sedan det ni vill ta från henne, gör detta varje gång, efter ett tag kan man testa att ta utan att byta. Men bästa är att byta, ha godis eller favorit leksaken att byta med.

Klo klippning är svårare, men det går, ta tex en tass per dag, gör inte allt samtidigt. Ta en tass - lek lite - ta en tass - lek lite till.

Föreslår att ni går valpkurs med henne - där kan ni få många bra tips på hur ni ska hantera hunden i olika situationer. =)

lindapatrik
0

Okej då ska jag testa det och även kolla på kurs! 

Tack så mycket för svar!! 🙂

hund_katt
0

klipp en tass åt gången, så blir det inte så jobbigt. då får hon vila lite mellan varje tass.

kör med utbyte vid godis/ben osv.

när du ger henne mat, och när hon vaktar den, ställer hon sig liksom lite över maten, så matskålen hamnar mellan framtassarna? som om hon var en livvakt eller något?

isf, så håll i matskålen när du ger henne den, då kan hon inte ställa sig över den och vakta. hon vill ha maten för sig själv, men kan hon inte vakta den, så kan hon dela med sig. eller något sånt var det som jag lärde mig av att titta på Cesar Millan.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Majken!
1

Din hund har vad som kallas resursförsvar, googla på det och sätt dig in i vad det är och varför hundar har det.

[TeamGolden]
3

Resursförvar, extremt många hundar i sverige försvarar sina leksaker, ben, matskålar, delar av huset, sin bädd m.m, allt fler ägare vet inte vad de ska göra. 

För att inte riskera att själv bli skadad igen så försök få hjälp genom t ex kurs eller någon kunnig i din närhet, min hund har varit hemsk med kloklipp, han har då fått haft munkorg, men hos veterinären går det bra då det är en ny miljö, nya människor och han hamnar ur fokus. 

Resursförsvar är något som ofta många låter vara, men det kan givetvis förvärras och t.o.m bli olidligt tillslut, sök på kurser, antingen valpkurs eller allmänlydnad kurs, och försök sen få så mycket tid med kursledaren även innan och efter kurstillfället, en idé är givetvis att prata om era problem under fikan man brukar ta vid kurstillfällena, ju mer du pratar och är öppen om problemet destu lättare är det för kursledaren att hjälpa. 

Min hund är idag väldigt lydig jämfört med vad han var innan vi gick kurser, haha ;-)