Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 2500 ggr
Maxborder
0

Skvaller träna

Jag har en kastrerad unghund (hane) som blir 2 år i sommar.

När han är lös vill han gärna springa fram till folk och skälla så nu funderar jag på att prova att skvallerträna honom på folk.

Hur börjar jag? Vi ha tränat mycket med klicker så det kan han, men ska man börja träna skvaller när han är kopplad? 

När han lärt sig att skvallra då han är i koppel, kommer det funka även då han är lös??

Är ju lite skillnad och han fattar ju att det är skillnad på att vara lös och vara i koppel…. 😛

Ni som skvallertränat era hundar, tycker ni att det är en bra metod? Är det inte stressande för hunden?

Hur lång tid har det tagit innan det sitter och sitter det verkligen i alla lägen? Det är ju trots allt en hund med egna viljor…..😉

[tk1971]
0

Så länge han springer fram till folk när han är lös kan du inte ha honom lös.

Jag tränar såhär (med hunden kopplad - och vi tränar på att hunden ska skvallra på andra hundar.):

1) Klicka och belöna när hunden ser en annan hund. Klicka så länge hunden är uppmärksam på den andra hunden.

2) Efter ett tag: vänta lite med klicket tills hunden tittar på dig för att det inte kommer nåt klick/godis trots att det finns en annan hund där. Belöna mycket med rösten och kroppsspråket också då.

3) Därefter: försök få hunden att komma till dig när den får syn på en annan hund. Då klickar du och ger godis och MYCKET beröm.

Till sist ska hunden komma till dig istället för att springa till hunden när den får syn på den. Och det ska naturligtvis löna sig för den att göra så.

Jag tycker inte det är stressande. Varför skulle det vara det? Det är väl bättre att den vet att den ska till dig istället för att hänga i kopplet och slita och dra för att komma fram till nåt annat.

Maxborder
0

Då ska jag börja när jag har honom i koppel, tro det är lika bra att han får lära sig både hundar och folk när man ändå håller på….. När han va liten lärde jag honom skvallra på bilar men det gör han bara när han går i koppel, dock har jag inga problem med att han springer fram till bilar. :P Sen får man väl ta honom i lång lina när han kan det i koppel och allteftersom han lär sig i långlinan kortar jag av långlinan tills jag kan ta bort den. Skulle det funka? Han är ju så fjantig så när jag har honom i långlina är det som han nästan släpar sig fram, typ som det är jobbigt att dra på…. ;) Men är han helt lös flyger han fram??! Vi har våra ställen där han kan vara helt lös eftersom det aldrig kommer nåt folk där, men ska vi skvallerträna får vi gå till de lite mer folktäta områdena. #2 Hur långt har ni kommit i eran skvallerträning?

-Aida-
0

Jag skvaller tränar min hund också, de är riktigt effektivt, då tränar jag honom på allt möjligt, inklusive katten, idag så kunde en annan hund gå förbi och han hade all fokus på mig. :D

Maxborder
0

#3 Låter ju toppen!! Kan du ha honom lös eller är det i koppel? När Max va liten började jag skvaller träna honom på både folk och hundar när jag hade honom i koppel och han va riktigt duktig där ett tag på framförallt folk! Dock rann det liksom ut i sanden tyvärr men nu SKA de bli hård träning igen! :) Det är ju synd att jag inte tränade ordentligt/seriöst när han va liten, då hade man säkert haft en klockren skvaller hund nu…. :P

-Aida-
0

#4 Jag kan bara skvallra med honom i koppel, när han kan det fullt ut i koppel så tar jag fram löplinan och börjar på de viset. :)