Behöver hjälp!
Är hundvakt åt en kompis hund tills i morgon. Idag har hunden varit hemma ensam först i 1 ½ timme sen 40-50 min sen 1 timme och varje gång jag kommit hem så har min lägenhet sett ut som ett bombnedslag! Hon har haft ner en krog jag hänger kläder på i hallen, min diskborste som låg i diskhon hur hon nu kommit åt den, hon har dagit ner en sked och ett tomt glass packet som låg nästan längst in på disk bänken. Plus en massa andra saker.
Jag har redan tänkt på att hon kan var nervös över att vara själv här då de är nytt ställe men har de inte direkt stort. Bor i en 1a på 40 kvm, har inga rum där jag kan stänga in henne förutom toan.
Så fort jag kommer hem igen så blir hon lugn och lägger sig och sover. Men vad ska jag göra :o
Vill ju kunna vara hundvakt fler gånger men kan ju inte ha de såhär :o
Ägaren sa även idag att hon aldrig har gjort nå sånt här tidigare :/
Låter som att du får ensamträna hunden i din lägenhet isåfall så hon känner sig trygg även där, typ gå ut stänga dörren sen efter nån sekund gå in igen, upprepa tills hunden ser att du kommer tillbaka och sen utöka tiden men inte för snabbt bara och inte alltför ofta.
De är mitt tips.
Hunden känner sig antagligen inte trygg hos dig, eller blir fundersam på vad sin ägare gör. Som ovanstående skrev så får du helt enkelt ensamhetsträna hunden.
När hunden är ensam rekommenderar jag starkt att köpa ett tuggben till henne. Beroende på hur stor hon är och hur mycket hon gillar att tugga kan du bestämma hur stort tuggbenet ska vara. Ett märgben tar lång tid att tugga på. Vad är det för ras? Om det är en aktiv hund som t ex border collie eller belgisk vallhund kan det vara så att lägenheten är för liten då den behöver mycket utrymme att röra sig på och dessutom väldigt mycket motion, psykiskt som fysiskt.
#3 får köpa ett ben då, hon är en pittbull på 8-9 månader
Jag skulle aldrig någonsin ge ett ben till en hund som är ensam hemma. Det kan fastna så lätt i halsen, och vad gör du då? När du inte är hemma?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Kan man lämne hunden ensam med en Kong eller liknnde? Hört olika saker om det, men det är också ett sätt att hålla hunden sysselsatt :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Kong borde kunna gå bra! Kanske stoppa lite färskfoder i den så håller nog hunden sig sysselsatt :) ingenting som kan fastna i halsen iaf!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#7 Se bara till att det är en stor Kong i hårt gummi!
En vän lämnade sin Rottis-valp med en Kong i plast som skulle vara säker - hunden skar upp hela munnen och svalde massa plast =(
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Ja självklart ska den vara i gummi! Plast är som bäddat för olyckor utan uppsikt.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)