För smart!
Jag försöker lära min valp att inte bitas så himla mycket, eftersom han ibland blir helt rabiat i sitt bitande och jag började få slut på kläder utan hål. Dessutom ser mina armar ut som att jag har ett gravt självskadebeteende..
Hursomhelst så hittade jag en hundtränare på nätet med en intressant teknik. Huvudsteget i den tekniken är att hålla en godis i handen och hålla handen stängd. Sen låter jag hunden nosa och slicka hur mycket han vill, men ger ett stoppkommando. När han slutar nosa och slicka så får han godiset.
Problemet är att det bara funkade EN gång. När jag försökte igen satte han sig ner så fort jag höll fram handen, och bara väntar på att få godiset. Han börjar alltså inte ens slicka, så jag kan inte ge stoppkommandot!
Att lära en hund något nytt krävs tid och tålamod, hur länge har du hållt på? Alla hundar lär sig inte på tio minuter, endel kan det ta veckor och månader för.
Fast nu var ju problemet att han lärde sig för snabbt =P
Fast om du inte kan ge ett kommando så har han inte lärt sig för snabbt? Han kommer fortfarande bita er och INTE veta vad stoppkommandot innebär, bara för att han slutar när du har en godis i handen efter en gång har han inte lärt sig innebörden, han har lärt sig innebörden av att inte gnaga/slicka på din hand när du har belöningen där.
Menade inte att vara negativ nu alls.. Men jag menar bara att hunden fortfarande kommer bitas, jag gjorde likadant på min valp, hon var underbar när godis fanns.. Sen kom helvetet tillbaks. Inte sov hon heller…
Ja, men det var ju det som var poängen. Att han lärde sig för snabbt att han får godis om han låter bli min hand när jag har godis i den, så att jag inte KAN lära honom "fortsättningen". Jag kan alltså inte använda det träningssättet för att lära honom stoppkommandot.
vad har du testat innan? Har du bara tagit en leksak och "kampat" sedan sagt "stopp" och såfort hunden släpper belönat med godis? Jag lärde min hund ganska fort att man får bita i koppel tills jag säger att "nu är det bra", samma med leksaker osv, vet inte om det hjälpte emot bitandet, jag minns bara att jag satt å grät blodig i köket när hon var som minst..
Jag utvecklar tekniken ovan till att gälla andra saker också, och att jag inte ska behöva ta fram godiset förrän EFTER att han slutat. Verkar funka ganska bra, fast inte så långa stunder åt gången =P Men jag har inga illusioner om att få honom att sluta bitas inom någon snar framtid, jag vill bara kunna minska ner det.
Det låter bra :) Valpar ska man träna i små omgångar också :) Inte roligt med valpar.. vill nog aldrig mer skaffa en efter min hunds beteende.. Funderar på att skaffa en valp när min hund väl lever för att utsätta henne för samma sak som hon utsatte mig för hehehehe ;)
Utöver bitandet tycker jag att det är riktigt roligt att ha en valp. Mina armar, händer och kläder är inte lika förtjusta =P
Bitandet för mig var så illa så det existerade inget annat än just bitandet, bet, bet, bet, bet, sov aldrig, bet, bet, bet, bet.. Och alla tyckte hon var såååååå söt tills dom hälsade på henne och hon gjorde det hon alltid gjorde, bet.. Usch å fy, ett riktigt monster.. Är kär i rasen Schäfer nu, det är väl tur att jag blev "kär" i rasen, för det man utstår med en schäfer valp är inte ens lite okej. När jag fick hem min valp visste jag INTE vad som väntade, sen efteråt får man höra "schäfrar är monster som valpar", "schäfrar växer inte riktigt upp förns dom blir 3år", m.m. JÄTTE KUL, hade gärna tagit emot en varning innan.
Hehe, jag blev åtminstone varnad =)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Önskar att jag blivit varnad haha, men jag underhöll min hund med trix, och när man ser gamla videor vill man ju bara ha en liten valp.
Varför är dom så lockande söta med sina runda goa magar?