Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 729 ggr
stinasamuelsson
0

Kastrering av tik??

Hejsan!

Jag har precis skaffat mig en liten pomeranian/chihuahua blandras. Hon har mer pomeranian i sig än Chihuahua. Jag har börjat fundera lite på kastrering då vi även har en äldre okastrerad herre på tolv år. Dem funkar jättebra tillsammans och allt går jättebra men jag oroar mig inför kommande löp. Det känns nämligen inte så jätterelevant att kastrera en så gammal man. 

Tycker ni att jag bör kastrera henne eller finns det för många bieffekter? Jag har inte så jättestor koll på kastrering av tikar men jag har läst att livmoderinflammation minskar med 50 %, stämmer det? Kommer hennes päls förändras jättemycket? När bör hon kastreras i så fall? Ska man göra det i tidig ålder eller vänta?

Tacksam för svar :)

SuperLimm
0

risken för livmoderinflammation försvinner helt vid kastration då man tar bort hela livmoder.

Ni har ingen som kan ta hand om hanen någon vecka eller tre under tiden som tiken löper istället?

Mvh Linn

Karolina-H
0

Skulle jag välja att kastrera någon av dem så skulle jag välja hanen då de inte har lika många biverkningar som tikarna riskerar. 

Biverkningar att kastrera en tik är inkontinens (20% risk), dålig päls, viktuppgång, bemöts sämre av andra hundar m.m. 

Jag har själv en kastrerad tik där vi inte hade något annat val än att kastera som nu är inkontinent och har dålig päls så jag vet hur illa det kan gå.

Codeavalone.blogg.se

Mysisa
0

Jag skulle inte välja att kastrera tiken, för mycket rikser bakom en sån operation. kan du inte chipkastrera hanen istället eller faktiskt ha koll på hundarna under löp? Orsaker till att inte kastrera: Risk Överväxt , om kastreringen sker före hunden är färdig växt . Ökad risk för skelettcancer ( om hunden kastreras före ett års ålder ) Risk för Viktökning . Risk för Passivitet . Risk för Agresivitet . Risk för Socialt utanförskap , kan bli aggsresivt bemött av andra hundar . Risk för "Maskulinitet" hos tikar . Risk för Pälsförändringar . Risk för Inkontinens Risk för Oförändrade sexuella beteenden . Kastrering är dessutom en större operation hos tikar så där ökar operationsriskerna markant. Att söva en hund är alltid farligt att söva en så liten hund som din, kan om du har otur avsluta hennes liv. Är det värt riken?

minavitas.wix.com/kennel