Haltisele och löptikar
Vad har ni för åsikter om en så kallad haltisele? En föreståndaren på hunddagis sade att de använder sådana om hunden drar. Är de någorlunda skonsamma mot hunden?
Och en annan fundering, skulle det vara sjysst mot sin hanhund (okastrerad) att sätta honom på ett dagis som har löptikar? Han verkar inte bete sig annorlunda vid löptikar, men säker är jag inte.
Jag skulle inte våga sätta in en okastrerad med löpande tikar på dagis, jag litar inte riktigt på andra människor med min hund däremot.
Angående selet så finns det ju olika modeller på de, har sett nån halti med munkorg plus sele, eller munkorg plus halsband, är de bara ett sele har jag inget emot de men min hund ska inte ha munkorg då han inte behöver de, sen tycker jag selen och sånt ska vara vadderade för att vara skonsamma mot kroppen, jag hade ett anti drag sele som inte var vadderad och de gav honom röda märken, nu använder jag Metizo just för att den är vadderad och har en grym design.
Skulle rekommendera vgw då. inget halti. Och att sätta en hanhund bland löptikar, vet inte riktigt, men löptikar ska väl int eens få vara på hunddagis?
Vissa hunddagis tar emot. Ett dagis jag pratade med ikväll gör det. Det dagis känns riktigt osäkert, men ja, det här med löptikar eller inte löptikar har inte jag tänkt på förut när jag kollat runt på dagis till vår lilla kille.
Men har som är kastrerade får inga problem eller lustar efter löptikar?
Kan tyvärr inte styra vad dagiset kommer använda för halti, men självklart försöker man vara frågvis och känns det fel så väljer jag nog inte dagiset. Vadderat ska det nog helst vara, håller med.
#3 Ni kanske kan chipkastrera hunden isåfall? vet inte riktigt men har hört att det hjälper lika bra (men håller bara i ca: två år). Min väns schäfer har haft chipkastrering :)
Men om ni köper ett sele måste dom väl använda det? Jag köpte ett easy walker sele, trodde det var bra, det var det inte, hunden skar upp armhålan och fick "sår", fick rengöra och hålla fint i 2 veckor innan det läkte, var inte kul för någon öht. VGW selet för mig har funkat bra men har läst att andra hundar fått sår i armhålan av det med, fast det har "skydd" vid armhålan :/
Finns det inget annat hunddagis i närheten annars som kanske inte använder halti och har löptikar?