Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2048 ggr
[annakarolinaa]
0

Varför standardt?

Ni som ger och rekommenderar Standardt torrfoder, varför? Jag håller på och läser på om foder och ser att många rekommenderar just detta märke. Jag ser också att folk gärna ger spannmålsfritt och med kött, inte köttmjöl. Vad jag lyckats läsa mig till innehåller standardt spannmål (som första ingrediens) och köttmjöl, ej kött. Hunden jag har hemma nu (ej min) äter Magnussons Meat&biscuit där första ingrediensen är färskt kött. Fodret innehåller grahamsmjöl och kornmjöl som enda spannmål, det är dessutom kravmärkt.. I mina ögon låter Magnussons bättre än standardt, kan någon berätta varför så inte är fallet? Jag är frågvis ja, men vill kunna ge min kommande egna hund det bästa. Allra helst hade jag gett färskfoder, men får knappt plats med min egen mat i frysen :(

Hildgrim
4

Jag tänker inte uttala mig om Standardt (jag vill vare sig ge torrfoder eller ris) men tänk på att köttet i Magnussons är FÄRSKT. Detta innebär att dom vägt det i färskt tillstånd. Kött i sig innehåller ca 70% vatten, vatten som försvinner vid tillagningen.

Räknar man sedan bort 70% av köttdelen i Magnussons så slår jag vad om att den inte skulle hamna på första plats längre. :P Fodret består antagligen huvudsakligen av mjöl vilket gör det till ett dåligt foder. Rent lurendrejeri om du frågar mig.

[annakarolinaa]
1

#1 jo det vet jag.. Men är ju fortfarande bättre än köttmjöl, eller?

[fabienne]
5

Jag ser inga problem i att det är köttmjöl i torrfoder. Hellre det än färskt kött (hur det nu skulle kunna vara färskt kött i en torrfoderkula?) då "innehåller 70 % färskt kött" bara är vilseledande marknadsföring. Jag har inga problem med riset heller, däremot aktar jag mig för spannmål med gluten. Jag köper hellre ett foder med ris som utfyllnad än ett spannmålsfritt som de fyllt upp med potatis, ärtor, linser och annat och ofta i kombination med kött som vägts färskt så att det ska se ut som att det är mer kött och mindre vegetabilier än vad det egentligen är.

Det jag gillar med Standardt är att fodret har är en kort innehållsförteckning, priset helt ok för innehållet, det har vad jag anser vettig utfyllnad, naturligt kalk, animaliskt fett, bra vitamin- och mineralnivåer, inte onaturligt hög proteinnivå och inte en massa onödigt vegetabiliskt protein. Standardt har kunnig och hjälpsam personal, det är svensktillverkat, de sysslar inte med vilseledande information (splittar inte råvaror i innehållsförteckningen etc) och så gillar jag att man slipper betala för reklam.

Mapel
1

Jag håller med föregående. Standardt har en mycket "bättre" innehållsförteckning enligt mig. Det ser ju ut som om magnussons skulle ha mer kött än kolhydrater om man tittar på innehållsförteckningen men det är ju inte sant eftersom de skriver köttet i färsk form(varför dem nu skulle göra det eftersom det omöjligt är färskt i torrfoderkulan? enbart vilseledande enligt mig) så ca 70% av det köttet "försvinner" ju i form av avtten vid tillverkningen. Sen så innehåller magnussons en hel del "dåliga" (enligt mig) kolhydratkällor så som grahamsmjöl och korn. och om man räknar ihop alla kolhydratkällor(graham, korn, potatis och morot, så hade de ju stått först i listan, det ser ju bara ut som om det är mest kött. Om de bara hade haft kvar moroten och potatisen hade det varit ett ok foder. Men själv väljer jag ris framför korn och graham alla gånger! Att det är köttmjöl ser jag inget problem i, det är det ju rent logiskt i alla torrfoder för man har ju inte hela köttbitar i torrfoder, så det är ju nermalt och torkat. Så rent logiskt tänker jag att magnussons "färska kött" är i slutändan köttmjöl när det ligger i den färdiga kulan, men det är bara min tolkning :)

Jag ger inte själv torrfoder men om jag skulle gjort det hade jag gett standardt. :)

htt
0

Håller med ovanstående talare!

[Daniela1983]
2

Standardt är överskattat, till exempel så innehåller det massa ris. Sedan finns det massa likvärdiga foder, så standardt är inte bäst på något sätt. Kan inte tänka mig att vassle är så nyttigt heller.

lizton
2

Jag skulle inte välja ett foder med ris -  något som kan skada på lång sikt; ge cancer, diabetes typ 2, njurskador och leverskador. Standardt har parboiled ris som största råvara, över 40 % består av kolhydrater från ris +ytterligare några procent av proteinet är från ris. I FDA:s senaste tester hade parboiled ris de högsta nivåerna av arsenik. Dessutom varför ge mjölkprodukter (vasslepulver) till hundar? Vassle är mjölkprotein som kan framkalla mjölkproteinallergi hos hundar. Vuxna hundars matsmältningssystem är inte anpassade för mjölkprodukter. 

Står om det här:

http://www.arsenic-dog-food.com/

http://www.dogfoodadvisor.com/red-flag-ingredients/arsenic-rice-dog-food/

"Arsenic in rice

Our statistical analysis of the FDA’s test results from more than 1,300 samples found that among types of white rice, the parboiled version tended to have the highest levels of inorganic arsenic, with an average of 114 parts per billion (ppb)"

http://www.consumerreports.org/cro/news/2014/01/fda-data-show-arsenic-in-rice-juice-and-beer/index.htm

Färskt kött finns i nästan alla kvalitetstorrfoder numera, ofta i kombination med köttmjöl, men flera har enbart färskt kött; svenska Magnussons Meat & Biscuit, danska Kingsmoor och några till. Färskt kött har högre kvalitet på proteinet än köttmjöl och tas upp bättre av kroppen. Det gör dessutom fodret smakligare för hunden. 

Om man vill ha ett foder med 100 % svenska råvaror så finns bara Magnussons av torrfodren. Standardt hämtar sitt ris från Afrika eller sydeuropa och viltköttmjölet från andra sidan jordklotet (Nya ZeeLand) Lammköttmjölet har tidigare kommit från Nya Zeeland, men kan vara ändrat till Norge. Magnussons har bakat torrfoder. Bakat foder anses snällare mot magen och inte utgöra samma risk för magomvridning som extruderat torrfoder. Alla andra torrfoder är extruderade.

Om man tänker ekologiskt så är svenska råvaror bäst, med kortare transporter. Alternativt danska råvaror (Kingsmoor) eller europeiska råvaror. Simpsons är ett spannmålsfritt brittiskt foder med brittiska råvaror av livsmedelskvalitet. Det kostar från 439kr/12 kg eller billigare om två säckar från zooplus. Det är ett mycket prisvärt alternativ om man vill slippa spannmål helt.

lizton
0

#3 Kalciumkarbonat kommer från kalksten. Är det det du menar med naturligt kalk? Jag tror att Magnussons också har kalciumkarbonat.

Höga nivåer vitaminer ökar risken för magomvridning, så det är ingen fördel att ett foder har extra höga nivåer av syntetiska vitaminer.

[fabienne]
3

#8 Ja precis, med naturligt kalk menar jag obehandlad kalk som hunden kan göra sig av med ett överskott från. Ben, benmjöl, kalciumkarbonat. Vad Magnussons har i sitt foder har jag ingen aning om utan jag skrev bara ner vad jag gillar med Standardt. 

Det andra tänker jag inte gå in vidare på för jag tror vi haft diskussion om varenda påstående tidigare. Vi har helt olika inställning till forskning och forskningsresultat så en fortsatt diskussion leder inte till någonting vettigt och det har inte jag några problem med. Det är ok att tycka och tänka olika. 

---

Jag tycker absolut att man ska läsa på, tänka själv, fråga mycket och bilda sig en egen uppfattning när man väljer foder och inte bara köpa andras argument rakt av. Det är inte lätt i foderdjungeln när alla säger, tycker och har erfarit olika, det vet jag. Jag antar att vi bara snurrat till det ytterligare för dig, TS. Angående foder brukar man känna sig mer förvirrad ju mer man frågar. :)

[Daniela1983]
0

Standardts foder framkallade just mjölkproteinallergi hos min hund, bland annat.

[annakarolinaa]
0

Vad gulliga ni är som tar er tid att svara! Jag läser och funderar ;)

JosefinGothe
3

Jag håller med #9 om att det är upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning kring alla foder. Eftersom alla foder innehåller olika ingredienser med olika sammansättningar kan de även vara bättre eller sämre för olika hundar.

Jag ger min 7åriga omplacering Standardt Original Mild då hon kom till oss överviktig (hade ätit fel mängd Doggy hela sitt liv), usel kondition  och med svår klåda och ständigt återkommande öroninfektioner som behandlades med kortison. Mild rekommenderas till överviktiga hundar, gamla hundar, eller hundar med överkänslighet, exempelvis klåda. Nu efter mindre än ett år med Standardt är min gamla dam i jättefin form, bra kondition, fina tänder och det bästa av allt; ingen klåda eller öronproblem! Vi har även dragit ner med medicineringen. Vi var i kontakt med Standardts kostrådgivning och fick jättebra hjälp där, så det rekommenderas!

Jag anser att min hunds livskvalitet har förbättrats avsevärt på grund av bättre kost, och det räcker för mig. Sen säger jag inte att jag inte kunde fått samma resultat med något annat foder, men det kommer vi aldrig heller att få veta. Standardt har också ett bra pris och man slipper betala extra för reklam och kampanjer som gynnar andra.

//Jossan