Hjälp! Bajsar inne...
Jag har en valp på 12 veckor. En duktig kille som redan från början höll sig hela natten, mest för att jag la mig runt 1-2 på natten och sen väckte han mig när han behövde ut mellan 5 och 7 på morgonen.
För runt 1-2 veckor sen blev valpen dålig i magen på natten, verkligen jättelös. Så lös att jag vaknade av det skvalpande ljudet när han gjorde ifrån sig på golvet. Det upprepades några gånger (dock bara lös i magen på natten, inte på dagen)
Mitt problem är att nu har han helt slutat väcka mig när han vill ut, och det har eskalerat till att han nu både kissar och bajsar på golvet. Jag vet inte hur jag ska få honom att sluta med det.
Jag tror inte att det skulle hjälpa att börja gå ut med honom mitt i natten, för vissa av gångerna har jag vaknat av det här bara nån timme efter att vi lagt oss.
Tidningspapper skulle inte hjälpa, för sånt tuggar han så fort han får tag på.
Det känns som ett misslyckande att hans rumsrenhet går åt fel håll..
Han är bara valp. Vissa tar lång tid på sig att bli rumsrena andra inte. Fortsätt gå ut ofta och ev mitt i natten också om det så behövs.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, det är klart att det tar tid, men det går ju åt fel håll =( Att gå från att bara ha nån enstaka olycka ibland till att göra ifrån sig på golvet så gott som varje natt känns inte som rätt utveckling.. =(
#2 Det kan gå upp och ner. Roxy var superduktig första 2-3 veckorna, knappt en enda olycka, sedan vips någon vecka så blev det olycka nästan varje dag inne (kiss eller bajs) och sedan vände det igen 🙂
Okej. Ja, jag hoppas det här vänder. För torka skit det första man gör när man vaknar, eller vakna mitt i natten för att torka skit, är inte jätteskoj..
#4 Nej det är inget vidare 😕
Ge kvällsmaten aningen tidigare och rasta ordentligt sista svängen, man kan ge nån godbit innan ni lägger er så magen inte är helt tom.
För oss gjorde det stor skillnad när vi började göra rent olyckorna först vanligt med rengöringsmedel och efter Piss off (citrus), medlet tar bort lukten som bara hundar känner och då undviker man "toalukt" och en ond cirkel. Man kan använda det i tvättmaskin med om olyckan skulle komma på matta eller liknande. Finns liknande som heter urineoff med. :)
#6 Får prova med nåt sånt då =) Såna medel brukar väl inte kosta så jäklarns mycket?
Har du ändrat något i fodret ? Ändrat tider på maten ? fundera på om något mer än den dåliga magen har skett.
Annars så kan jag trösta med att det går över när valpen blir större. Jag gör inte så mycket väsen om en valp gör inne nattetid även om det skett sällan (valpar sover hos mig numera och jag vaknar om dom rör på sig).
Nej, ingenting med maten har ändrats, och inga andra förändringar heller sedan vi fick hem honom.
Nej, det är ingen mening med att göra nåt väsen av det, han gör det ju inte med flit. Men kul är det inte..
Han blir inte stressad eller nervös på natten? Eftersom det bara är då?
Nej, det tror jag inte. När han märker att vi gör oss iordning för sängen följer han med in i sovrummet och lägger sig på sin bädd som är på golvet nedanför min sida av sängen. Han brukar i regel somna snabbare än oss.
Han är fortfarande bara en liten valp, så det kommer gå över me åldern säger jag av egen erfarenhet.
#7 Nej, inte så farligt. Tror jag gav 130kr och det var lätt värt det, tog inte lång tid innan hon vart rumsren. Berodde nog inte bara på det, men delvis iaf. :) Om det blir över kan man fortsätta använda det att rengöra om vuxna hunden skulle råka bli dålig, eller till att rengöra kattlåda/smådjursbur/terrarium. Eller om man har en valp på besök! ;)
Vissa säger att ättika/vatten funkar lika bra, men det tycker jag inte gjorde någon skillnad alls.