Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3559 ggr
Dramatik
0

Avmaskning valp

Hur ofta brukar ni avmaska era valpar? Jag har läst väldigt olika bud och glömde fråga när jag var hos vet. sist. Vår valp är nu 13 veckor, bör man avmaska snart? Senaste var vid 7-8 veckor. Läste någonstans att vissa avmaskar igen vid 4 mån och 1 år. Rätt eller fel? Och vilket avmaskningsmedel bör man använda? :)

russin
0

Jag avmaskar en valp vid 10 veckor - två veckor före 12 veckors vaccinationen med andra ord. Sen avmaskar jag inte mer om det inte finns bevis för mask.

-Aida-
0

Vad bra med en sån här tråd, min valp är 5 månader, han avmaskades inte före 12 veckors vaccinationen, han åt rättså mycket katt bajs under nätterna vi sov, bör jag avmaska honom även om han inte visat några tecken på mask?
En del mask har jag läst ska vara symptom fria.

Mapel
0

Vi har inte avmsakat. Varför skulle vi, han har ju inte haft mask? :) 

Han avmaskades ju givetvis hos uppfödaren men sen vi fick hem honom har han varken haft mask eller blivit avmaskad. Jag anser att det är dumt att avmaska slentrianmässigt då resistens är så vanligt och växande problem. Så därför så avmaskar vi enbart om han får mask, och aldrig annars.

Thaisilk
0

Har inga valpar i kullen haft mask innan leverans finns ingen anledning att någonsin avmaska igen om inte hunden visar tecken på att ha mask.

OM någon valp i kullen har haft mask blir det en annan sak. Det är viktigt att man tar reda på om någon valp i kullen man köpt sin valp från har haft mask. Har uppfödaren sett mask i avföringen så bör man avmaska valpen igen innan grundvaccinationen i 13-veckorsåldern. Vaccination av en maskangripen valp har sämre effekt.

Dramatik
1

#4 Han var ensamvalp så finns inga syskon att kolla på. :) Men han själv har inte haft mask innan.

Men vad bra, då behöver vi kanske inte avmaska då? Det finns inga tecken på att han skulle ha mask nämligen, men jag tänkte att de äter ju så många konstigheter när de är små så man kanske skulle gjort det iaf en gång till för säkerhets skull? Fast samtidigt är det väl inte så smart om man vill undvika resistens?

Yellow22
0

Vi avmaskade vår tikvalp när hon var 14 veckor, men då hade vi sett att hon hade mask. Har dock hört att valpar ska vaccineras av uppfödaren och sedan en gång till när de är omkring 16 veckor, men hur många som håller med om det vet jag inte. Vi avmaskade som sagt vår valp när vi såg att hon hade mask, hade hon inte haft det så vet jag inte om vi hade avmaskat henne alls förrän vi sett tecken på mask.

Fridaaaa
0

Avmaskade vid 11-12 veckorsåldern innan vaccination. Sedan efter det räcker det vid behov.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
0

Här följer vi vad som ofta sägs från veterinären, det var avmaska innan 12 v sprutan 1 vecka innan om jag inte minns helt fel.

[tk1971]
0

Jag har följt råden som vi fick från uppfödaren. Jag har använt Banminth. Nu är hon 11 månader och i fortsättningen kommer jag inte att avmaska om jag inte ser direkt anledning att göra det, t.ex. i form av mask i avföringen.

russin
0

#9 - tänkte precis skriva att en seriös uppfödare skickar med råd om och när valpen ska avmaskas och med vad 🙂

[tk1971]
0

Ser i tråden en vanlig missuppfattning. Det är så att ALLA hundar har mask, men maskarna är oftast inkapslade i kroppen och då kommer maskmedlet inte åt det. Jag hörde detta av en veterinär så ni behöver inte betvivla sanningshalten i det.

Det är när hunden äter av andra hundars avföring som innehåller maskägg som äggen utvecklas i tarmen, och då bör man avmaska.