Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 8873 ggr
ceciliaa
4

unghund biter vid lek

Jag har en blandis, amstaff och pitbull, som är lite över sju månader nu. Om dagarna går vi ut på tomten och leker med pinnar & bollar. När jag sätter mig ner på marken kan hon springa fram och bita mig HÅRT i armen eller handen. Gör hon detta bara för jag inte är aktiv? "Nej" och "AJ" funkar inte längre (funkade när hon var yngre och naffsade), har testat att ställa mig på kopplet så hon inte kan hoppa, men det funkar inte så nu tar jag henne i halsbandet HÅRT och äger "fy". Och jag är riktigt hårdhänt..

Går vi ute i skogen eller är inomhus finns inte ens detta problemet!

Vill verkligen ha hjälp med att få bort detta beteende, för det resulterar i ett jävligt svinigt beteende från min sida. Annars är hon världens bästa och lyssnar alltid, & så tror hon att hon är en liten Chihuahua med :)

Fenix_Chicci
3

Är detta alltså när ni leker med pinnar och bollar?
Kan helt enkelt vara så att hon blir för stressad av dessa lekar och därför hon biter. 
Sen skulle jag absolut inte bli arg på hunden för det gör hunden än mer stressad. Jag skulle dragit ner på dessa lekar och istället kört mer hjärngympa och om hon skulle bita så vänd ryggen till. 

Förövrigt tycker jag aldrig det är okej att vara hårdhänt, fya eller på något sätt vara dum mot hunden. Det vinner man aldrig något på utan man kan istället förstöra relationen med sin hund.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Tanjis
2

Tror du att din hund förstår vad aj betyder… gisses… sen blir jag arg för att du fyar ochtar hårt i henne men bra att du har ett samvete och inser sj att det är svinigt, det är ju du som stressar fram bettendet och hon får ta skiten. Pip till som en valp när hon biter, det förstår dom. Eller låt bli stresslekar som sagt

jenmjao
1

skrik som en stucken gris, precis som hundar gör IHHHHHHH precis som en hund, det lär hon reagera på..

Tanjis
2

#3 precis

Tanjis
0

En annn sak varför hon biter hårt är att hundar ofta biter på varandra rätt så hårt, dom har tåligare hudar än vad vi människor har, så det kan va så att hon tror att du är lika tålig som hennes hundkompisar och kullsyskon. våran 10 månaders valp har lärt sig vart en människas smärtgräns går, min sambo tycker att det är kul ocb brottas med henne och tycker att det är lite kul med smånaffsande….. men det är ju som sagt vi som lärt in smånaffs så det inte gör ont

ceciliaa
0

Fast jag tror hon vet vad "aj" betyder då hon alltid har backat när syrran som är tre har sagt det. Men tycker ni att jag ska skrika som den stuckna grisen tills hon sluta bita? Eller finns det en gräns, eftersom det gör riktigt ont.
En vän som vi ofta är hos har försökt med den stuckna grisen men hon biter bara på & då har jag gått in med fyandet.

tipsaa mig! :)

Fenix_Chicci
2

Som jag skrev ovan så dra ner rejält på dessa lekar med bollar och pinnar, då hunden inte har detta beteende i andra situationer så handlar det nästa säkert om att hunden går upp i varv alldeles för mycket det blir någon typ av överslagshandling då hunden inte kan slappna av.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Tanjis
1

Köp hundspel, super bra när fantasin tryter som den ofta gör för mig, hunden blir riktigt psykiskt aktiverad vilket ger mycket mer

Em_
1

Känner igen mig lite i det du skriver. Håll fast hunden tills den lugnar sig, håll ihop munnen om det behövs. Släpp taget långsamt när hunden slappnat av, går den igång igen så börja om. Att bli fysisk och högljudd triggar bara ännu mer. Efter några brottningsmatcher som omedelbart slutar med 1-0 till dig och bara leder till tråkig passivitet kommer hunden tröttna på "leken".

ceciliaa
3

#1 Ja för det mesta. Pappa har aldrig lekt med bollar med henne utan bara varit ute och gått med henne, men hans armar har fått utstå en hel del av hårt bitande (blåmärken och sår). Sen var jag och en kompis ute i skogen och gick (utan pinnar och bollar) förra veckan och då kom hon springandes mot både mig och henne och började bita. 

& detta får mig att tro att jag är tråkig i hennes ögon, för känns som hon bara vill leka men det gör förbannat ont :(

Vi kör mycket med klickern men ska försöka köra mer hjärngympa, typ spårning!

ceciliaa
0

Jag har försökt med att hålla henne nere, suttit bakom henne och försökt lugna ner henne, men den metoden har jag verkligen gett upp helt. Det triggar igång henne som fan och då kastar hon sig åt olika håll för att försöka "leka". Kommer inte använda mig av den metoden igen.

Em_
0

#11 Är hon starkare än dig så att hon kommer loss? För mig funkade det när kom på hur jag skulle hålla för att hunden inte kunde komma loss. "Ryggsäcken" är hopplös om hunden inte är med på det, det håller jag med om. Jag tog mer en björnkram runt hela bröstkorgen, lyfte frambenen lite så han inte fick någon kraft från de och höll emot med min kroppsvikt när han sköt på med bakbenen.

Viktor1111
12

Ursäkta mig nu,men vad är det som är så farligt med att sätta gränser för sin  hund? När du säger att du var hårdhänt,hur menar du då? 

Att kuva hunden är inte okej. Din hund ska inte bli osäker eller rädd för dig. Precis som med ett barn. Men hunden måste veta att du står på dig.  

Jag har själv en dogo argentino blandad med amstaff . Med 2 starka raser i en kropp + en vilja av stål, testade han mig mycket förut. Han var väldigt hårdhänt och kan fortfarande testa vissa personer. Det dom alla har gemensamt är att de puttinutttar med honom,ex min mamma. Och det blir aldrig bra. Är man osäker med honom bara lite,
och det blir många p.g.a hans storlek,märker han det. Hade jag försökt mig på lekar eller annat medans han höll på som värst,hade han bara blivit förvirrad. När min syrra passade  honom en eftermiddag,hade han testat henne för fullt. Och hon delar exakt samma åsikter som er i en situation som denna. Funkade inte.

Självklart att vissa lekar och omgivningen kan stressa hunden o göra den mer uppjagad på ett nervöst sätt. Det är Inte bra. 
Vet inte hur er hemmamiljö ser ut,om
det är mycket stoj
runt omkring. Men viktigt att du,din familj och dina vänner gör alla samma

.
För oavsett vad, kan en hund som inte får tydliga gränser(speciellt dessa raser)bli opålitliga
 och nerviga.om den får dubbla signaler
 Även om jag till viss del håller med ovanstående kommentarer, finns det en del varningsflaggor när hundar gör på det sättet och för ofta.  När han kommer springandes på det sättet du beskrev mot dig eller dina vänner gäller det för dig/er att verkligen inte noja upp er,bevara lugnet,stå stilla. Inget flaxande med händer el liknande. 

Skulle nog tro att ni hade tyckt att mitt sätt att uppfostra min hund var "hårdhänt", eftersom ni är av den åsikten att man är för jä**** bara för att man tar tag i hunden och är bestämd. 

Men kan lova att min hund är inte kuvad eller har tagit skada av detta alls.

Lexie82
1

Jag har försökt det där med att skrika till som att det gör ont när min 12 veckors valp bits (vilket han gör mycket och ofta) men det enda som händer är att han stannar upp en sekund, sen fortsätter han ännu värre. Han blir helt sjövild och biter ännu hårdare när jag gör så.

Nu kämpar jag med passivitet, men han gnyr och gnyr och gnyr och försöker komma loss. När jag tror att han lugnat sig och jag släpper så flyger han genast på igen och ska bitas. Sist höll jag honom i drygt 20 minuter. Då blev han tyst och slappnade av, tills jag släppte, då flög han upp igen och började bitas.

Om jag försöker avleda genom att ge honom en leksak så funkar det ungefär hälften av gångerna, och då bara en stund. Men jag är liksom roligare att bita på än leksakerna.

Jag håller på att bli galen på honom! Tänkte att han kanske är understimulerad, men igår var vi ute i tre timmar i skogen. Han fick springa lös, vi gjorde övningar med honom och han fick busa med en annan hund. Allt funkade kanon och inga bitningar. En timme efter att vi kom hem började han igen…

Sugar Mist
5

Det jag märker mest är att både du TS och Lexie82 inte är konsekventa med dom metoderna ni väljer att använda. Det kommer inte funka på första försöket, kanske inte ens 20de försöket. Vem vet, det kanske funkar på femtielfte försöket? #14 Min valp var sjövild fram tills 4-5 månader, då började han äntligen förstå att "aha, inne är man lugn", och då hade vi rutiner för vad vi gjorde och när vi gjorde det, dom första månaderna var klickern borttappad och det betydde ingen lek och träning alls, tror det hjälpte en hel del. Man måste, verkligen måste, vara konsekvent med brukshundar.

-

Lexie82
1

Så, om metoden inte funkar förrän på femtioelfte försöket, hur vet man då att det är metoden som funkar och inte att han bara växt ifrån beteendet?

Och vilket sätt är bäst?

redstaryena
9

#14 Klart du inte ska skrika när hunden biter. Om detta nu funkar på nån hund alls, funkar det uppenbarligen inte med din hund. Och hade inte gjort det med min hund iheller. Att ta tag i hunden lugnt men bestämt är det som gäller.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Sugar Mist
2

#16 Man får hitta en metod man själv är bekväm med och därifrån arbeta konsekvent mot önskat resultat. Mitt val var att inte göra något och ha fasta rutiner, och det funkade.

-

ceciliaa
0

#14 Jag skrek-sa "AJ" och det reagerade min tjej på i början men sen slutade hon lyssna på det och då gav jag henne alltid ben (när vi var inne då), och efter ett par månader förstod hon det. Tid tar det haha!

#15 Vi har sen igår inte lekt med bollar eller dylikt och vi ska hålla upp med det nu i en tid framåt. Fick mig ett bett igår men inget idag. Fingers crossed! :)

ceciliaa
0

#13 Jag har tagit tag i halsbandet på henne när hon står med framtassarna på mina ben och biter på armen, och snabbt ner i marken med henne och sagt ett skarpt FY. Hon lyssnar på det, men det får mig att känna mig riktigt jävla svinig. Vill inte vara personen som drar ner hunden i marken :(

Sen så har jag flyttat hem, & här har jag syskon i alla åldrar, men tjejen har verkligen skött det riktigt bra. Mycket naffsande i minsta syrran som är tre, men nu är det aldrig tårar från hennes sida så det är bra.

Ska testa ny metod nu och se!

Viktor1111
10

#20 Man kan ta ner sin hund på olika sätt. Jag ska göra en jämförelse:Om ett barn biter dig el ett annat barn upprepade gånger,är det då fel som förälder att säga till på skarpen!? Hålla ungen i armarna ,sätta sig på huk och typ "SÅ DÄR FÅR MAN INTE GÖRA" är inte fel nånstans. Inte springer man runt och viftar med en massa leksaker i alla fall.Men kasta ned hunden och låta känslorna svalla över i sin hantering av detta ska man inte göra! Kanske detta hänt dig och därför känner du dig svinig. Men jag har ALDRIG känt mig svinig när jag lagt ned min hund och bett han stanna kvar tills han lugnat ned sig. Detta har jag fått göra ett x-antal gånger. Lycka till med nya metoden 👍

Ison
4

#21 förutsatt att ungen förstår vad den vuxna säger. Ta en ett-åring, gör du så bli du obehaglig och läskig barnet börjar med största sannolikhet gråta för den förstår inte. Hunden kommer inte heller förstå, och varför vara så hård mot hunden? Är de inte bättre att lära den ett slutkommando så den vet när den ska ta det lugnt och slappna av? Hunden kommer ju aldrig fatta varför du höjer rösten och tar tag i den hårdare. Förstår faktiskt ingen mening med det alls.

Lexie82
0

#22 Hur lär man hunden ett slutkommando då?

Viktor1111
8

#21 Ett barn som är ett år gammalt har fullt upp med att lära sig gå. Men ett barn i 3års åldern,då bits det däremot och då måste man kunna få säga till .Detta är en hund som är snart 8 månader gammal och som  testar sin ägare och dess omgivning. Det är inget konstigt men man ska markera. Dels för att om man vill ha en trevlig vuxen hund senare och varken du,jag eller nån annan här kan förneka raserna. Man kan visa sitt missnöje på olika sätt. Vissa viftar med leksaker och andra gör som jag. Jag är och har aldrig varit dum mot min hund för det!! Det behövs inget slut kommando för min del, eftersom att bita människor är inte alls tillåtet

Ison
3

#24Jag personligen kan inte säga att höja rösten mot hunden och slänga omkull den är ett trevligt beteende. Jag har också en shitbull så jag vet mycket väl vad det är för typ av hund TS har. Hundar är ögontjänare och gör inget om dom inte tjänar på det. Hemma hos mig är uteblivet belöning= du har gjort fel. Vi gör om och vi gör rätt. Skulle jag börja rya och härja skulle jag snabbt ha min hund uppe i stress och jag har startat ett otroligt problem. Med tanke på raserna skulle jag inte utmana hunden på det sättet, dom tycker det är kul att slåss och det kan slå över. Kampa och leka genom belöning i all ära, men skulle aldrig trycka ner hunden och kränka den! #23 min hund har jag tränat otroligt mycket passivitet på speciellt inne då han lätt gick upp i stress hemma när han blev uttråkad. Säger jag korgen, så bryter han. För jag har lärt honom att i korgen slappnar man av och är han i korgen är han ALLTID ifred, ingen får röra honom i korgen det är hans fristad. Ringer det på dörren eller liknande säger jag korgen, han går dit och han somnar oftast då det är hans tryggaste punkt. Han behöver inte vara med vid dörren skälla och härja.

Lexie82
0

#25 Fast det svarade inte på min fråga.. Hur lärde du honom att "korgen" innebar att nu ska han sluta med det han håller på med, gå till korgen och vara lugn?

Ison
2

Jag pasivitetstränade vid korgen. Så fort han självmant la sig i korgen berömde jag och la dit godis. Började sätta ett kommando på korgen precis som sitt, ligg, stanna. I början gjorde jag det till en kul grej att gå till korgen för man fick godis, successivt tog jag bort godiset. Rörde aldrig hunden i korgen utan slängde liksom ner godiset. Ökade avståndet mellan mig och korgen (då han stressade när han inte kunde sitta tätt i på mig/se mig hela tiden). Efter ett tag kunde jag sitta i soffan och han kunde ligga kvar i korgen, va han vaken kunde han få en godis i förbifarten ibland vara för att. Sov han smög jag förbi, sen föll det sig naturligt att han valde korgen för där fick han vara ifred.

Viktor1111
4

#27 Du får nog ta dig en kik på vad jag skrev. Rya härja slänga ner hunden har jag inte skrivit om nånstans.

Lexie82
0

#27 Okej. Det låter ju som en bra grej. Men hur gjorde du då tills han hade lärt sig det? När han hoppade för att slita tag i dina händer med munnen, eller när han jagade efter dina hälsenor.. såna saker, som ofta gör riktigt ont. Tills du hade lärt honom att avbryta sånt och gå till korgen, hur gjorde du då?

Ison
3

#29Jag tränade aldrig just korgen när han va så uppstressad och fokuserad på mig. Kunde lägga ett köttigt ben i korgen ex och så la han sig där och tuggade och då kunde jag säga "duktig kille" med lugn röst och bara berömma lugnt inte så han hellre ville till mig utan bara sitta bredvid och låta honom slappna av. Va han för upp i varv satt jag mig i soffan eller på mattan framför soffan med honom bredvid mig. Hade ena armen runt så han kände att jag va nära och så strök jag med handen i mungipan på honom eller över bröstet. Kunde ta låååång tid innan han slappnade av i början men de gick fortare och fortare ju mer vi höll på. #28 "Skulle nog tro att ni hade tyckt att mitt sätt att uppfostra min hund var "hårdhänt", eftersom ni är av den åsikten att man är för jä**** bara för att man tar tag i hunden och är bestämd. " och hur exakt menar du med det där då? Jag blir aldrig fysisk på min hund, skulle jag bli det har jag brustit nå kopiöst som människa. Blir man fysisk så tycker jag nog att man härjar, och kan nog sätta min arm på att du ryar i åt hunden när du väl tar tag i den eller hur? För varför ska du annars trycka ner den? Vi har helt olika åsikter, du vet inte om din hund en dag tar illa upp och riktar om sitt beteende. Men de är som sagt din hund och ditt ansvar. Jag uppfostrar hellre harmoniskt med ett bestående resultat, så vem som helst kan hantera honom, inte den som är mest bestämd och klarar av att "visa vem som bestämmer".

redstaryena
5

#30 Nu måste jag faktiskt bara poängtera en sak och det är att jag känner Viktor personligen. Och hans hund kan jag säga är den mest harmoniska och stabilaste hund jag träffat tillsammans med sin ägare. De 2 = 1!! Ja han kan testa andra människor,men som sagt inte alla,utan han väljer ut 🙂 Dock är han bara en unghund fortfarande. Dessutom har hundar olika personligheter. En del är envisa, påstridiga och tänder till snabbt,medans andra har en mildare framtoning. 

Har även sett honom korrigera sin hund och sätta din arm på att han (som du inte känner) skulle härja eller rya, det är lite komiskt. För det kan jag inte föreställa mig honom göra mot någon, oavsett situation.      Han är nog den lugnaste och den mest konsekventaste tänkande person  jag känner. Och "visa vem som bestämmer" tror jag att han menar tydliga regler och ett konsekvent agerande. Inte vela.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Ison
1

#31 jag tycker bara det är bra om jag uppfattat det fel, oavsett om du tycker det är komiskt eller inte. Om du läser hans texter objektivt så tror jag inte du kommer uppfatta honom som världens lugnaste och snällaste. Jag uppfattade hans texter som väldigt hårda, och hans syn på hunduppfostran väldigt militärisk och fysisk.

redstaryena
4

#32 Med komiskt menade jag mest att föreställa mig honom rya,härja. Och jag har läst vad han skrivit men ingen annan än du har uppfattat han så. "kan nog sätta min arm på att du ryar i åt hunden när du väl tar tag i den eller hur? För varför ska du annars trycka ner den? " Var fick du det ifrån? Att trycka ner sin hund har jag inte läst att han tycker är okej. Man kan lägga ner sin hund eller se till att den lägger sig på olika sätt. Det går utan att trycka eller tvinga ner hunden. Men han är otroligt konsekvent med allt som gäller denna hund, och kanske därför dom är så sammansvetsade. Ingen eller inget kommer före när det gäller Tabasco ( som han heter) Egentligen tycker vi ganska olika och kommer inte särskilt bra överens med varandra han och jag, hade knappast dragit mig för att låta han veta om jag tycker han gjort fel. :) Din metod fungerar ju utmärkt för dig och säkert många andra. Alla är olika och jag tycker det är utmärkt att tjejen som bett om råd har fått lite olika varianter att välja på. Ha det bäst

Viktor1111
2

#33 Ack så trevligt att du uppfattar mig och beskriver mig med dessa ord. Då kanske du inte behöver vara så stroppig nästa gång du ser mig 😃

redstaryena
1

#34 Ge dig!