Hund markerar
Igår skrev jag ett inlägg en kattsajt om att vår katt gjort inne men det visade sig att min misstanke varit rätt, tyvärr. Det är vår hund som bajsat inne på köksgolvet tre nätter på raken. Han har aldrig gjort det förut och det bekymrar mig.
Markerar han mot katten?
Katten har bott här i ca två veckor så han har ju varit här ett tag men det är inte förrän nu det här börjat hända. Det är alltid i samma rum som vår hund gör inne: köket. Och det är alltid under natten när vi sover som han gör det! Katten gillar hunden men hunden gillar inte katten särskilt mycket utan han går hellre undan (han är undergiven katten).
Jag förstår inte hur jag ska gå till väga med det här problemet. Har någon här inne tips på hur vi kan göra för att hunden ska sluta markera inne som han gör?
Tidigare har vi alltid haft stängd dörr till sovrummet men sedan katten kom så har vi haft öppet under natten eftersom han ska kunna gå och göra sina behov i katt-toan om det behövs. Ska vi börja med att ha stängt till sovrummet med katten utanför igen? Då hade vi inget problem så. Dock var katten ute i natt men hunden gjorde inne ändå, men om vi stänger kanske det blir bättre?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Ingen? 😕
Det kan vara så enkelt att hunden blir nödig nu, då den kanske smyger runt lite på nätterna då det helt plötsligt är öppet - där det tidigare var stängt. Alltså lite ändrade rutiner som fått hunden lite orolig nattetid.
Rasta hunden ordentligt senare på kvällen, så den verkligen inte blir bajsnödig under natten
Är det en liten eller större hund ? är hunden större än katten, så går det enkelt att sätta ett kompostgaller i dörröppningen och klippa ut en öppning i nätet där bara katten kommer igenom.
Jag skulle också försöka begränsa utrymmet Med ex kompostgaller. Då kommer man ju själv under natten att förhoppningsvis vakna om hunden börjat stöka så kan man gå ut med hunden.
Hunden är en Chihuahua så han är en aningens mindre än vår katt.
Vi testade att stänga in till sovrummet som vi tidigare gjort och han har inte gjort inne under natten så vi ska fortsätta ha så. Katten får helt enkelt sova utanför sovrummet under natten. 🙂
En lösning med kompostgaller om de är ungefär samma storlek kan ju vara att lösa det så att katten kan hoppa över, eftersom de i regel kan hoppa högre än hundar.
Läste tips på en annan sida om att lära hunden lämna katten ifred. Man ska först klicka när hunden tittar på katten eller går emot (kommer inte ihåg vilket), efter ett tag kommer hunden vända sig emot dig för godis innan klicket och då ska du klicka det beteendet. Så att till slut går hunden ifrån.
#6 Det är katten som inte låter hunden vara ifred. Hunden vill inte alls ha något med katten att göra men det har börjat fungera bättre mellan dem sedan katten började vara ute. Inatt hade vi som sagt dörren stängd och vår hund har inte gjort inne så vi får ha den lösningen så länge medan vi jobbar på deras relation 🙂
Vavvor är ju små, så det är ju bara att sätta en typ knähög skiva vid dörren, då kommer katten över men inte hunden.
-