Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1160 ggr
baloo4
0

Schäfer vs Vit herdehund

De båda raserna har ju gemensam historia men om man läser de olika rasbeskrivningarna så skiljer de sig åt lite.

Det står att schäfern har en naturlig öppenhet och godmodighet gentemot främmande personer och att den vita herdehunden har ett naturligt ointresse av främlingar .

Schäferns beteende gentemot människor stämmer absolut in hur mina hundar har varit :)

Men hur är det med den Vita herdehunden ? Är de ointresserade av folk utanför familjen kanske tom reserverade ?

Jag har bara hälsat på ngn enstaka individ , känner ingen  tyvärr.

Tycker verkligen att de är sååå fina !

Någon som har erfarenhet av båda raserna ?

lollynonna
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi har en vit herdehund. han älskar främlingar! han springer till dem och vill att de ska klappa honom:)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Catta-
0

Jag känner en vit herdehund. Hon är jättesnäll mot alla människor :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Allumania
0

Känner en som är reserverad, tom aningen rädd flr andra människor…. :(

[herdehund]
0

Jag har en vit herdehund med en kass bakgrund som gör det svårt för mig att svara på frågan, hon är rädd för nya människor men det börjar ge sig och då är det olika. Ibland hälsar hon hur socialt som helst eller så bryr sig hon inte öht, oftast ignorerar hon folk helt - tom folk i min familj. Hon är en riktig enmanshund. Den andra vi hade vart reserverad, brydde sig inte om andra människor alls än dom i familjen.

Hime
0

Jag har bara träffat 3 stycken vita herdehundar men dem stämmer in på pricken på den beskrivningen. Var 0 intresserade av att träffa främlingar.

[Becka889]
1

Min stora vita (5år) är väldigt signalkänslig med en taskig bakgrund. Han är nyfiken på främmande människor men tar tid på sig att acceptera nya. Tränger de sig på och ska fram och klappa vill han inte vara med (tillåter så klart inte detta beteende ifrån människor vi möter) men får han ta det i sin takt sniffar han mer än gärna på dem. Väldigt nyfiken är han så jag misstänker att han skulle varit väldigt glad i nya människor om han hamnat rätt ifrån början. Vår lille valp har inget emot att folk hälsar på honom, han kan pussas om de sträcker fram näven men tröttnar fort och visar ointresse för nya. Det är roligare att busa med matte tycker han ;-) Enligt min erfarenhet så ligger rätt mycket på ägaren och människor runt i kring huruvida hunden blir väldigt social eller ej. Min valp tex som är naturligt ointresserad av främmande människor hade jag kunnat få att älska andra om han fått köttbullar/lek varje gång han möter en ny (av dem då, inte mig) men eftersom jag vill ha honom ointresserad så tränar jag inte så :-) Sen så har såklart vissa individer/raser lättare för att visa intresse/ointresse naturligt.