Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2034 ggr
Oshibwa
0

Fodertips till mager unghund

Min unghund har väldigt svårt att få upp hullet=/ Jag har bytt foder till Halla men det verkar inte fungera nå vidare bättre. Henns mage är kräsen också så hon kan inte äta så mycket protein eller råfett :/ Något tips på foder för henne? Hon är lite över ett och ett halvt år, italiensk mastiff.

Cahira
1

Unghundar kan vara väldigt rangliga och beniga, min dvärgschnauzer var kräsen och underviktig under unghundstiden, men mellan 2 och 3 och efter 3 kom hullet ikapp kroppen och det jämnade ut sig. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Oshibwa
0

Ja jag hoppas det. Nu syns både revben och ryggrad. Inte extremt men det syns i alla fall. Ser inge vidare ut :(

Cahira
0

#2 Prata med uppfödaren, tror du får bäst erfarenhet just för din ras och hundens linjer. :)

Oshibwa
0

Jag har ju då aldrig haft kontakt med hennes uppfödare då jag är hennes tredje ägare och hon kom till mig helt oplanerat när hon var ett halvår=/

Cahira
1

#4 Går det att ta reda på vem uppfödaren är? Har hunden stamtavla? I så fall kan du kontakta den uppfödaren och säga "Hej jag har den här hunden och behöver råd"

Om inte så hoppas jag att nån kan ge bättre råd. Jag försökte massa foder med min tik och det gjorde ingen direkt skillnad annat än tid. Man kan även försöka avmaska men just då en hund ska växa sig stor så hinner "babyhullet" inte alltid med. 

Du kan testa göra ett likadant inlägg inne på bullhundar, de har ju liknande hundar och kanske har några bra knep i fickan. :)

Oshibwa
0

Smart! ska absolut testa där. Jo hon har stamtavla så jag kan nog få tag på uppfödaren. har ju dock aldrig pratat med h*n förut.

Hon gick ner i vikt i samband med flytten men nu har vi bott här i två månader så jag tycker det borde vända.

Cahira
1

#6 Uppdatera gärna hur det går! 

Och tror uppfödaren skulle uppskatta att veta vart hunden hamnat och sådär. :) Kanske du får veta saker om moder, fader, syskon m.m.?

lizton
1

Om hunden förblir onormalt mager trots att den äter kan man kolla upp bukspottkörteln. Om bukspottkörteln inte fungerar bra, så får magsäcken inte tillräckligt med matsmältningsenzymer och fodret tas inte upp så bra i kroppen. Om hunden har dessa problem så ska man inte ge den för fett foder och ej heller feta och rökta matrester. Som andra skrivit så kanske det bara är ett "normalt unghundsproblem", men när du skriver att hunden är känslig i magen för fett, så tänker jag på bukspottkörtelproblem. Det kan bara vara känslig bukspottkörtel och inte utveckad EPI, men läs ändå på om hur EPI yttrar sig. Hunden kan ha lätt att få det om man ger ett för fett foder. 

Om man misstänker detta kan man låta veterinären ta ett TLI-test på hunden. Det är bra att ta det årligen om hunden får dåliga värden på provet. Det står om det här:

http://www.eurasierklubben.se/filer/EPI_hos_eurasier.pdf

http://www.rapports.net/files/Studier_for_att_kartlagga_Exocrin_Pancreasinsufficiens.pdf

Om du är oroad tycker jag du ska rådgöra med veterinär. 

Till en så storvuxen ras är det normalt bäst med färskfoder pga den ökade risken för magomvridning. Många färskfoder är dock väldigt feta, så välj ett magert färskfoder i så fall. Bravo har magra sorter.

Om du vill ha torrfoder,  så är ett tips är att gå in på animail.se och söka på light- och seniorfoder för hundar.

Agda
0

Min gråhund som varit mager i större delen av sitt 6 åriga liv (p.g.a. extrem matvägran i perioder) har jag lyckats få upp i vikt med färskfoder från Vom og Hundemat. Sista månaderna har hon fått ca 70% av det och ca 30% torrfoder, nu är hon i bra hull (väger kanske 1-2 kg för mycket, men hellre det än något kg för lite😉).

Hon har haft svårt för rå föda tidigare och har kräks upp sådant, jag började denna gång att först ge henne en liten klick rå köttfärs per dag (typ 1 msk) och när jag hade köpt färskfodret fick hon en liten klick (ca 0,5 dl, hon vägde då ca 20 kg) per dag och jag ökade mängden ganska sakta. I dagsläget äter hon ca 300 gram.