Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1180 ggr
Michaela-N
8

Seriositet

Ämnet har varit uppe många gånger förr, men jag var tvungen att ta det igen eftersom jag inte kunde låta bli att förundras över de val en hunduppfödare får göra.

Seriositet inom kennelverksamhet och hunduppfödning verkar ha en helt annorlunda betydelse för somliga.

För mig innebär seriositet att man säljer en hund med giltiga papper. Ett SKK-registreringsbevis behöver inte nödvändigtvis ingå. Man har chipmärkt, veterinärförsäkrat och vaccinerat valparna.

Men vad som nästan är viktigare är inte att man har ett mål med sin uppfödning, utan att man tar fel, sjukdomar och åkommor i beaktning. En uppfödare som medvetet väljer sin international beauty champion med öppen fontanell, en uppfödare som väljer sin skottberörda brukshund med höftledsdysplasi, en uppfödare som väljer den bulldogg med mest skrynklor, trots att den inte föder sina valpar naturligt.

Ett syfte med valpkullen är inte nödvändigtvis ett krav, jag skulle personligen föredra en målinriktad kennel, men det är för att jag söker hundar som ska prestera inom bruksgrenar, lydnad och agility. Varför är en kennel med syfte att föda upp den mest absurda intryckta nosen som någonsin setts på pekinges så himla mycket bättre än en blandras som fötts upp helt utan avsikt, mer än att vara en trevlig familjehund. 

Hur kan en utställningsinriktad uppfödare med galna värderingar om vad som är sunt i ett hundutseende värderas högre än en familj som väljer att behålla sin tjuvparade tiks valpar?

Varför är dagens valpköpare så insnöade på mål och syfte med hunduppfödning?

Uppmanar er till diskussion och kanske ett inlägg eller två om vad ni anser seriositet är för begrepp inom hunduppfödning.

[MFDN]
0

Det är en intressant men samtidigt "svår" fråga, eftersom man behöver en definition på många begrepp, som t.ex. vad är seriositet, ras- eller blandrasavel och för vems skull ska dessa faktorer spela en roll.

Håller med dig ang. kriterier för seriositet (vaccin, chipmärkning, osv.).

Jag tycker att det är ok med målinriktad avel, så länge den inte skadar hunden. Samtidigt, är det svårt att "begränsa" uppfödare som kanske anser att onaturligt intryckt nos är det vackraste som finns… Personligen, tycker jag att det är sorgligt. Jag upplever också att valpköparna inte tänker på dessa problem, utan hjälper denna sorts avelinriktning att leva vidare…

Dumpuck
1

Jag väljer kennel att köpa valp av utifrån kombinationen och uppfödaren, kombinationen ska vara frisk och sund samt gärna vara meriterad på båda sidor. Uppfödaren ska ha ett mål med sin avel likväl ett mål för kombinationen, denne ska hålla sig efter lagar och regler samt vara reggad i SKK eller motsvarande om det är i annat land.

Varför kenneln (i alla fall hundarna) ska vara reggade är för att jag vill kunna gå bakåt i leden och kolla upp eventuella defekter och sjukdomar, jag vill ha en bredare historik av min blivande hund än bara en mamma och pappa. Därför anser jag heller inte blandrasavel som seriös, man vet ofta varken sjukdomshistoria eller vad man får hem.
50/50 ras innebär inte 50/50 mentalitet och individens egentliga mentalitet visar sig mycket senare än hos renrasiga.

Men jag anser heller inte avel där man medvetet avlar på defekter (exempelvis mops, bulldogs) som seriös, oavsett om uppfödaren ifråga håller sig till det jag nämnde ovan med lagar och regler.

Avel för mig är något man gör för att främja rasen, att föra den framåt och göra den bättre. Där anser jag inte att blandrasavel eller medveten avel på defekter passar in.