Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundtillbehör-hundprylar
Läst 3694 ggr
Lexie82
0

Skillnad mellan halsband och sele?

Vad är fördelen respektive nackdelen med att ha sele istället för halsband? Är sele bättre i någon speciell situation?

Jag har aldrig någonsin använt mig av sele på hund, men det verkar som att många andra gör det, så dela gärna med er av era erfarenheter =)

Lia
1

En fördel jag kan komma på är att trycket på hunden fördelas när hunden drar, så det inte sliter lika mycket på samma ställe. Men en nackdel är då att kraften fördelas på hundens olika kroppsdelar, och att den då får mer kraft att slita, vilket gör det svårare för ägaren.

Vår hund hoppa dessutom ur sin sele, oberoende på sort och hur vi satte dit den. Så det funkar inte på alla.

smellcaramell
2

jag tycker det är rätt skönt att ha sele på min lilla hund dels för att trycket fördelas över en större yta och jag drar inte i halsen på samma sätt som man gör med halsband om hunden nu skulle få för sig att dra i kopplet. Jag är inte så "haj" på vad de olika hundselarna heter men tror jag har en bröstsele som jag använder mest och den har jag dessutom tyckt varit bra när jag varit ute och gått och det kommit främmande hundar "rusande" mot mig, då har jag bara lyft upp min lilla dam i "handtaget" på ryggen så jag får upp henne snabbt och inte riskerar några bråk eller liknande.

Främsta anledningen till att jag knappt använder halsband längre är att när jag var mindre tyckte jag det var läskigt när hunden drog i kopplet och började hosta, med sele blir det aldrig så :)

SuperLimm
2

Fördelar: - Trycket fördelas jämnt på hundens bog istället för att hunden stryps och riskerar nackskador om den drar och sliter mycket i kopplet.
- Om selen sitter bra på hunden kan den inte ta sig ur den, många hundar backar ur halsband.
- Man har större kontroll på hunden om den drar.
- Endel hundar blir inte lika starka när de drar i sele som när de drar i halsband och det blir då inte lika jobbigt för den som går med hunden att hålla i.

Nackdelar: - Det kan vara svårt att hitta en sele som passar bra på vissa hundar men det finns mängder med olika sorters selar så man ska inte ge upp efter att man testat en sort bara.
- Endel hundar har blivit experter på att ta sig ur sele, men det finns selar med flera band runt bröstkorgen som är svårare att ta sig ur.
- Vissa hundar blir starkare med sele och kan därför dra mer.

Mvh Linn

Mapel
1

Jag ser i stort sett enbart fördelar med sele! 

Främst att hunden inte riskerar nack och halsskador. Som föregående redan sagt så finns det även många hundar som blir mindre dragiga i sele. Men optimalt bör ju inte hunden dra varken i sele eller halsband ;)Men på en hund som drar skulle jag aldrig ha ett halsband på då det är en skaderisk och hundarna stryper sig näst intill om de går och segdrar. 

Innan jag skaffade hund var jag helt säker på att jag skulle ha halsband på min hund jämt, men sen så tänkte jag efter lite. Och varför det? Det finns inga som helst fördelar jämfört med en sele så varför ta den risken :) Men det är bara h ur jag tänker. Sen om hunden aldrig någonsin drar alls, ja d kan man väl ha halsband då? men det kommer alltid tillfällen där matte råkar rycka till i kopplet, hunden snor in sig nån stans eller liknande. Då är det alltid skönt att hunden har sele :) 

Som ett tillägg, att man märker att hundar lätt vänjer sig vid konstant strypeffekt, är när jag de enstaka gånger har halsband på min hund, då man tyvärr måste ha det under tävling. Då håller han på att kräkas och måste kippa efter luft om halsbandet ligger an mot halsen om han drar om så bara för 5 sekunder.

Fridaaaa
0

Använder stort sätt alltid sele på våra två hundar, väldigt sällan halsband. Sele är många gånger mer bekvämt för en hund tror jag bland annat

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hell
0

Ska vi ut på längre promenader, kurs eller träna på annat sätt har jag sele på honom. Kortare promenader så blir det halsband. :P Jag gillar båda men tycker inte om att ha halsband längre sträckor eftersom att han gärna drar (han är fortfarande valp, vi jobbar på det) och då kan börja hosta om han har på sig halsbandet. Upplever inte att han är starkare i halsbandet än i selen eller tvärt om. Han har inte lyckats ta sig ur nån av dom heller.

Största skillnaden för mig i dagsläget är att selen är jobbigare att sätta på honom. 😉

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Majken!
1

Jag använder selar när jag tränar drag, spår och av annan anledning har långlina på min hund. Till vardags använder jag halsband, då det ger mig mycket större kontroll över min hund.

-Aida-
0

Jag vägra använda halsband just för att jag är rädd att min hund ska strypas, tycker de är jätte obehagligt bara tanken på det, tycker sele är ett snällare alternativ, har sett så många hundar som drar och de låter som om dom har ett astma anfall.

IdaKw
1

Jag har sele när hon är dragig och lite.. "okoncentrerad" då hon inte stryps, sen lyssnar hon lite bättre i sele. Även när jag har långlina har jag sele. Halsband har jag när jag går i city/där det är mycket folk/åker buss då jag vill ha lite koll på vart hennes huvud är med tanke på hundrädda folk som kanske sitter på bussen när man går förbi med henne, i sele kan dom ju vrida hela huvudet överallt och bli ganska långa.. dåligt förklarat. Men kanske förstår ändå. Har även halsband när vi simmar då hon har flytväst. Båda är ju bra på sitt sätt, men finns ju "sämre" saker med det också :)

VicFri
1

Jag har använt både halsband och sele och jag föredrar halsband på min hund just nu då jag inte har hittat någon sele som passar bra på henne, plus att hon slutar att lyssna då. Så just nu är det hansband som gäller. Jag lägger dock kopplet runt bogen på henne och lägger trycket där istället för på halsen. Det beror helt på hur man håller i kopplet. Men det har fungerat för oss, och nu har hon fattat att om kopplet ligger rund bogen så går man fint och har jag kopplet utsläppt så får hon dra hur mycket hon vill. Det gäller att hitta det som passar bäst för dig och din hund :)

russin
1

Lite beror på hund. För min ena är inte alltid sele att föredra då hon inte gillar sele (men får ha på längre promenader när dom måste vara kopplade - enklare för mig då dom trasslar in benen mindre lätt). Hon avskyr när man sätter på selen och hon gillar inte när koppelhaken sitter på ryggen, vilket gör att hon sänker ner ryggen. Hon får alltså fel hållning. Det släpper efter en stund när vi gått, men det blir ändå fel.

Min andra hund (en het liten rackare) däremot fungerar bättre i sele än i koppel och "ligger på" mindre i sele.

Så man får faktiskt se lite till hunden om vad som fungerar bäst🙂

sophiac
1

har halsband på min chihuahua/pomme då han går aldrig drar. Det är också lätt att bara "dra av" när han ska vara lös. På mopsen har jag sele då hon drar, vilket gör det skonsammare för hennes hals 🙂

Fridaaaa
1

#12 Fast sele är inte automatisk för att hundar drar, om det är så du tänker? Finns många varianter på selar samt anledningar till varför man använder sele 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

askungenM
4

eller så lär man sin hund att gå lugnt o normalt i koppel ??😃
en hund blir inte automatiskt lugn o lydig för att man byter till sele.

sophiac
1

Det är ju det vi tränar på, att hon ska lära sig gå fint. Hon är inte vuxen än så har mycket kvar att lära.

Vizzla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fördelar med sele för oss är:

De drar mindre

Jag är inte lika orolig att skada deras nacke ifall de gör ett häftigt ryck eller om jag skulle råka ramla

Selen är mjuk och sitter bra, skaver inte på pälsen.

Fördelar trycket.

Trasslar inte in i kopplet mellan frambenen som halsbandet gör (har små hundar)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Forest]
0

11 haha har samma problem här trots att haken på kopplet är lätt så verkar det vara störande 😉 

Många har svarat för o nackdelar om sele 

Jag använder mer halsband på hundarna än selen. selen är på när vi går i skog o mark när dom är lösa och träning

Hime
2

Jag använder bara halsband.

Hade sele ett tag men det funkade inte för oss. Dels så fullkomligt avskydde hon den och dels så blev hon så fruktansvärt stark, så det funkade inte när hon någon annan än jag skulle gå med henne, då hon drar mycket med andra människor.
Sämsta anledningen var dock att jag hade 0 koll på huvudet, jag hann inte reagera många gånger när vi exempel var på buss och bland folk.

Oshibwa
0

Här är det varierande…. Hon går generellt bättre i sin sele men hon blir hundra gånger starkare vid hundmöten. Såå promenader utan hundmöten så föredrar jag sele medan vid hundmöten så föredrar jag halsbandet. Jag brukar ha både halsband och sele och jag kopplar i så att kopplet sitter i både selen och halsbanden men selen tar all belastning och inte halsbandet då det bara sitter där av säkerhetsskäl OM hun skulle råka ta sig ur selen.

Ktisroinen
1

Vi använder oss bara av halsband till vardags, sele går inte alls, han bara drar. I halsband däremot går han jättefint. Men vi har även olika selar till olika "jobb" där drag är ok eller till och med bra, till exempel kantarellsök eller när vi ska ut o cykla/springa. Olika selar dock, så han vet precis vad han ska göra :)