Ge upp foderbyte?
Hej!
Jag håller på att byta torrfoder till min 4 månaders valp. Han har tidigare ätit Robur Maintainance (som uppfödaren gav) och jag har bytt till Acana valp&junior. För det första gillar han inte alls fodret och äter inte med någon speciell aptit. Ibland äter han inte alls (då tar jag bara bort maten så får han nästa gång istället) och dessutom har han börjat bajsa så sjukt mycket. Dubbelt så mycket som han gjorde förut.
Jag är precis "klar" med överfasningen och funderar allvarligt på om jag ska försöka få tillbaka honom på Robur. Inte det bästa men han åt det med god aptit och han bajsade inte alls speciellt mycket. Vad tycker ni? Finns det en chans att han bajsar så mycket för att magen fortfarande är ovan? :s
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Hej, acana, orijen brukar vara svårt för hundar att vänja sig vid. Jag brukar rekommendera Taste of the wild som är mycket snällare mot magen, spannmålsfritt och med bara bra ingredienser. Finns som valpfoder och vuxenfoder med olika smaker. Fungerar till de flesta hundar, lätt att få tag i många butiker och på nätet. Ett mycket bra foder!
Våra hundar har ratat acana med trots provat olika smaker så är det ingen som äter det tyvärr. Orijen har våra gillat även taste of the wild. Men till svar på din fråga: Om hunden inte gillat fodret alls så tror jag tyvärr inte att han kommer äta det med glädje som du önskar. Jag hade valt att gå tillbaka till det fodret han uppskattade just för det är en valp. Du kan senare erbjuda annat foder som godis o se om han gillar det typ orijen som har bra provpåsar :)
#1 och #2
Tack för era svar! :) Jag har tittat på Taste of the wild förut och jag gillar det, så jag går tillbaka på Robur nu och sen ser jag om jag kan byta till Taste of the Wild när han är lite äldre helt enkelt. Vill vänta med att byta foder igen.
Men vad "skönt" att veta att det antagligen inte kommer ge med sig, för då kan jag sluta traggla. Har aldrig sett honom bajsa så mycket förut och VARJE gång också. 🤮
Jag hade samma problem som dig TS med min valp så jag bytte till Brit Care istället 🙂 Blev genast myyycket bättre och det var så skönt att slippa de hänsynslösa, ruttna Acanafisarna! 😃
Nu till frukost åt han upp alla robur-bitar men struntade i Acanan. :P Det får bli så helt enkelt att vi byter tillbaka, hellre något han äter än att hålla på att traggla och ta med en skottkärra för att plocka upp bajset. Sen ska jag titta på Taste of the wild men då köper jag nog och ger som godis först för å se om det ens går hem.
5. låter som en bra ide att se om foder går hem eller inte :)
#5 Låter som en bra idé tycker jag. Det spelar ingen roll hur bra ingredienserna är i ett foder om hunden inte tillgodogör sig näringen utan bajsar ut alltihop. Då blir det värdelöst oavsett innehåll. :)
#6 & #7
Ja men precis. :) Han står ju i växten också så då känns det ju extra viktigt att han faktiskt äter maten, spelar ju ingen roll hur bra det är om han inte äter den.
Hade inte ens tänkt på att han bajsar extra mycket kan betyda att han inte tillgodogör sig näringen. :P Då är det ju inte så konstigt. Fortsätter med Robur och sen sticka till lite rått då och då.
När valpen börjar bli könsmogen äter den mindre. Könshormonerna gör att den börjar intressera sig för det motsatta könet och mat kan bli mindre viktigt. Löptikar i området kan göra hanar till matvägrare. Tikar som närmar sig sitt första löp kan äta mindre. Vet ej vilken ras du har och hur långt den kommit i utvecklingen.
När man byter foder kan det vara intressant först, men kräsna hundar tröttnar lätt på foder och man tycker kanske att man måste byta så fort hunden tröttnar. Hunden vänjer sig vid att den får något nytt om den inte äter. Det är inte fel att byta foder ibland, men man får räkna med att det tar flera månader innan kroppen ställt om sig om fodret är mycket olikt det man hade tidigare. Acana är betydligt köttrikare än Robur så ett byte kan man inte utvärdera förrän efter kanske 6-8 veckor.
Personligen skulle jag inte välja ett foder med ris ( som Robur) pga den arsenik som finns i allt ris. En kortare period spelar inte så stor roll, men valpar är känsligare än vuxna och barn under 6 år ska inte alls dricka risvälling och inte äta annat ris heller alltför regelbundet. Vuxna ska heller inte äta ris för ofta.
Om din hund är kräsen kanske danska fodret Kingsmoor kan passa.Det ska vara extra gott för kräsna hundar eftersom det bara innehåller färskt kött. animail och hemfoder har det. Magnussons Meat & Biscuit kan också passa kräsna hundar eftersom det också bara innehåller färskt kött och färska ägg. Det är bakat istället för extruderat och kan vara godare också därför. Man kan be om en provpåse av tillverkaren. animail, hemfoder och ICA och Coop har det.
Taste of the wild har valpfoder, men jag vet inte om det finns i Sverige än. Jag har läst att en del kräsna hundar inte gillar TOTW, men din kan ju ändå göra det.