Hundar iFokus

Hundar

Etikett: pälsvård-omvårdnad
Läst 881 ggr
anonymiz
0

Råd angående för långa klor

Först och främst vill jag bara säga att jag inte vill ha några påhoppade kommentarer angående det här. Anledningen till att jag inte kunnat klippa är mest för att jag helt enkelt inte lyckas. Både jag och hunden avskyr att klippa klorna. Min hund sitter inte still. Oavsett vad man gör. Han skriker som om man skär av tassarna på honom och får panik så fort man ens håller i en tass. Jag har verkligen försökt lära honom att det inte är något farligt. Han har fortsfarande inte lärt sig än. Jag brukar fila ner alla klor förutom dom två längst in (ni vet dom som sitter på sidorna) som jag tvingas klippa. Nu har jag glömt bort att kolla längden på dom två klorna (väldigt slarvigt av mig. Skäms jätte mycket för det) och det har lett till att dom blivit på tok för långa. Spetsen har börjat gå in i huden vilket gör att jag inte kan klippa dom alls nu.

Jag gissar att jag behöver åka in till veterinär? I så fall, hur mycket kan det kosta? Jag sparar inte pengar eller så. Alla i familjen älskar hunden och ingen kommer snåla med pengar. Jag vill bara veta ungefär hur mycket det behövs. Är fruktansvärt orolig och känner mig som världens sämsta hundägare. Hunden är ganska liten, cirka 6-10 kilo men stark som bara den.

Den lider inte och har inga problem med att gå. Förutom hans kloklipp-fobi är han helt som vanligt och bryr sig inte ett dugg.

[finder]
0

Jag har ingen aning om vad det skulle kosta, men tror det är bäst om du ringer till en veterinär och frågar så kan dom nog ge dig prisuppgift! :)

[Teddies matte]
1

Åk till veterinären, ev. kan de hjälpa dig på trim också, men blir hunden panikslagen kan de vara bättre att åka till vet.

Ring och fråga vad det kan tänkas kosta, det beror ju på också om de måste ge lugnande.

Lexie82
2

Priser varierar säkert, men jag kollade djursjukhuset i min stad och där kostar kloklippning på hund 185kr
Om hunden behöver få lugnande och väger under 20kg kostar det 365kr, men jag tror att det är för både kloklippning och lugnande.

Lexie82
0

Men som sagt, priser varierar säkert från klinik till klinik, och stad till stad. Ditt djursjukhus kanske också har en hemsida med prislista =)

[tk1971]
1

Jag vill minnas att Djurmagazinet (eller om det var nåt annat zoovaruhus?) tar 90 kr för kloklippning. Antar att det priset gäller vanlig, okomplicerad kloklippning.

Rebornlady
0

Här tar djurmagazinet 50 kr och veterinären 190.

Fialialej
0

Arken Zoo har Trimmis här som kostar 100kr för kloklippning. Har för mig att veterinären tar 80 om det är i samband med något annat besök.

"På natten är alla katter svarta"

russin
2

prova att trim eller en djuraffär först - det går ofta bättre när en okänd klipper. Jag har klippt klor utan problem alls på hundar, där den blir hysterisk om ägaren ska klippa.

Arashi
1

Jag rekommenderar den här videon:

http://www.youtube.com/watch?v=MuXwKqXTBsE

eftersom din hund reagerar så starkt så kommer du nog behöva ta lite längre tid på dig vid varje steg dvs ha inte bråttom , gör det inte svårare innan hunden känner sig helt lugn med de du håller på med. Korta pass flera dar i rad är bättre, en allt på en gång.