Patellaluxation
Någon som har erfarenhet av patellaluxation?
Min hund har grad två på ett knä. När han inte rehabar regelbundet med massage och laser så blir han stel i ryggen och går "konstigt".
Till saken hör att han har en del mentala problem. Han har och har alltid haft sociala problem med människor. Han biter om han blir trängd och tror det värsta om de flesta människor han ser. Han är sex år gammal och har trots många års träning inte blivit bra, dock bättre. När han kom till mig var han väldigt rädd.
Jag funderar på om det är värt att operera. Tänk så blir han ändå inte bra? Är det värt att lägga ner så mycket pengar och tid på en hund som inte är "frisk"? Missförstå mig inte, jag älskar min hund och han är mitt allt. Men vissa dagar funderar jag på om det är fel mot honom att låta honom leva..
Har någon opererat med bra resultat? Är det lång rehab? Bör man ens operera grad 2?
Prata med veterinären.
De mentala problemen kan ju också ha att göra med att hunden har ont, en hund med smärta får lätt förändrade beteenden, osäkerhet, upplevs aggressiv o.s.v.
Har varit hos flera olika veterinären som inte tycker man ska operera och som hävdar att han inte har ont.
Tror inte att hans beteende beror på knät eftersom han varit såhär sen han var liten och inte haft patella hela tiden. Hans bror är likadan.

Det är bara du som kan bestämma och kan se hur han mår, har han ont av patellan så kan det givetvis förändra hans beteende. Jag själv har Patella på båda mina knän och oavsett om jag rehabar och tränar så har jag alltid dagar som jag har ont, går jag på asfalt eller annat hårt underlag så får jag ondare och blir automatisk stel, likaså om det är kallt ute, är dragit, eller om jag gått mycket. Kan också få bli opererad men då blir man oftast stelare, och skulle det gå snett så är mina knän förstörda och jag får ännu ondare, det är anledningen till varför jag inte opererar. Innan våran Alice fick sin diagnos med Hypotyeros, Spondyros och OCD var hon väldigt osäker,rädd,känslig och instabil i psyket och det har varit gånger som vi funderat på om det är lönt att fortsätta, för hon mådde verkligen dåligt utav det. Men nu när vi fick veta varför hon varit som hon varit, så ångrar vi verkligen inte alla dyra veterinärbesök och resor fram och tillbaka för det har funnits en orsak till hennes beteende. Idag när hon får medicin är hon en helt annan hund, och man ser på henne att hon mår bättre och är tillbaka :-)
Jag har väldigt svårt att tro att hans beteende beror på smärta. Det skulle innebära att han varit sjuk sen han kom från uppfödaren? Han har inte haft patella sen dess, han fick patella genom trauma och det var inte när han var liten. Han är röntgad från topp till tå och har fått gå på smärtstillande/medicin i omgångar och det har inte gjort skillnad på hans beteende.

#4 vilken form av trauma? http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/diagnos_patellaluxation.html
Jag förstår inte riktigt vad meningen med länken är?
Står det något om trauma där? Hittar inte :(
Han fick ner benet i ett hål med rötter vid en bäck, han skrek av smärta och kunde knappt få tillbaka benet rätt.
En ortoped och sjukgymnast kan nog bäst svara på dina två sista frågor. Min hund har patellaluxation men grad 1 så har ingen erfarenhet av operation.
Hade hört om ett par hundar där en rehabilitering gjorde hundarna helt bra trots grav patella. Så operation var inte nödvändig.

#6 Det jag menar med länken är att man kan inte skada sig till en patella, den har nog funnits hela tiden men att den utlöstes av att han fastnade. Oftast om knäskålen har hoppat ökar risken att den gör det fler gånger nära inpå då mjukvävnader och brosk skadas. PL är en defekt där knäskålen hoppar ur led. Knäskålen ska normalt ligga fast i en fåra på framsidan av lårbenet, där den hålls på plats av fårans kanter samt muskler och ledband. PL innebär att knäskålen (patella) kan förflyttas från sin normala position antingen utåt (lateral luxation) eller inåt (medial luxation). Förändringen har en komplex bakgrund, d.v.s att orsaken kan var många t.e.x. utplaning av knäskålens/knäledens ledyta eller av felaktig vinkel mellan lårben och lårbenshals. Förändringarna i lårbenet kan i sin tur orsakas av felaktig mineral- eller hormonomsättning.
#8 yttre trauma kan visst ge PL. Oavsett frisk led innan eller inte!

Patella luxation kan vara kongenital, d v s medfödd, eller förvärvad, d v s att den uppkommit p g a skada. Skadan behöver inte nödvändigtvis vara på just knäleden, men skadan i sig, kan sekundärt orsaka en patella luxation. Den vanligaste formen, mer än nittio procent uppskattar är den kongenitala.
"Det jag menar med länken är att man kan inte skada sig till en patella, den har nog funnits hela tiden men att den utlöstes av att han fastnade." Fattade som att du menade att det inte gick? Hur menar du men att skadan inte behöver vara i knäleden, men sekundärt kan ge patella luxation? Hoppar knät ur led, så är det väl ett primärt problem? Oavsett om hunden fastnat eller inte?

Bara för att ett knä hoppar ur led behöver det inte betyda att det är Patella, men patella menas som jag beskriv ovan, man kan skada sig så pass att det sen blir att mjukdelar/brosk blir så pass skadade att det utvecklas till Patella.
Luxation betyder att den har hoppat eller vridits ur led. Patella är ju namnet på leden? Dvs knäled.

Då har du nog rätt :-)
Vad jag kan läsa mig till på olika sidor så kan hundar få patella luxation av yttre trauma men att det är ganska ovanligt.