Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 11082 ggr
Djurälskaren87
5

Hexarinse- Någon som provat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är lite nyfiken om någon provat Hexarinse det skall tydligen hjälpa mot inflammation i tandköttet och för dom hundarna som lider av tandlossning.

Min hund var hos veterinären häromdagen och drog ut en tand samt tog bort tandsten, veterinären gav oss rådet att köpa Hexarinse och badda på bomull runt hans tandkött varje dag i fyra månader och förhoppningsvis kommer den göra att han kanske inte behöver dra ut fler tänder, han har återbesök då i maj så skall hon se om det hjälp.

Jag är dock lite skeptisk kring detta, men hon sa att hon tyckte vi skulle testa.

Är det någon som har erfarenhet av detta?

[tk1971]
0

Min förra hund hade två tänder som behövde dras ut i samband med en munsanering. Efteråt skulle vi badda "hålen" i tandköttet med Hexarinse. Tyvärr kan jag inte säga hur det funkade, hunden avlivades kort efter tandutdragningen… men det var inte därför.

Men teoretiskt kan det ju funka, jag skulle testa om jag var du.

Djurälskaren87
0

1# okej beklagar sorgen och tur det inte var därför.

ja jag skall testa och se men hade varit kul och se om någon testat=)

russin
2

Eftersom det är bakteriedödande, så lär det nog göra en del nytta - så absolut värt att prova.

Kompisens förra hund hade problem med tandfickor, som lätt blödde osv. Hon började borsta tänderna med väteperoxid (även det bakteriedödande) och hunden höll sina tandfickor i skick hela livet. Han blev lite över 12 år (collie)

Djurälskaren87
2

Jag skall enligt veterinären borsta tänderna och sen ta denna efter dagligen, får hoppas det ger resultat då.

Så synd om honom att behöva dra ut mer tänder nu känner jag.

russin
0

#4 - kompisen behövde aldrig mer dra ut tänder efter första omgången, så jag tror absolut att det kan bli bra om du är noggrann med tandvården🙂 Gör man det till en vana, så blir det en del av vardagen sen.

Säger jag som aldrig borstat tänderna på en hund😉 men jag har inte stött på problemet än och skulle givetvis göra om det behövdes.

Djurälskaren87
0

5# åh får hoppas det blir likadant här. Tror också det blir till en vana, skall göra det varje kväll innan läggdags hade jag tänkt. tur han är van vid att man grejar med hans mun:)

[Lilyz]
3

-Är inte medlem här men råkade smyga in hit ändå- Hexarinse fungerar toppen på min katt som har återkommande problem med tandköttet, tar bara ett par dagar för en pågående inflammation att försvinna :)

Mygohr
1

Jag använder Hexarinse på min hund med mycket tandstensproblem. Det tar bort infektionen på bara nån dag så jag tycker att det funkar. Den dåliga andedräkten försvinner också:)

SolidShinta
0

Jag smyger in lite här, googlade på Hexarinse då min katt fått dra ut en tand och jag ville veta om man ska badda eller droppa på Hexarinse då. Blev rekommenderad av Veterinär att använda det, men hon sa inte hur man skulle göra.
Så ni alla baddar på det med en bomullstuss?

sarae
0

#9 du kan badda på det med en bomullstuss, en tops eller borsta med det eller använda en fingertuta. Har katten stora bekymmer med munnen så skulle jag satsa på en bomullstuss och se till att fukta tandköttet ordentligt med hexarinsen för att få snabb effekt.

SolidShinta
0

Tack för svar! Och vilken rolig blogg du har! :D

Hur ofta kan man badda med en bomullstuss? Hur många gånger om dagen?

Djurälskaren87
0

Jag baddar en gång varje kväll i samband med Tandborstninge

Hiro
0

Använder det just nu på ena hunden som dragit en tand, jag tycker andedräkten verkar vara mer normal nu

Djurälskaren87
0

Han var på återbesök hos veterinären idag efter tre månader användning av hexarinse o han behövde inte dra ut ngn tand alls och allt såg jätte bra ut:)

Jetaime
1

Jag använde (eller rättare sagt försökte använda) det till min katt ett tag, men det blev en sån kamp varje gång och han verkligen "fajtades" (skrek och försökte komma ur mitt grepp, värre och värre för varje gång) för sitt liv för att slippa så insåg rätt snabbt att det inte var värt det. Däremot tror jag att det skulle fungerat fint annars..

sarae
0

#11 Kul att du gillar den :D 

Som alternativ till hexarinse finns Stomodine LP som är en långtidsverkande gel med leversmak vilket bruka vara lättare att använda på katt.

[Ellenme]
0

Jag köpte exakt den flaskan när dom opererade ut en tand på Molly. Baddade morgon och kväll i någon månad, allt läkte ihop jätte fint utan problem 🙂 Tror jag baddade lite mer än så för att vara på säkra sidan, sån är jag (alltid liite till för att vara på säkra sidan)!
Visserligen var hon fortfarande lite irriterad i tandköttet MEN det var för hon hade lyckats tjuva åt sig en pinne att tugga på, så det var inte konstigt. Men som sagt, har BARA bra erfarenheter av Hexarinse!