Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 5443 ggr
Skorpion76
0

Hundbajs - överallt!

Brukar du plocka upp efter din hund om den bajsar när du är ute och går med den? Eller struntar du i det? Vad tycker du? Ska man plocka upp efter sin hund eller inte?

Jag minns att när vi hade hund hade vi alltid med oss en påse och plockade upp hans bajs. Jag minns också att när jag var så liten att jag gick på dagis var det folk som gick på dagisgården med sina hundar och som inte plockade upp efter att hunden hade bajsat.

Det innebar att bajset fastnade i ungarnas skor och stövlar när de sprang på gården och mamma var så arg på det. Hon tyckte att det  var jättekonstigt att inte folk plockar upp efter hunden när den har bajsat.

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Karmatarerskanise
13

Det är en självklarhet att man ska plocka upp sin hunds bajs. Det ingår i ansvaret.

Tyvärr finns det lata människor som inte gör det. Ser jag det säger jag till.

Cireea
6

Det är självklart att jag plockar upp efter min hund :) Enda gången det hänt att jag inte gjort det är när vi är ute i skogen, och då inte på vandringsleder utan mitt ute i ingenstans. 

Ett par gånger i början när vi nyss skaffat hund så hade jag bara med mig ett par påsar varje gång vi gick ut och då hände det att påsarna inte räckte så jag fick lära mig snabbt att ha med mig hela rullen bara för att vara säker 😛

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Sofy
5

Jag plockar upp efter min hund, sällan att jag plockar upp mitt i skogen om han bajsar långt in under en buske men oftast försöker jag så gott det går även där. Vill själv inte ha hundbajs överallt.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

FjantYoda
0

håller med #3 sen har det nångång (senast idag) hänt att man gått ut med för få påsar!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Michaela-N
1

Sedan jag bytte till färskfoder för 2 år sedan är bajskorvarna som harpluttar (det är ingen överdrift, min 3 kg hund har aldrig bajsat mycket men nu är det minimalt), det är dessutom luktfritt och placeras i de flesta fall på ställen där ingen skulle störas av det, i så fall plockar jag inte upp. men det beror på situationen. Har alltid påse med mig och avgör beroende på tillfället om det är lönt att ta upp eller inte. det handlar också om en sorts miljömedvetenhet, det är sån waste att plocka upp en plutt på 1 cm i diameter.

När jag är ute med min bonushund plockar jag alltid upp. Dels för att hans bajs oftast inte placeras på bra ställen, dels för att det rör sig om betydligt större, icke-luktfria högar 😉

-Aida-
2

Jag plockar alltid upp efter min hund när jag är ute, men är vi i skogen där ingen skulle störas av de, tar jag en pinne och puttar in de i skogen bort från stigen.
Jag tycker det är en självklarhet att plocka upp efter sin hund.

redstaryena
5

Min ena hund ska alltid trycka upp bakdelen låångt in i eller på buskarna. Spelar ingen roll om det är taggbuskar. Sen jag fick honom har han vid 3 tillfälle kanske gjort nr 2 mitt på en gräsmatta. Var då kass i magen. Har lite svårt för att alltid komma åt där han varit, men självklart att man ska ta upp hundbajset efter sin hund! Jag är en sån där som hojtar till från balkongen eller på gatan om jag ser nån som struntar i det . Det är alltid lika kul😂

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Scorpio97
2

Självklart tar man upp det. Jag vet själv hur roligt det är att kliva i en hög, fullkomligt omöjligt att få bort från skorna ibland.

Undantaget är om man är mitt inne i skogen. Alltså inte på en stig, utan där ingen går.

//Jessie

Praefatio
3

Jag plockar alltid upp efter min hund och har alltid minst fem påsar med mig när vi ska gå en längre sväng eftersom jag vet att han ofta bajsar flera gånger. Händer det oväntat och jag inte har en påse, så letar jag reda på något annat att slänga med - stort löv, papper/plast från papperskorg eller vad som helst.

Enda undantaget är mitt ute i skogen långt bort från promenadstigarna, samt när han går in och trycker sig mot en buske som ändå inte går att leka under. Rhododendronbuskar etc. plockar jag alltid upp under eftersom de är roliga kojor för småbarn.

Allumania
3

Rambo brukar bajsa så perfect att han gödslar buskarna, bajsar då att korvan rullar i ett dike eller är strategiskt plaserade så att ingen människa i världen skulle klara av att stiga i hans tårtta. Plockar upp då han bajsar "fel" på såna ställen där någon kan gå. Men jag antar att ingen människa vandrar i diket eller går rakt genom busken? Hatar själv atg ha hund bajs under skon. Eftersom vi mest vandrar mitt i skogen så slipper jag oftast det besväret :P Skulle jag sakna påse av någin orsak och han bajsar "fel" typ bredvid vägen brukar jag söka käpp och flytta på korvarna. ;)

Em_
1

Förut plockade jag alltid upp allt. På sista tiden har bajssituationen blivit väldigt dålig där jag bor. Har hittat hundskit 0,5 meter från ytterdörren och någon har grundat en markeringsfläck på trappsteget upp till dörren. Kanterna på stigarna i skogen är täckta av skit. Jag har gett upp, känns meninglöst att bära stinkande bajspåsar flera kilometer när man går förbi minst 100 högar på den biten. Hamnar "mitt" bajs vid sidan av stigen sparkar jag lite löv över och trampar till så att ingen behöver se eller trampa i det.

Karmatarerskanise
5

11 Fast vad spelar det för roll att andra inte sköter sig? Så länge man själv plickar bidrar man inte till det.

lillvilda
2

Bajsar de i skogen (jag bor i norrlands inland) så plockar jag inte upp. Det är på vår egna mark, egen skog och ingen annan går där. Går jag efter en väg, i stan, genom byn osv så plockar jag alltid upp. Jag har alltid bajspåsar med mig. Jag har 3 hundar 2 stora och 1 liten. Klart jag måste plocka upp. Vi har problem på byn att vissa inte plockar upp och bor man då som vi efter en väg som är populär för hundägare att gå dvs alla byns hundägare går den så blir det snabbt ruskigt äckligt.

Jag har poopbags behållare som man kan hänga på jackan, byxorna eller kopplet om man vill de smidig som attans, innehåller typ 15 påsar eller nått så det finns liksom inga ursäkter att inte plocka upp.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Lexie82
0

#13 Vad är det för hållare? Har du nån länk där man kan se/köpa såna? Verkar riktigt smidigt, speciellt nu till sommaren när man inte alltid har smidiga fickor på kläderna.

Jag plockar alltid upp efter hunden, och blir alltid lika irriterad på folk som inte gör det. Undantaget är en granne jag har som är blind, så det är svårt för henne att plocka upp efter sin hund. Men hon brukar å andra sidan rasta sin hund längs ett träskliknande område där ingen vettig människa skulle gå =P
 Men jo, naturligtvis ska man så gott det går plocka upp efter hunden, för det är INTE trevligt med hundlortar överallt..

Em_
2

#12 Det är inget jag är stolt över. I sånna här trådar är alla alltid så fantastiskt duktiga så jag bestämde mig för att vara ärlig. Att andra inte sköter sig gör mig ledsen eftersom vi som bott här länge tidigare höll skogen ren. När ingen annan jobbar på det känns det väldigt hopplöst att vara ensam om att anstränga sig.

michanna
1

tar upp efter hero så ofta jag kan.. men inte när vi är ute i riktiga skogen.. ( har skogsdunge härbrevid där barn och hundar leker och där plockar jag upp. ) i riktiga skogen jobbar han..( jagar. gör viltspår mm så det är inga stigar så där lämnar vi..

Självklart i bostadsområdet.. tar även upp bajs som liggar i området då jag avskyr att ungarna kliver i det..   Vet en hundägare som inte tar upp alls i området men han är svårt synskadad. ( har hunden som ledarhund. )  så när vi träffas och går tillsammans tar jag ävenupp efter hans hund utan diskussion..

redstaryena
1

#15 Haha

"Nej lilla du,här gör alla rätt minsann,och ALLTID!"

Klart du vet om att det inte bidrar till något bra, men duktig kan ingen vara ens hälften av all vaken tid  :)

Tjingeling

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Skorpion76
0

Jag måste då säga att ni är riktigt duktiga! Det är roligt att höra!

Swadika
0

Vi plockar alltid upp, förutom några få undantag. Första är när vi är i stugan, det är bara vi som bor där och det är aldrig någon annan som går där. Skulle någon utav hundarna råka skita på grusvägen så sparkas det bara ner i diket. 

Det andra är om det skulle hända på trädgården hemma så tar vi inte alltid upp. Men det är vår gård och de bajsar nästan aldrig där, om de gör det så är det akut. 

Sista är om man råkar ta med sig för några bajspåsar och är långt hemifrån. Hände tyvärr igår. Hade bara med mig två bajspåsar och trodde egentligen inte att någon utav hundarna skulle bajsa. Men Theo bajsade två gånger, båda gångerna när jag redan hunnit kasta bajspåsen och Valle som aldrig bajsar annat än på morgonen och kvällen fick för sig att också bajsa. Som tur var så lyckades han bajsa så långt ifrån trottoaren som möjligt. Oftast har vi turen att om det händer så är vi tillräckligt nära hemma så vi kan hämta en bajspåse men tyvärr går det inte alltid.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Praefatio
9

#15 Jag tycker inte att det handlar om att vara fantastiskt duktig. I så fall tycker jag även att man är fantastiskt duktig om man ger sin hund mat varje dag. För mig är det en total självklarhet att bajsupplockning tillhör hundägandet, precis som det tillhör att ge sin hund mat och vatten varje dag. Det går liksom inte att diskutera i mina ögon. Antingen så har man sin hund med sig på allmän plats och plockar upp efter den, eller så har man sin hund i trädgården och slipper plocka upp.

-Aida-
0

#15 Känner igen din situation, när jag bodde hos pappa satt de soptunnor med flera kilometers avstånd, beroende på var man är någonstans, typ ingen plockade upp förutom dom duktiga då, jag plockade upp när vi var vid gatorna eller på byn, om han bajsa i diket så strunta jag i de och folk kastade in hund påsarna i skogen också eftersom de var så långt till närmsta soptunna.
Jag såg till att alltid gå mot hållet där tunnorna satt så man kan gå förbi och slänga på vägen hem. :P
Däremot där jag bor nu behöver man bara kolla åt ett håll så sitter en soptunna riktigt nära vart man än går, men detta är ju en stor stad.

Skorpion76
0

#20 Du belönas med ett klick på bra inlägg!

Aristarcos
1

Plockar i princip alltid ( förutom i skog skogen där inga vägar eller stigar finns) , om jag fått med en påse för lite med mig och redan slängt det jag redan har plockat, så plockar jag upp det senast nästa gång jag går ut. 

Vi har en motionsslinga som jag går efter, det finns vissa som inte plockar upp när det ligger på, en halv-en meter ifrån spåret, vedervärdigt om man skulle råka trampa idet…

jenmjao
0

Jag plockar upp bajs överallt där folk kan tänkas gå, har jag glömt påse under en promenad och hunden bajsar brukar jag gå ut ganska sent på kvällen för att ta upp det (så ingen ser haha).
Är hon dock lös i magen är det ganska svårt att få upp allt, jag försöker alltid men nja, det går sisådär man får oftast ta upp halva gräsmattan eller halv lövhögen när det sker.
Ingen i mitt område verkar dock plocka upp efter sina hundar då man ibland inte ens kan plocka bajs för det är så mycket bajs runt bajset, nertrampat bajs, stora högar, små högar, ja allt man kan tänka sig, rätt äckligt.

Rebornlady
4

Min mamma bor i ett litet samhälle och där har kommunen satt upp hållare där man kan ta en bajspåse!!!

Fenix_Chicci
0

Kan erkänna att jag inte alltid tar upp bajset. Mina hundar äter barf och bajsar små hårda harpluttar som förmultnar på typ två dagar på sommaren och kanske en vecka på vintern. Om de bajsar på någons gård eller precis på en gångväg osv. så tar jag dock upp.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Mlyy
0

Plockar alltid upp, förutom om han bajsar långt inne skogen eller långt ner i ett dike.

Det är så otroligt vidrigt när det ligger bajs längs vägkanterna där man är ute och går.

zorro2
1

har ingen hund men älsker djuren og naturen, därför blir jeg så ledsen när jeg er ute å går spelar ingen roll vart for man ser det överallt nu förtiden svarte og nu även rosa hundbajs påsarna.

den ny typen av hundägare som plockar opp etter hunden men sedan går några meter og slänger påsen i diket eller blandt buskarna, ja typ var som egentlig. veldig tråkigt då naturen inte klarer at ta hand om påsen.

så en eloge til er alle som plockar opp eller låter den vara kvar om man er i skogen og hund gjör sin nr 2 så risk for at trampa på den inte fins.

jeg trodde hund ägare som är mkt ute i naturen verkligen älskade naturen.

Hiro
0

Jag alltid upp om jag inte går i skogen

Turast
0

plockar alltid upp, förutom i skogen när vi inte går på stigar och i vår hage.. 

i Visby sitter gratis bajspåsar vid många av soptunnorna men ändå ligger det skit överallt..

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Dexterr
0

Jag tar alltid upp efter min hund. Tycker det är fruktansvärt äckligt när man går vid vägkanten och det är fulltmed hundskit överallt. Min hund ska inte behöva trampa i andras hundskit. En väg jag alltid vill gå då det är så lite trafik där, så är det hundskit från en o samma hund(alltid stora högar där färgen är densamma) har även sätt ägaren som inte plockar upp då hen går där ett flertal gånger om dagen. Det ligger alltså 2 stora skithögar varje meter. Så vidrigt så jag finner inga ord. Blir förbannad och äcklad att de finns hundägare som bara skiter fullständigt i om barn,vuxna, hundar o andra djur trampar i det, varför ska dom bry sig liksom? Jag vill iallafall inte bidra till att andra trampar i skit, respektlöst av mig isånnafall. Även om vi är ute i skogen långt från stigar så tar jag upp ändå.

Theres
1

Det jobbiga för mig är att Maya antingen rullar sig i andras bajs om folk inte har plockat upp där vi går, eller så äter hon det :/

golf.ifokus.se

Cahira
2

Jag brukade ta med hela rullen i fickan för jag har en dam som älskar att dela upp det i flera omgångar. Såg jag bajs nära hennes hög så plockade jag upp dom med för att fylla påsen och städa lite på samma gång.

Men nu när vi bor på bondgård och alla andra djur skiter överallt så skiter jag i det. 😛

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
0

Alltid om jag går på ställen där det behövs, vilket är sällan nuförtiden då jag bor mitt ute i skogen.

Att använda dagisars uteplatser som rastgård för hundar borde vara förbjudet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Lexie82
0

Plockar ALLTID upp efter hunden… utom inatt. Fick gå upp klockan två med valpen som ville ute, och väl ute så bara rann det ur honom. Mörkt så jag knappt kunde se nåt, då fick det ligga. Som tur var så var det i ett dike i alla fall.

Vizzla
0

Självklart plockar vi upp efter våra hundar. Jag har valt att skaffa hund och visste att d ingick i uppdraget.

Här lämnas det stora bajshögar lite här och var. Jag önskar att det gick att sätta dit dom som lämnar men när man aldrig ser vem det är så är d svårt…

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

redstaryena
0

#34 Det är förbjudet för hundar att ens vistas inne på dagis, oavsett om det är dag/kvällstid. Höga böter kan man få. Dock inget som polisen prioriterar det minsta, vilket man förstår :)

lillvilda
0

#14 av Lexie82

Det är en sån HÄR

Finns ju flera olika modeller av sånna hållare men det är den jag har.

Skorpion76
0

I min stad finns det röda behållare där man kan slänga bajspåsen och därför behöver man inte ta med den ända hem som jag såg att någon klagade på.

Cahira
1

#39 Jag har sett bajshögar precis bredvid en soptunna så tyvärr hjälper inte det. :(

Skorpion76
0

#40 Det är märkligt och det finns till och med skyltar utsatta där det står att man ska plocka upp efter hunden! Hur det är för blinda personer vet jag inte. Ett problem för dem blir snarare att de trampar i bajset därför att de inte ser!

lillvilda
0

här är det väldigt dåligt med behållare (läs INGA) vilket gör att skiter hunden får man bära påsen resten av promenaden. Jag tror det gör att många drar sig för att plocka upp.

Fridaaaa
3

Plockar alltid upp, utom i vissa delar av skogen.
Stör mig på folk som plockar upp och sedan slänger påsarna på marken. Visst, man kan inte trampa på det då, men inte vidare smart tänkt ändå.

Övrigt: Hur kommer man ens på tanken att rasta sin hund på en förskolas område?! Nej verkligen olämpligt! Tänk på att barnen är där i veckorna och leker. Nej fy skulle aldrig göra det. Man måste tänka längre än näsan räcker enligt mig.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
0

#41 De seende kan ju titta vart de går så slipper de trampa i det. 😎

Väldigt många tror att bara för att det inte syns i snön så är det inte deras problem sedan varje vår hör man såna här trådar då de tinar fram. Har sett många påsar plockade och sedan kastade in i skogen. Är ju ännu värre.

Flöffo
1

Självklart plockar man upp.

Det enda jag stör mig på otroligt är det som #42 säger. Det är så himla få papperskorgar. I skogen som vi brukar gå i finns det ingen papperskorg förens man kommer till mitten av skogen, vilket är en ganska lång bit. Så bajsar hunden på vägen får man gå runt med en påse i evigheter och det är ju inte super kul. Dom borde sätta upp fler papperskorgar (gärna med gratis bajspåsar bredvid som det finns ibland!) så skulle säkert fler plocka upp.

//Flöffo

Lexie82
1

Hittade denna, för alla som inte gillar att behöva bära påsen när det är långt till närmsta papperskorg! =)

http://www.coolstuff.se/Port-A-Poo

Skorpion76
0

#43 Det undrar faktiskt jag också. Det förstår jag faktiskt inte alls.

Whippetgerbilen
0

Plockar alltid upp. Dom enda gångerna jag inte har gjort det var när jag gick ut med för få bajspåsar eller har bajsat i en stor buske.

Dogs is my world ♥

[Daniela1983]
1

Många gånger ja, vissa gånger nej. Har ingen lust att sköta mig exemplariskt när vissa andra inte gör det angående bajsupplockande och allmän nedskräpning. I så fall borde det ställas samma krav på alla rökare och snusare som förpestar busshållplatserna, samt alla andra som skräpar ner med diverse. Min hund åt idag tex upp något på en busshållplats om det var cigarettfimp eller utspottat snus. Skit är dessutom mindre farligt än vad nikotin är för våra hundar och andra djur.

Så nej, glöm det. Tycker man gör bra ifrån sig som det är.

Fridaaaa
7

#49 Om alla tänker som du så kommer det aldrig bli bättre.

Lexie82
5

#49 Så… om inte ALLA sköter sig, så ska INGEN behöva sköta sig? Det var lite knepigt resonerande, tycker jag.

[Ellenme]
0

Ja, jag plockar nästan alltid upp. De två senaste dagarna har jag glömt bajspåsar 😕 Så kan det gå när man har huvudet fullt av mycket känslor och tankar… annars är jag noga, när huvudet är med ut och den inte är kvar inne!

Skorpion76
0

Om alla skötte sig skulle det bli mycket bättre! Jag är synskadad och vet i gudarna vad jag trampar i för klet. Eftersom jag går med rollator kan hundbajset även fastna på hjulen!

[Daniela1983]
2

# 50 Varför skulle det bli bättre? Tror du att du eller jag kan omvandla någon? Tyvärr kommer det fortsätta vara lika skitigt eller lika rent beroende på var man befinner sig, de som skräpar ner kommer fortsätta göra det. Like it or not.

Så sköt ditt så sköter jag mitt.

[Ellenme]
8

#54 Men gud… varför otrevlig?

Skorpion76
3

#55 Håller med!

Fridaaaa
6

#54 Jag har inte varit otrevlig mot dig så du behöver absolut inte vara otrevlig mot mig.

Är en självklarhet att det blir bättre ju fler som sköter sig. 
Tänker man som du så behöver vi inga regler och lagar, för alla "sköter sitt" ändå och gör som de själva vill. Eller hur? Det blir samma femma. Om fler och fler sköter sig, så självklart blir det bättre och bättre också, logiskt.

Skorpion76
1

#49 På en punkt har du faktiskt rätt där! Rökare och snusare som slänger fimpar och prillor lite varstans är också äckliga! Det är inget snack om saken!

Lexie82
8

#58 Absolut. Jag är rökare själv, men har blivit mycker mer medveten om fimpar på marken sen jag fick en hund. Nu tittar jag ju på marken jämt, så nu är jag mycket mer noga än förut att inte slänga fimparna på marken.
 Sen att andra slänger fimpar kan jag inte göra så mycket åt, men plockar jag åtminstone reda på efter mig själv så blir det ju lite mindre i alla fall =) Samma gäller med hundskit. Jag kan inte göra så mycket åt vad andra gör, annat än bli irriterad, men jag kan åtminstone se till att det inte blir MER på grund av mig.

Skorpion76
1

#59 Du belönas med ett klick på bra inlägg!

Cahira
6

Även om andra inte sköter sig så behöver man ju inte bidra till saken. 

Den konstigaste komplimangen jag nånsin fått var av en granndam som följde mig på hundpromenad en gång. "Det märks att du är van bajsplockare på hur snabbt och smidigt du knyter påsen." Eh.. tack? 🤪

[Ellenme]
0

#61 HAHA!

ElisabethB
0

I stan jag bodde förut finns det stationer med hundbajspåsar som hundägare och hundpromenerare får ta av gratis.

När jag flyttade till stan 15 min bilkörning bort märkte jag hur mycket mer hundskit det ligger här när det inte finns "gratispåsar" att ta. ser hundbajs på gatan i princip vrje dag nu, iof nte i centrum men väl utaanför..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Mixie
0

Jag plockar nästan aldrig upp! Mina hundar väger alla tre under 3 kilo och bajsar som en lilltå var om dagen! Jag tar ett löv och kastar in det i en buske eller ner i ett dike!! Är ganska miljömedveten och tycker inte om att slösa påsar på så smått! Skulle det hända att det inte går att ta bort med Löv eller liknande brukar jag ta en påse (har alltid med mig) och plocka upp!

//Mickan

Hundjägarn94
0

Min hund är riktigt stor men han lortar väldigt lite och väldigt torra, hårda och luktfria korvar. Tycker dock inte om att lämna det, så jag plockar upp det i alla fall. Att hunden äter BARF (min hund gör det till största delen) är inte riktigt en ursäkt att inte plocka upp, visst blir det väldigt lite lort men lort blir det ju hur som helst och den ska plockas bort om det inte är en väldigt, väldigt liten hund som lagt en minimal skit.

Om folk skötte sig mer skulle det vara trevligt. Bor ute på landet och alla i byn plockar upp efter sina hundar, det är väldigt trevligt att bo så. De gånger jag är inne i staden blir det dock markant hur mycket skit det ligger på och kring vägarna där, det är ju väldigt tråkigt.

Angående detta med att bära på påsar. Det är ju dumt att folks vilja att plocka upp efter sin hund ska hänga på att det snabbt går att göra sig av med skiten, och varför skäms folk över att bära på en påse skit? Det är ju inte alls farligt. Att slänga påsen i diket är ju också korkat. I Umeå tog de bort hundskittunnorna och det första flera av stadens hundägare gjorde var att demonstrera mot tilltaget genom att slänga påsarna där tunnorna stått. Det är ju den småaktigaste, löjligaste demonstrationen jag varit med om. Jag är glad att jag inte bor inne i staden i alla fall. Vi har inga särskilda tunnor för hundlort i byn där jag bor (några kilometer utanför Umeå) och vi klagar inte för det. Vi bär tillbaka hundbajspåsen hem och slänger den i vår egen soptunna. Inte en enda jävel skäms för att bära omkring på påsen och ingen tycker att det är jobbigt. Trots att det är så mycket enklare att göra sig av med skiten inne i stan (nu är bajstunnorna tillbaka) och man inte behöver bära den mer än någon kilometer så är det hur mycket lort som helst utefter vägarna inne i staden, det är någonting jag har väldigt svårt för att förstå.

Visst förstår jag att det blir så att somliga inte orkar plocka upp efter sina hundar eftersom ingen annan gör det, men det är ju egentligen inte en ursäkt. Om man plockar upp så bidrar man ju i alla fall inte själv till det.

Belimas
0

Alltid men med få undantag, om de t.ex. gör långt ut på ett fält (inget fält som något odlas på) eller om vi går i skogen och de gör en bra bit in i den (alltså långt ifrån stigen). Ibland har det hänt att jag har glömt påse eller att det går åt fler än vad jag hade räknat med och att jag av den anledningen inte kan ta upp men då går jag samma runda promenaden efter alt. går hem på en gång och hämtar beroende på avståndet och tar upp det då.

IngaTrnqvist
1

Vi går oftast mitt i skogen, utanför stigarna, så där plockar jag inte upp. Går jag där andra människor också går tar jag självfallet upp. Har alltid några påsar med mig oavsett.

imsuchadiva
0

Ibland är jag lat och ibland inte, de beror lite på omständigheterna :)

vallhund
1

ev lite OT.

Nuförtiden finns det påsar som bryts ner, dvs vi som har kompost kan lägga bajspåsarna där. Det är dock ingen ursäkt för att slänga fulla bajspåsar i naturen, eller som en del gör, hänga upp dem i buskar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[[Månen@]]
0

Jag plockar upp men inte min sambo, han spyr om han står för nära när hon skiter, han är jätte känslig och skulle aldrig i världen få för sig att ta upp bajs Undrar hur han tänkte göra när vi får barn;) jag tänker då inte byta alla blöjor :p

Skorpion76
0

#65 Mycket bra inlägg!

botakt
0

Plockar inte upp hundskiten. Går mest bara i urskogen. Djur skiter där jämt så en hög hundskit gör inte så mycket. Men längs vägar/ i stan plockar jag alltid upp!

Oshibwa
0

Jag plockar upp skiten inprincip jämt. I skogen, eller om hon bajsar på en åker så plockar jag inte upp men annars gör jag det.

Ria74
0

Jag plockar alltid upp när vi går i stan eller längs en väg. Inte om vi går på våra egna marker där det mest är djup skog.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Forest]
0

Går vi i stan och runt om så är svaret självklart ja. Går vi i skogen  eller öppen oklippt mark så nej där får skiten ligga kvar o göra nytta.