Ovaccinerad hund
Om en vaccinerad hund blir påhoppad och biten av en ovaccinerad, vad kan hända då?
Den vaccinerade hunden har ännu inte fått sin 1års vaccinering, det är cirka en månad kvar till det.
Mina tankar säger att det inte bör vara någon fara, men vill fråga för säkerhetsskull. Kan tillägga att frågan är åt en kompis.
Vet att vissa här inne inte bryr sig något om vaccinationer och tycker det är överskattat, sådana kommentarer undanbes, tack.
Vi vaccinerar av en anledning.
Bär den bitande hunden på något/är sjuk så kan det ju överföras till den andra hunden.
Om den andra hunden fått alla sina andra vaccinationer så är den skyddad. Det viktiga är att de fått de första vaccinen hos uppfödaren och den efterföljande vid 12 veckor.
Smittrisken är oerhört liten, vid hundbett är det infektioner som inte har något med vaccinationerna att göra. Vid bett är det bakterier och penicillin som behövs om det blir infekterat.
#2 Nja, en vaccinerad hund är inte skyddad mot allt, kennelhosta t.ex. får hundar ändå fast de är vaccinerade.
#1 Det är det som oroar oss, om det ändå kan smittas något. Jag vill tro att chansen är liten, som #2 skriver, men man funderar ju ändå.
#2 Ja, den vaccinerade har ju fått de två och ska ha ettårs vaccinet om en månad cirka.
Så största risken är med andra ord infektioner pga själva bettet, men om den ovaccinerade skulle bära på något - är risken fortfarande liten då?
#3 Kennelhosta vet jag att de kan få, trots vaccin.
Men då gäller det väl att de är i kontakt med en hund som har detta? Så om den ovaccinerade bär det så kan lika gärna L´s hund få det, tänker jag.
#5 Om hunden som bet bar på kennelhosta så kan den andra hunden få det, ja. Kennelhosta sprids väldigt lätt.
Tror inte det ska vara någon fara om den fått de två första vaccinationerna som valp. Min hund har enbart fått valpvaccinationerna (8, 12 veckor) samt ett års vaccinationen har jag för mig. Men ingen mer sedan dess (han är 5)

Vaccinering skyddar inte hunden mot smitta utan den skyddar hunden från att bli sjuk av smittan. Smittor kommer hunden i kontakt med ändå och kan även bära runt på dom utan att för den skull bli sjuk. En ovaccinerad hund däremot hade blivit sjuk om den kommit i kontakt med smittan. Alltså kan en vaccinerad hund smitta en ovaccinerad eftersom man sällan eller aldrig märker att den vaccinerade hunden faktiskt blivit smittad av något.
Men sen beror det lite på vilken sjukdom man pratar om, vissa sjukdomar smittar bara när hunden faktiskt insjuknar och då tex genom saliv, snor mm. Andra sjukdomar kan hunden bära dolt och ändå för över till andra.
Skynda långsamt så går det fortare.
Tack för era svar!
#8 Precis, du har helt rätt i det du säger. Lite klumpigt formulerat av mig, menar ju såklart om hunden har risk att bli sjuk…
Återigen, tack =)