Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1190 ggr
hund_katt
1

vakthund

nu ska jag inte skaffa vakthund förrns jag flyttar hemifrån, om ens då. men jag har inget vettigare för mig att göra, och gillar att läsa om olika raser.

anledningen till att jag vill ha vakthund som stor, är för att jag känner mig mycket tryggare. både för mörkrädslan, tjuvar och mördare.

en stor hund, lugn, låg jaktinstinkt så den kan stanna på gården. ska kunna leva utan jättemycket aktiviteter. utan ska vara nöjd med att bara få vara med och skydda. blir ju promenader, lite trixträning, spårning, personspår skulle vara kul med.

ska inte ha för mycket och inte för lite päls. så den inte blir för varm eller för kall så lätt.

ska gilla människor och andra hundar, men skälla om någon kommer så oinbjudna gäster inte vågar komma in. men ska vara snäll och gilla människor, bara att den ska skrämma iväg oinbjudna med sitt skall, sin storlek och eventuellt sitt utseende.

få rasbundna sjukdomar gärna också.

skriv alla ni kommer på, så ska jag kolla närmare på dom :) skriv gärna egna erfarenheter också :)

mina önskningar och tankar är kanske individuellt, och även saker man får träna med, men någon ras som har 'större chans' att bjuda på dessa egenskaper :)

motion osv kollar jag sen, bara ge förslag så väljer jag själv bort vad som inte skulle passa :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Sugar Mist
1

Leonberger, St Bernard, New Foundland, landseer, berner sennen m.m. är de jag tänker på, dock har alla en del sjukdomar.

-

hund_katt
0

#1 hmm.. de ska jag kolla in! tack! vet ju vilka raser det är, men aldrig läst om dom :)

hund_katt
0

Broholmer? verkade bra, men vet inte? jaktinstinkt? någon som vet lite mer :P stod inte så mycket på skk.. :/

eller Kuvasz? den blev jag nästan lite kär i :) verkade som en sådan vakthund jag vill ha :D någon som har erfarenheter av denna?

Ellenor123
1

Pyréneer, Kuvasz, ev. Leonberger, Douge de bordeeaux..

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

hund_katt
0

#4 så Kuvasz kan passa? :D blev ju småkär i rasen när jag lästa om den på skk :D

Ellenor123
1

Om du har en stor tomt/gård och vill ha en bra vakthund som du är medveten om gör lite hur den vill och fäller konstant - ja :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

hund_katt
0

#6 men då så! vet ju inte hur stor trädgård jag kommer ha när jag är stor, men satsar ju på en stor tomt då jag satsar på eget hundpensionat :)

Wellcraft
2

Boerboel tänker jag på, det är en äkta gård & vakthund.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Ixectrona
1

Jag har en Ca de Bou och de passar in på det mesta där. Dock är de väldigt sällsynta och tyvärr rätt inavlade. (Jag skrev en rasartikel om dem: http://bullhundar.ifokus.se/articles/4ff84c27d4ebea53b80001a7-ca-de-bou-rasartikel?discussions-1)

Annars tänker jag på Cane Corso, Bullmastiff (dock ganska osunda), Presa Canario, och ja, Broholmer kan nog också fungera. Dock är ju alla de här korthåriga, men de "fluffigare" vakthundarna (som ovtjarkorna, estrelan och så) är mer boskapsvaktande hundar och fungerar lite annorlunda.

Boerboel kan också tänka passa som folk säger men jag hör väldigt mycket illa om deras hälsa tyvärr.😕

Grosser Schweizer Sennenhund.

Hiro
3

Jag tycker som #8 att en boerboel (Sydafrikansk mastiff) borde passa.
Ang deras hälsa så ska de vara friska, de kan ha sådant som är vanligt för stora hundar men de ska vara generellt sett friska

Wellcraft
3

#10 Har också hört att hälsan är bra för boerboel åtminstone för att vara en så stor o tung ras. Har då även satt mig in mycket i rasen då det förmodligen kommer bli nästa hund.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Jojjo969
1

Men TS skriver ju att hon vill ha en ras som skäller och skrämmer iväg, Cane Corso, Boerboel, Kuvaz, Dogo Canario är alla hundar som på riktigt är fullt kapabla till att bita en människa den anser vara ett hot. Berner Sennen däremot låter mycket men biter inte främlingar.

[Ellenme]
5

En Chinese Crested Dog 😉 Min tös skäller när folk kommer till oss, när det plingar på dörren. Men också om man smyger in så skäller hon när hon känner vittring av en ny person i hemmet. Perfekt vakthund! En aning frusen kanske…. skämt åsido.

Mischa
3

#TS.

Det finns ju en uppsjö med storvuxna raser som kan meddela om någon obehörig är i närheten.

Kolla rasgrupp 2, där finns raser som har generellt en del vakt av lagom till extremare sort.

Något du kanske också bör reflektera över är att första egna hemmet oftast består av en liten lyhörd lägenhet och en hund som skäller för allt den finner misstänksamt är inte alltid uppskattat av grannar, samt att en storvuxen hund kan vara rätt otymplig.

≧◔◡◔≦

hund_katt
0

#14 jag kommer bo hemma tills jag fått tillräckligt med pengar för att kunna köpa en gård ;) om jag nu skulle råka hamna i en lägenhet, vilket skulle vara en mardröm då jag hatar lägenheter, så skaffar jag ingen stor vakthund ;) tänker inte skaffa en förrns jag bor på en bra plats och har pengar som räcker :)

tack för raserna! ska läsa om de nu :)