Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 3493 ggr
ratuoi
0

Hur många hundar?

Hur många hundar har ni? Och hur många hundar tycker ni att man som privatperson kan ha, som högst? Vart går gränsen?

Jag vet vad lagen säger angående privatpersoner och antal hundar, jag undrar över era personliga åsikter. Själv har jag en Collie och en Yorkshireterrier som är mer än nog, jag är dock ändå himla sugen på att skaffa en till Collie…

Vad säger ni?

Medarbetare på Social fobi iFokus

[annakarolinaa]
1

Jag har 0 egna, just nu 2 i jour, haft max 3 samtidigt i jour. Bor 3 trappor upp på 43 kvm. Jag tycker man kan ha så många som man har tid och plats med. 3 är lagom för mig, skulle dock vilja ha tillgång till tomt och hundgård då :)

Fialialej
0

Jag vill ha en hund till, men det får bli om ett år eller två när Alva är mer "klar". Behöver få ordning på allt först…

Man kan ha så många hundar man har tid att aktivera (och mysa med), anser jag. Sen spelar ju ekonomi, hur man bor, vad man har för jobb osv in.

För min del är nog tre hundar absolut max i framtiden, men just nu är EN "illa" nog. :)

"På natten är alla katter svarta"

VildaVittra
3

Jag har tre och gränsen går där man inte kan hantera dom, så ingen speciell siffra, vill man ha ett spann på 20 hundar helt själv så får man ha det.

Fördelen med tre är att ingen är ensam hemma om man går ut för att träna enbart en hund.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

sophiac
0

Jag har två små hundar men vill gärna ha en till när jag har fått "ordning" på minstingen. Bor i en 2a på första vån. Så länge man kan ge hundarna ett bra liv med allt vad det innebär kan man nog ha "hur många som helst" men för min del går gränsen vid 3.

TjockaBerta
0

Nu har jag två hundar och jag tror att jag vill ha två igen när den äldre går bort.

>>>Malum domesticum<<<

Ronja&Ila
0

Jag skulle nog inte säga något maxantal utan snarare att man känner att man hinner ge alla hundar egen tid plus ge dom vad de behöver kravmässigt :)

Michaela-N
0

En egen och en bonushund som jag tränar & tävlar med :) För tillfället räcker mina ypperligt, men skulle säkert kunna tänka mig 2-3 egna i framtiden :)

htt
0

Jag har snart 2 hundar och skulle kunna tänka mig att ha upp till 4 hundar i framtiden.

tjoopa
0

Beror väl lite på ras och vad individen kräver. Har man en ras som är nöjd med att "bara vara" så kanske man kan ha fler (man ska såklart ha tid för att ge det dem behöver ändå) än om man har en arbetsmaskin som kräver mycket både fysiskt och psykiskt.

Rasen som vi har är en "lättsam" ras, det är inte helt ovanligt att man har ett par stycken :) Vi har just nu en men ska nog skaffa nr 2 i sommar/höst. Är sugen på att skaffa en nr 3 så småningom också men jag måste bara övertyga sambon att vi visst ryms alla i våran 180 säng ;))

IngaTrnqvist
0

Jag har en hund, i framtiden kan jag tänka mig 1-2 hundar av aktiv ras, och kanske en av lite mindre aktiv ras.

Fenix_Chicci
0

Har två hundar och tycker det är lagom.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Em_
0

Jag har två, tycker det räcker. Vill hinna ge varje hund uppmärksamhet varje dag. Ha svårt att tro att man får samma dagliga kontakt med alla hundar i en stor kennel eller hundspann. De behöver absolut inte ha sämre liv för det, men jag skulle inte få ut det jag vill av mitt hundägande.

Cilent
0

Jag har två men skulle kunna tänka mig en till när yngsta "vuxit" upp.
Mest för att planerna för hundarna inte blivit som tänkt.

Tycker att så länge man kan ge hundarna ett stimulerande liv får man ha så många som lagen tillåter.

Finns personer jag inte ens tycker borde ha en hund.

Cahira
0

Jag har fyra och det är en skön balans för mig med dessa individer. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ralktad
0

3

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Mickelinet]
1

Snart 1🙂

Ellenor123
0

Jag har 3 aktiva raser och det är max för oss. När jag bor i stort hus kan jag tänka mig någon sällskapsras också :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

tezzla
0

jag har 4 hundar som sällskap och träning

Fridaaaa
0

Har två hundar med sambon. Är max för oss, eller max 3 små hundar möjligen.

Hur många hundar man bör ha som privatperson beror på tid, ekonomi, plats och mycket annat, så omöjligt att svara på.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Allumania
0

Eftersom vi använder våra hundar i jakt och inte enbart som sällskap hat vi bedtämt oss att vi kan ha 1 valp/unghund som tränas, 1 vuxen hund i sina nästa jakt år 3-6 år gammal och 1 åldring som får jaga så länge den orkkar och sen får sin välförtjänade vila med massor av mys, gamla jakt minnen, god mat och beröm för sina insatser genom åren hen jagat. :) Vi är utav den åsikten att hunden får stanna i sitt eget hem när dens ork för jakt tar slut, något "pangsions hem" kommer jag inte att söka åt dem! Det är min vän som jag jagat och tränat med, och med mig så får hen stanna! Dessutom planerar vi att testa ha någon annan ras ihop med jakt hundarna nån gång för att testa på enbart sällskaps hund. Planerna lutar mot Bernersennen eller något annat stort :D Så 4 st hundar kan jag tänka mig max :P Dock bör man inte missa att jag oxo vill ha 4st katter oxo :D Allt detta e aktuellt sen när jag har utbilda mig färdigt ♥

jenmjao
0

Jag har en egen hund, och min familj har en egen hund. Är uppväxt med min familjshund (sens jag var 11år) men han är ändå inte min :)
Jag tycker en privatperson ska ha högst 5hundar i mindre storlek och högst 3hundar i större storlek, Men då ska dom kunna hantera hundarna. Jag bor i ett väldigt hundtätt område och har för mig att en kvinna här har 5-6 shelties, dom skäller på alla hundar, inte så ohanterbart, men det är jobbigt när man själv tränar sin hund och det kommer så många hundar som personen inte kan få tyst på. En annan kvinna ha 4hundar varav 1 stor 2 mellan och en liten om jag minns rätt.. Hennes hundar gnyr bara, alla går bra och hon verkar inte ha problem alls, så det är väl okej :)
Själv vill jag ha en hund till, men jag tror inte jag ska skaffa en öht då jag älskar min hund så mycket och lägger ner ALL tid jag har på att gosa och mysa, promenera och träna med henne, allt har kretsat kring henne och jag tror hon skulle bli avundsjuk om en annan hund kom in i bilden och hon inte fick all uppmärksamhet. Så för hennes skull avstår jag ifrån en till hund.
Och ifrån min sida känns det som om man är närmare sin hund om man bara har en än flera, men det är bara vad jag upplevt.

LinaK
0

Har två hundar just nu, min gräns går vid tre för det är vad jag tror jag skulle hinna med när man har jobb och hem att ta hand om också. Jag bryr mig inte hur många hundar andra människor har bara de tar hand om dem och aktiverar och ger hundarna det dom behöver 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Sugar Mist
0

Har 1 egen, och tar hand om familjens hund också. Planerar att införskaffa en till om 2-3 år. Maxantal är när man inte kan sköta om hundarna och ge dom det som behöver.

-

Novathedog
0

Har bara 1 och det är min första hund. Har alltid velat ha mer än 1 hund så vill gärna ha en till. Men det får vänta då min nuvarande bara är 1,5 år och vill träna henne lite mer. Så kanske blir en till om ett par år :)

Jetaime
0

Jag har en hund. Antalet hundar för en person är upp till var och en så länge dom känner att dom fortfarande har tid och ork att lägga ner den energi på sina hundar som dom behöver.

Agda
1

Jag tycker gränsen för antalet hundar beror på var och en, jag tycker det är okej om en person har t.ex. 8 hundar bara den har tid och ork att ta hand om allihopa på ett bra sätt.

Själv har jag en hund och är nöjd så nu, har en del fysiska problem så jag har också en del hjälp av mina föräldrar de dagar jag inte orkar med. Tog hand om henne plus mina föräldrars två hundar i två veckor, plus mina egna 35 kaniner. Skulle aldrig klara av det på heltid (mest för att ena hunden är en strulmaja😛), ska jag ha två hundar själv ska jag max ha 8 kaniner (och må mycket bättre fysiskt än vad jag gör idag).

Underbarn
0

2 hundar för mig räcker. Då har de sällskap av varandra och för min del så har jag även två helt olika hundar som utgör mina "behov" bra :) Men vi har haft 4 hundar då jag bodde hemma (små)… Känns lite för mkt men inte "omöjligt" eller "dunderjobbigt". Ena hunden (nakenhund) är en slappar hund. Soffliggare ;) myshunden som skulle kunna sova en hel dag och kräver inte så mkt aktivering/motion. En knähund. Även om han gärna hänger på en timmes promenad! Men fryser lätt, och har man han lös går han hellre bakom och luktar. Andra hunden (bullhund) behöver mkt mer aktivering, längre promenader, spring och lek samt något annat att aktivera sig med (typ tuggpinnar, lättare mental träning som just nu bara består av vardagslydnad). Hon kan hänga med till stallet och verkstan utan att frysa osv. Men hon är såklart väldigt kelig och mysig i soffan också :) men ingen knähund. Plats, tid, engagemang och ork är det som avgör :) har man många hundar ska man även ha kunskap i att lära dom bli en bra flock.