Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 15623 ggr
[Murvel]
0

"Ryggsäcken"?

Hej!

Är det någon som kan förklara fenomenet "ryggsäcken" för mig? Hur gör man och när/varför gör man det? Vad finns det för alternativ?

tjoopa
0

Man kan använda ryggsäcken för att lugna hunden t ex. Man sätter sig på huk/knä bakom hunden som ska sitta framför dig med ryggen mot dig. Man sätter sig lite som en ryggsäck bakom/runt hunden och kan hålla och stryka den lugnt.

[Murvel]
0

#1. Man riskerar inte att förstöra relationen med det? Eller kan det tvärtom stärka relationen på sikt eftersom hunden måste lära sig att lita på en i den situationen?

Ungefär hur länge kan man behöva sitta så och vad gör man om hunden inte skulle lugna sig?

reverse
5

Du sitter så tills hunden lugnar sig. Det tar den tid det tar alltså. I början kan det onekligen vara tålamodsprövande.

Du ska vara tyst när du gör ryggsäcken. Inte en massa "nej, stilla nu, sitt" osv. Ormar sig hunden väldigt mycket kan man hålla ett tag under hakan. När du märker att hunden slutar att försöka göra någon aktivitet (ta sig loss, trycka framåt osv) så släpper du hunden och så kan ni göra något kul tillsammans. Passivitet= leder till aktivitet. Ryggsäcken ska vara en trygg plats för övrigt, så när du gör den ska inte annat störa - kommer till exempel andra hundar fram och liknande ska du se till att de inte når din hund, din hund ska inte behöva känna sig trängd i ryggsäcken - det kan vara mycket bestraffande. För relationen är det toppen om hunden märker att matte/husse ser till att inget händer när vi sitter såhär.

//Lina

[RMSLiners]
6

Den metoden har jag använt på vår hund sen hon var valp. Resultatet har blivit att när hon känner sig stressad/rädd/laddad kommer hon till mig och sätter sig mellan mina ben per automatik (såvida hon inte blir panik rädd då är det jag som får gå till henne) = jag blir hennes trygga punkt.Flört
Förstör absolut inte relationen, skulle säga att det snarare sagt stärker den.

tjoopa
3

Våran 5 månaders valp har blivit mer för att krypa upp och komma nära sen jag börjat med ryggsäcken. Jag visar att jag är hans trygga punkt och att "matte skyddar" mot allt runtomkring :)

[Murvel]
0

Tack för era svar!

Det är alltså något man gör även utomhus. Följdfråga på det: Hur skyddar man valpen (säg, från andra hundar) när man själv sitter i en sådan utsatt position? :P

CatchFatch
1

Jag använde den taktiken jämt på valpkurser och även utomhus eftersom att min boxer var så otroligt pigg och alltid uppe i varv ( Mer än vad en boxer brukar vara ). Resultatet var varje gång helt underbart!
Hon slappnade av nästan direkt och man kände hur hela hunden blev lugnare och mer koncentrerad. :)

Funkar även idag när jag är på hundklubben, är hon för pigg så brukar jag sätta mig ner på huk och då kommer hon genast och sätter sig. Även om hon nu brukar sätta sig bredvid mig och luta hela vikten mot mig men men - allt kan ju inte vara perfekt. :P

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

CatchFatch
1

#6  Du får helt enkelt vara beredd och mota bort andra hundar om de kommer för nära. Det beror ju på hur situationen ser ut. Ibland räcker det med att hålla undan med en hand och ibland har jag behövt ställa mig upp för att visa att "detta är min plats".  Oftast har det dock räckt med att bara vara lugn och fokuserad på den hunden du just nu håller på med.  

Iallafall för mig

mikaelamos
0

Här kommer jag och livar upp en gammal tråd.

Jag har precis fått nys om det här med ryggsäcken. Jag har sedan tidigare fått förstå av andra att om en hund är stressad eller osäker så ska en inte huka sig och gå ner för att detta skulle förstärka deras oroskännslor. Men så är inte fallet om en skulle köra metoden "ryggsäcken"?

Ex: om jag är i en situation där min valp (3.5 månader) blir osäker, i centrum bland massa människor exempelvis., om jag då skulle göra ryggsäcken så skulle detta inte förtärka hennes oro utan istället lugna henne?

CatchFatch
1

#9 Beror nog lite på hur din valp är :)
Jag använde bara ryggsäcken när min valp var för pigg och hoppig för sitt eget bästa samt för att lugna ner henne vid hennes osäkerhet mot andra hundar och lugna ner henne så pass att vi kunde träna.