Ta med hunden på semester?
I sommar ska jag till ungern ca 2 veckor eller längre. Vill verkligen ta med min lilla valp men vet inte hur detta fungerar, fick henne efter 12 veckor så hon blev aldrig vaccinerad osv, är det försent att fixa det nu?
Är det för varmt för en lapplandshund att vistas där?
Min pojkvän säger att om jag tar dit henne så är det helt annorlunda regler, polisen kan skjuta henne om hon skäller och vakterna på flygplatsen kan beslagta henne om hon piper. Vet inte om han ljuger för att jag inte ska ta med henne eller om det stämmer?
Behöver man hundpass?
snälla berätta lite mer om hur det är att resa med hunden, exakt hur man ska göra och vilka regler, de jag hittat på hemsidorna förstår jag inte ett smack av.
P.s Hon är 15 veckor
mvh valpenboda
Tycker det blir för mycket stress för djuret att flyga med husdjur, speciellt när de är så pass unga…
Skulle vara bättre att hitta en hundvakt tycker jag. Det längsta vi har varit med vår hund var i Danmark, men skulle aldrig låta honom följa med om det var så långt vi hade behövt flyga…
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
För att åka till Ungern behövs nog inte så mycket - däremot mer för att komma hem igen…..
För att få veta så ska du kontakta jordbruksverket för att få veta vad som gäller. Rabiesvaccinering kommer krävas, pass, avmaskning för dvärgbandmask osv. Jag skulle inte ta med en valp för endast två veckors semester till ett sydligare land - känns rätt onödigt. Helst som hunden måste åka i lastutrymmet i en bur tillåten för flyg (inte billig).
Alltså.. Har hon inte fått 12veckors vaccinet?
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Tycker som de övriga här att hundvakt verkar bättre. Alldeles för mycket stress för en sån liten, och så mycket som kan ställa till det eller krångla.
I den här tråden lät det som du hade henne innan hon var 12 veckor
http://hundar.ifokus.se/discussions/532ee79bce12c41ad3000252-fel-att-busa-tillbaka-med-valpen 🤔
Oavsett om du ska resa eller inte så se till att fixa vaccineringen.
Är det svensk/finsk lapphund du menar? De är ju nöjdare ju kallare det är, så jag hade inte tagit med en söder ut bara för att.