Jä**a hundägare!!! del 2
Hahaha, herregud. Jag har tittat tillbaka på mina tidigare inlägg och sett att jag har skrivit om samma person och hund tre gånger tidigare. Dessa inläggen heter:
"Amstaff översovandes" - 2012-07-20 "irriterande" -2012-09-17 "Jä**a hundägare!!!" - 2013-03-15
Hur som helst, om ni vill får ni gärna läsa inläggen för att sätta er in si berättelsen bättre. Jag tänkte iallafall fortsätta berättelsen och hur det än så länge ligger till.
Efter senaste händelsen som jag skrev om så sade sambons bästa vän upp kontakten med min sambo, för att min sambo och hans tjej inte kom överens typ. Nu i höstas återupptog de kontakten, vilket var en jädra tur då min sambo typ gick under de månaderna som de inte hade kontakt.
Idag när jag och sambon var ute med vår hund så pratade vi om deras hund (hans bästa vän och hans sambo), vi kan kalla dem för Kurt och Liselott. Min sambo har varit hemma hos dem några gånger nu efter att de fått tillbaka kontakten och sedan sist så har de även fått hem Liselotts andra hund, en hund som hon vann över sitt ex i rättssalen, hunden är en rottweiler. Min sambo berättade att deras första hund, som attackerade vår hund sist då JAG fick skulden, helt sjuk. Den här hunden iallafall attackerar deras andra hund, rottweilern ganska ofta och han har flera gången fått köttsår av Amstaffen. Sambon berättade också att när han har varit hemma hos dem så går amstaffen runt och kontrollerar min sambo för minsta rörelse, om han råkar hålla ner sin hand så nafsar amstaffen till honom i fingrarna.
Den här amstaffen har jag märkt flera gånger är helt knäpp i huvudet, och det är ju helt galet att de har kvar honom TROTS att han attackerar deras andra hund som får KÖTTSÅR. DESSUTOM är det ännu sjukare att de har en hund som är så dominant att han biter besökare i fingrarna. Hunden är väldigt oberäknerlig, vilket jag själv sett och jag är livrädd för att min sambo skulle hamna ensam med den här hunden då hundens matte inte är i närheten, usch.
Det måste ju räknas som djurplågeri att de nonchalerar att deras hund attackerar deras andra hund. Och tänk om något barn skulle springa fram till dem ute på stan, jag är helt övertygad om att amstaffen skulle vara kapabel till att slita barnet itu. Det värsta av allt är att dessa två (framförallt Liselott) påstår sig kunna hundar, och vägrar inse allvaret i det hela. Det är fler personer runt dem som är rädda för denna hunden och när den attackerade vår hund så fick jag skit av både Liselott och Kurt för att jag valde att åka iväg med min hund för min hunds säkerhet. Sambon vill prata med dem om det, eller anmäla till djurverket eller vad tusan det heter, men de kommer inte lyssna utan istället klippa banden igen.
Den här Liselott är för övrigt den sjukaste tjejen jag träffat, och innan Kurt träffade henne var han den snällaste människan jag mött, nu är han som förhäxad av henne och tror blint på allt hon säger.
Att förtydliga:
Anledningen till att jag är tydlig med hundarnas raser är för att ni lättare ska kunna urskilja vilken hund jag pratar om. Den här tjejen är en av många amstaffägare som bidrar till rasens dåliga rykte. För mig är den här hunden skräckinjagande och den borde antingen flytta till en person med BRA kunskap och erfarenhet eller avlivas.
Hon har bidragit till min syn på amstaffar, dock vet jag att många av dem är hur underbara som helst, men hon bidrar negativt. Egentligen är det hon som är störd och kan ingenting om hundar.
Har du försökt prata med dom om problemet?
Sajtvärd på traning.ifokus.se/
Finns väldigt många korkade hundägare. Låt det inte ta så mycket energi, det enda som händer är att det föder dig med negativ energi. Endera anmäler ni dem, pratar med dem eller så undvik dem helt enkelt.
#1 Jag är absolut inte rätt person att prata med dem. Tjejen som äger hundarna avskyr mig och jag avskyr henne. Det är redan så infekterat mellan oss angående dessa hundar.
#2 Jo så är det väl, men samtidigt tycker jag grymt synd om denna stackars rottweilern som blir attackerat blodig i sitt egna hem, tänk att leva i ständig rädsla :/
#3 Absolut, helt vansinnigt. Själv skulle jag anmält dem rakt av.
Jag skulle anmält dom, om hunden är så aggressiv på besökare så lär den väl också bita dom som ska inspektera läget också, då lär dom väl ta åtgärder för de hela.
Ja det kan vara svårt att helt låta bli att beröras då det är din sambos bästa vän.
Men konstig kvinna som vill ha tillbaka en hund så pass mycket att det blir en rätts sak av det hela, för att sen inte se till att den får det riktigt bra. Fast ingen av hundarna kan ju egentligen må bra av att leva så
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.
#6 Konstig kvinna? Tja … kanske …. som jag skrev tidigare, finns många korkade hundägare
inte läst texten men tycker -ovsett- vad personen gjort är det onödigt att lägga upp det på internet. Ute på internet kan det alltid hittas igen och att skriva ''j-vla hundägare'' till någon (som kanske vet att det är sig själv personen menar) är inte särskilt trevligt eller smart om man t.o.m är grannar.
#7 Oj då upprepade jag något du skrivit. Jag ber så heemskt mycket om ursäkt.
# 8 Ja men som jag förstått det, står de inte på god fot med varandra p.g.a detta, och då gör det ju ingen skillnad. Det finns mycket som skrivits på internet där många känner igen sig, ja eller t.o.m vet att det skulle handla om dom. Men inga namn är nämnda. Och då är det okej anser jag.
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.
Skrivs det på nätet så att människor kan känna igen sig, så kan det faktiskt leda till åtal för kränkning …. så det gäller att tänka sig för när man skriver om någon, där det går att lista ut vem man skriver om
Någon som sett Trolljägarna? Går på 3,an tror jag. Har inte den kanalen själv men önskade att jag hade den. Kanske lite OT, men även lite aktuellt här….?
Hälsning från en stor djurvän
#11 Nej men det jag sett på trailern så har detta inget med programmet att göra. Du som inte ens har kanalen och sett trailern, borde verkligen inte göra en sån jämförelse. Det blir bara dumt
Nja, förtal som förtal…
Du det görs mer än så i detta program. Det hotas och önskas livet ur folk. .och det tycker du att vi har gjort här.?
Det har jag nog inte påstått, men det kan vara en fingervisning åt vilket håll det lutar åt.
Alltid bra att tänka igenom vad man ska skriva på nätet.
Eller vad man inte ska skriva.
#15 Nej det lutar inte alls åt det hållet. Det är mest jag och Maja2 som kommenterat i denna tråden och kan säga till dig på rak arm att du har fel om oss. Dessutom är det ganska så strikta regler här inne så skulle någon visa tendenser till nåt sånt, ja då blir man varse om att det inte är tillåtet ganska omgående.
I Trolljägarna ger sig Robert Aschberg ut i den vildmark som är internet för att jaga fatt på anonyma nättroll som gör livet till ett helvete för sina offer.
#16 Ja det är bra att tänka på vad man skriver.
Kanske man då inte ska antyda i sin text, att någon här varit i närheten av denna beskrivning ovan
#11 Jag har sett Trolljägarna, och det som tas upp i det programmet handlar om skitsnack. Det som skrivits här förstår jag är saker som faktiskt hänt. Nu kan inte jag veta det, då jag inte känner TS, men fortfarande. Och som någon nämnt tidigare så är det människor som, som sagt, önskar livet ur andra människor och uppenbart kränker andra i syfte att vara elaka rakt igenom. Något jag inte känner hänt här.
Det enda som skulle kunna eventuellt passa in i programmet är att TS tidigare kallat sambons väns sambo för subba, men det kallar jag själv folk på stan som är dumma i huvudet, och inte blir det polisanmälan för det.
Om det vore så att vi inte fick yttra våra åsikter skulle inte internet fungera. Heller skulle inte bloggar, bland annat, få fortsätta drivas. Dessutom har vi yttrandefrihet i Sverige, vilket jag utgår även gäller på internet.
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.
#18 Man får yttra sina åsikter, men inte så att någon känner sig kränkt. Det går att googla på det och läsa vad som är kränkning :)
#19 Absolut. Det finns ju gränser, och inom allt. Menar inte på att man får trycka ner folk till höger och vänster, varken här eller i verkliga livet, bara för att vi har yttrandefrihet. Utan snarare att jag inte riktigt kan hålla med om att de inlägg TS gjort inte riktigt platsar hos Trolljägarna :)
Tycker också att den här typen av trådar/inlägg är helt onödiga. Min första reaktion och undran är om den som skriver såna här trådar inte har några vänner i verkliga livet allt prata ut oss? För att jag antar att det är de som de här går ut på..? Kan man inte ta tag i saker i verkliga livet ska man inte sitta och skriva illa om folk på internet, verkar dessutom inte som du känner "Kurt och Liselott".
#21 Visst kan man tycka, men ibland behöver man kanske bara få ut det man tänker på, och är det då pga att har man inte så många vänner, så är väl inte detta så hemskt! Hon kanske behövde lite feedback…
#3 OM det nu är som du skrivit, tycker jag kanske att du ändå borde prata med den där tjejen och förklara att du tycker att hon ska göra något åt situationen med hundarna annars så går du vidare med det…eller nåt.
Är ni inte på god fot med varandra eller om hon är som du beskrivit, borde du ändå göra det för hundarnas skull.
#8 Då föreslår jag att du läser texten innan du uttalar dig. Vi är inte ens grannar så förstår inte var du får det ifrån.
Taxelina: Förtal är om man hävdar att någon brutit lagen, vilket jag inte skrivit. Jag skriver vad jag känner, och min oro. Du borde lägga din energi någon annanstans än i den här tråden.
#21 Tycker också att den här typen av kommentarer är helt onödiga. Min första reaktion är att det är en person som inte har bättre för sig än att sitta och vara översittare. Hela iFokus borde läggas ner om man inte får prata av sig med folk man inte känner eller be om råd.
#22 Problemet är inte hennes och min relation, det är våra pojkvänner relation som oroar mig. Jag vill inte påverka deras relation så att den går i stöpet igen. Kan man inte ge ett anonymt tips till polisen eller vem som nu håller igång det här?
#25 ska jag ta de där som ett personligt påhopp eller? Hoppas du är fullt medveten att sånt inte är lagligt :)
Nja det är bra mycket mer komplicerat än så. Skulle hunden bita någon eller gå till attack så att nån kom till skada, då kan det polisanmälas. annars länsstyrelsens djurskyddsenhet som har hand om just djurskyddsärende. Vet i tusan om detta räknas som ett sånt ärende. Hade helt klart varit bättre,, speciellt i detta fallet om du inte var anonym. Vad tycker din sambo om detta då?
Jag vet att du värnar om sambon och bästa vännens relation, men sen tänker jag att OM det nu är så illa som du berättat, vem värnar då om hundarna?
Och den där "Kurt" verkar i så fall vara en toffel som inte står upp för hundarna och sej själv. Har tyvärr inte läst de andra inläggen du skrivit men om deras hund nu hoppat på din hund och det sen inte gått att resonera med ägarna/ägaren, då hade jag gjort en anmälan (med namn) Och Vet då med säkerhet att det är polisen man vänder sig till
Trådens koncept är följande: TS hund har blivit attackerad av sin sambos väns sambos hund. Deras andra hund verkar också fara illa. Men hon vill inte förstöra sin sambos relation med sin vän, vilket hade hänt vid en anmälan. Så nu söker TS stöd och råd på iFokus.
Jag förstår inte vad som är så himla fel med den här tråden, men jag kan ha fel. Och när 1 person påpekat hur dum tråden är kanske 2 personer till (!!!) inte behöver göra samma sak?
Detta är i alla fall min syn på tråden, men jag kan ha fel. Men det är så JAG tolkar det. Personligen tycker jag att en mod borde rensa lite bland kommentarerna…
Medarbetare på Skor iFokus
#26 Så det är inget personligt påhopp att fråga sig om jag inte har vänner utanför internet? Snälla lämna tråden, du skapar bara negativ energi. Läs vad du själv skriver innan du gnäller på andra.
Ja så tolkade även jag det som. Men vissa känner sig kanske träffade 😉 vad vet jag
#27 Han tycker också synd om hunden som far illa, han sa att han tänkte prata med kompisen om det, men jag är så himla rädd för deras relation ska gå i kras igen så jag avrådde honom från det. Samtidigt förstår jag mycket väl vad du menar, det är ju faktiskt väldigt synd om hunden. Jag ska nog åter igen diskutera med min sambo om hur vi ska gå vidare. Tack iallafall för dina tankar :)
#28 Du förstod rätt med min avsikt med inlägget, jag är orolig både för hunden men även för eventuella barn och människor som skulle kunna bli skadade av den andra hunden.
#26 Dubbelmoral much?
#32 Men vad spelar det för roll om det är dubbelmoral eller inte, är man villrådig är det klart man frågar om tips, råd och hjälp. Hade man vetat från början vad man skulle göra utgår jag ifrån att man inte sitter här och frågar om råd och så vidare. Eller?
TS vet inte vad hon ska ta sig till i den här situationen, och det är väl inte så konstigt? Jag skulle själv vara ganska villrådig.
#33 tror 32 menar att 26 har dubbelmoral!
TS inlägg börjar med ett långt skratt.
"Hahaha, herregud. Jag har tittat tillbaka på mina tidigare inlägg och sett att jag har skrivit om samma person och hund tre gånger tidigare. "
några meningar längre ner står det att det är en berättelse "Jag tänkte iallafall fortsätta berättelsen och hur det än så länge ligger till."
TS skriver även väldigt negativt om så kallade Liselott, "Den här Liselott är för övrigt den sjukaste tjejen jag träffat, "
Jag hittar ingenstans i inlägget där TS frågar om råd eller ber om hjälp. Hittar inte ett enda frågetecken i TS inlägg.
#29 Det var en allmän fundering/undran om varför man skriver såna här inlägg, vilket jag även skrev i samma inlägg att förklara. Du däremot riktade ditt inlägg direkt mot mig.
#35 jag tycker att du skriver väldigt negativt om TS, så du kanske är fel person att yttra dig? Och bara för att man inte rakt ut säger "nu undrar jag vad jag ska göra och vill ha råd" betyder det inte att det kanske är vad man menar…
#34 Såg det nu. My bad, var rätt trött igår när jag skrev, hahah. Har inte riktigt fått grepp om alla hashtaggade nummer hit och dit. Bara varit medlem i några dagar :o
#35 Att kommentera att TS inte använt några som helst frågetecken känns lågt. Dock ett vanligt fenomen när argumenten tar slut, att klanka ner på skriften. Hon kanske är dyslektiker? Inte har svenska som modersmål? Alla människor kanske inte formulerar sig exakt likadant som du, och då får man väl läsa om första inlägget.
Vill även minnas att TS kommenterat själv senare i tråden om att hon enbart bett om tips och råd på vad hon ska ta sig till.
#35 Du verkar inte vara rätt person att döma mig. Jag ber dig ännu en gång att lämna tråden om du inte har någonting bättre att komma med.
Det där med saknaden av frågetecken tänker jag inte ens dra upp mer än att det känns väldigt lamt av dig att leta småfel. Ha en fin Valborg vid brasan istället för inne i den här tråden!
#38 Jag får inte läsa och kommentera en tråd på internet men du ska bestämma hur jag ska fira min kväll? Haha skulle inte tro det va:) Jag anser att det är lamt att hänga ut folk på internet på de viset som du gjort. Bara du börjar acceptera att folk inte har samma åsikter som dig. Jag har lika mycket rätt att kommentera min åsikt som alla andra. Men visst jag förstår att du kanske kan tycka att det är jobbigt att någon/några går emot dig när det var motsatsen du ville ha.
#38 Jag förstår vad du menar. För det kan faktiskt vara jobbigt (vet av egen erfarenhet 🙂 ) att alla inte tycker som jag i mitt inlägg.
Men tror nog att hon syftade på detta: "undrar om den som skriver såna här trådar inte har några vänner i verkliga livet att prata ut hos"
#23 Granne eller ej, hur hade du tänkt ta dig ur detta när det kommer på tal från tjejen eller tjejens kille?
Det du lägger upp är väldigt privat enligt mig, att beskriva något man talat med någon annan om där alla kan se är opassande enligt mig, en diskussion i verkligheten ska inte komma upp på internet och det finns människor som inte ens vill bli nämnda på nätet då de inte själva använder det.
Jag vet inte hur gammal du är, men t ex om du har ett jobb har man oftast en policy att ingenting om arbetet får komma upp på internet, och jag tycker samma sak gäller relationer till andra människor man känner. En privat diskussion är en sak, men att blotta ut något såhär är ganska allvarligt enligt mig.
Har själv frågat frågor hur man ska gå till väga ang. hundattack b.la och jag har fått många kloka svar, jag utelämnade dock ägaren och hunden helt ur diskussionen och nämnde bara saker t ex i stil med ''Hunden attackerade'' och nämnde inga saker om ägaren eller vilken relation jag hade till denne.
Jag är inte internet polis och brukar inte bry mig, så gör som du vill men jag själv brukar inte dela med mig av saker som är personliga. Skulle säga att prata allvarligt med hundägaren istället och funkar inte det då får du väl ta vidare det till polisen.
#39 Fast man behöver ju inte komma med påhopp om att jag inte verkar ha vänner utanför internet, det är den biten som inte är okej. Sedan om du tycker jag gör fel i att skriva om det är en annan sak, men du har gått över gränsen var trevliga och konstruktiv kritik går.
#40 Förstår inte riktigt vad du menar?
#41 Jo jag förstår dig att det kanske inte verkar det mest optimala att skriva om i ett forum. Däremot får jag ta det, och det är ett medvetet val som jag har tagit, så du kan överlåta den biten till mig. Jag saknar respekten för den här hundägaren, annars hade jag sparat mig från att nämna personen så pass noga som jag gjort. Jag menar att jag gör ju inte så här med vem som helst, att skriva ut en hel story, det här är undantag och det beror på avsaknad av respekt, vilket jag är medveten om. Tack iallafall för dina tankar kring det hela, jag ska som jag skrivit lite längre upp ta upp det med min sambo åter igen så vi ska diskutera hur vi går vidare.
#42 Fast det har jag ju inte gjort :)
Det var fel skrivet av mig! #39 skulle det stå🙂
🤐
Ber vissa utav er här att tänka på hur man skriver till varandra, man behöver inte gå ner på personlig nivå.
Sen angående om tråden är olämplig eller inte så kan inte jag se något bekymmer så länge inte några personuppgifter nämns och vad jag kan se så finns det inget av det här. I så fall får man inte skriva något negativt alls om någon annan på internet och då skulle mycket här på iFokus räknas som förtal.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#46 Om man skriver så att någon kan känna igen sig, och denne någon känner sig kränkt av det man skriver, så kan man åka dit för kränkning, det är lixom inte svårare än så :)
Det är många som skriver negativt om andra hundägare, både sådana de känner, och sådana som är helt okända för dem. Man kan ju kanske hålla det generellt, om man ändå inte vill anmäla ? Fast, många vill nog bara skriva och berätta för någon, så att de får medhåll i sina tankar och känslor. Det finns både för- och nackdelar med det, som med allt annat.