Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1691 ggr
fredricakarlsson
0

Gå upp i vikt!

Hur där jag min hund att gå upp i vikt? Han väger just nu 5,4 kg och är en Mittelspitz på ca 15 månader. Han äter som han ska men går inte upp över huvud taget!?! Normal vikt är runt 7 kg, iallafall för hans storlek.. Några tips? Just nu får han valp foder.

Karolina-H
0

Till att börja med så är det dags att gå över till ett vuxenfoder till hunden när den är 15 månader i mitt tycke. Om du känner på hunden är han då tunn? Känner du revbenen lätt genom huden och kanske till och med ryggkotorna? Om inte så behöver han inte få upp i vikt bara för att en normal vikt finns så betyder det inte att alla hundar har den vikten :) Om han är tunn så byt till ett bra foder med högre fetthalt än det du ger idag då kommer han lättare kunna lägga på sig sen är han i en ålder där många hundar har svårt att gå upp i vikt så är han lite tunn så är det inget att oroa sig för om han inte minskar i vikt. Kan ju ta min hanhund som exempel, när han var runt året så hade han jätte svårt att gå upp i vikt och hålla vikten han var ordentligt tunn vid den tiden. Jag bytte foder till ett med mer fett och började ge honom olja på maten. Han fick upp i vikt allt eftersom under några månader och stannade sedan på sin nuvarande vikt som är något under normalvikten men han är fin i hullet och har mycket muskler så i mitt tycke så spelar det ingen roll vilket som är normal vikten för alla hundar håller inte den. Lycka till med din vovve :)

Codeavalone.blogg.se

fredricakarlsson
0

Jag gick över till valpfoderet för jag ville att han skulle gå upp o vikt. Ja han är mager, och det är inte lite iheller, men det beror på att han har haft spolmask, men de är borta nu och han har börjat äta men vikten rör sig inte, när vi avmaskade honom och bytte foder så gick han upp ca.300 g men nu har han gått ner till samma vikt igen och rör sig inte där ifrån.. Vad för olja tog du på maten?

FjantYoda
0

Min var en liten spinkis och tog sig inte fören jag började med färskfoder, i hans fall VoH Exklusiv som är fetare. Han fick både hull och mer aptit! Sen kommer han väl kanske aldrig bli en FET hund, men nu är han iallafall i rätt hull :)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[Forest]
0

Här har vi kämpat med få upp ena pudeln med som var spinkig och ville få upp henne så hon sen kunde få lite mer muskler. Hon är i dag 3 år och det är inte förren nu som kämpandet har gett resultat. Vi gav VoH exklusiv + rå kyckling med lite skinn eftersom skinnet ska vara fet. Gav annat rått med till fröken men nej det var som allt rann av henne otroligt busig,energisk är hon o var väl lite nervig med. Men jag säger testa ge mer fet mat som kanske voh exklusiv. 

Vad ger du för foder?

fredricakarlsson
0

Färskfoder äter han inte, eller något annat som är rått! Kust nu äter han Brit care för valpar.

russin
0

Vilka färskfoder har du provat ?

fredricakarlsson
0

MuSH, sund hund mat, voh.

Aristarcos
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brit care acitivity har högre energivärde Fetthalt 20% emot valp på 18%

fredricakarlsson
0

#8 var och köpte den nu och ska testa om den funkar!

Aristarcos
1

Ge extra raps eller majsolja också på maten =) Hoppas att det vänder och han börjar gå upp i vikt ! Lycka till !

-Aida-
0

Har hört att olivolja ska få fart på vikten stammer de?

odjuren
0

Testa Brit Care Active, jag använde högenergi foder på min benget, med lite rapsolja på och han gick upp sina kilon han behövde..

//Odjuren

www.odjuren.com

lillvilda
0

Färskfoder funkar alltid här hemma. De kör även min mamma när hon vill få upp vikten på sina huskies.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund