Fastnat i träningen
Behöver lite tips och råd.
Vi har fastnad i kommando/träning "ligg". Går kanonbra om man har godis, men inte utan. Vet inte hur vi ska gå vidare riktigt, Inte haft detta problemet innan med hund. Någon som har tips?
Är en liten hund, lättlärd, smart osv för övrigt, men just ligg har vi avstannat på Mycket annat har gått bra att lära utom det
(onödiga, orelevanta saker undanbes).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Du kanske gör omedvetna handtecken för ligg? I så fall kan det vara så att Roxy reagerar mer på signalen än på själva ordet?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#1 Hur menar du? Handtecken använder jag, brukar träna in både handtecken och röstkommando på hundarna. Använder samma handtecken med eller utan godis.
#2 Okej, tänkte att ibland så gör man omedvetna rörelser så när godisen tas bort så beter man sig annorlunda med händerna osv. Om hon har fokus på godishanden t.ex. och den handen gör något speciellt så blir det ju inte samma sak liksom.
Du kan testa filma er så du även ser dig själv så kanske du kan se vart hennes fokus är, vad du gör och så vidare?
Sedan finns det individer som bara jobbar för lön, min dvärgschnauzer är så. Har jag ingen lön (godis) så blir det inget slavgöra gjort. ;)
#3 Kört samma knep på ligget som på sitt, sitt gick bra men inte på ligg av någon anledning.
Har filmat någon gång, men jag personligen ser ingen direkt skillnad, kanske något som hunden ser men inte jag möjligen men jag ser ingen skillnad 😛 Men hon blir lite mer "taggad" när hon vet att det finns godis, så vet inte om det har med det att göra.
#4 Ixxi är likadan. Taggad med godis, utan tittar hon på mig som "Äru seriös? Göre själv."
#5 Lite jobbigt i längden 😛
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sitter det tillräckligt? Det är otroligt vanligt att man tar bort godiset lite för fort i träningen. Den här videon har jag skickat till dig förut men den är värd att skicka igen då jag fått bäst resultat utav den metoden med mina hundar.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
#7 Jo jag vet att det är mitt jobb att lära hunden det utan godis.
Jag har som sagt tränat det på samma sätt som "sitt" och det har fungerat men vill inte riktigt fungera på ligg 😕 Så kört fast lite, inte haft detta problemet innan när jag tränat ligg med hunden.
Det som sägs i videon vet jag redan men tack ändå! 🙂
#8 Det låter som om du ställer för höga krav på henne. Sitt och snurra satte sig på bara någon dag med min hund men jag fick träna ligg i flera månader utan resultat sedan en dag var det som att han inte gjort något annat än att ligga utan belöning på kommando.
Det är bättre att vara kvar i inlärningsfasen med låga krav än att avancera och ställa för höga krav för fort. Se även över din träning om du gör någonting annorlunda med eller utan godis.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
#9 Nej det gör jag verkligen inte. Ställer inte mer krav än vad hon klarar av och går verkligen inte fort fram. Sånt är jag jättenoga med att aldrig pressa en hund med något den inte klarar av osv.
Just därför jag frågar hur man ska gå vidare när man har fastnat som vi gör, står och stampar på samma ställe så att säga, med godis är det ingen utmaning för henne längre.
Står i #4 ang sista meningen du skrev.
Men, fått tips från andra sidor vad mer jag kan testa, så ska testa det. Som sagt, ställer aldrig för högra krav på våra hundar, för är ingen vinning i det, varken för hundarna eller mig.
OT: Zak George ❤️
Ville bara meddela att det verkligen har gått framåt! Hittade rätt knep sen :P
#12 Vad hittade du för knep?
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
#13 Testade mig lite fram med råd jag fick. Svårt att förklara men väntade ut henne helt enkelt, och berömde, det fattade hon riktigt snabbt 🙂 Inte ha godiset framme för då var hon mer fokuserad på det. Tränade lite ligg först med godis, sedan tog jag bort godiset (samma övningstillfälle) och sedan tog bort det mer och mer, steg för steg-
#14 Okej! Freeshejping är awesome om det är det du menar! Härligt att det gått framåt! 🙂
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus