Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 886 ggr
Englaa
2

Överviktigt hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min hund Ozzy ska gå ner 5kg då han är lite för tjock vilket vi misstänkt. Så i samband med att han fick en kemisk kastrering så frågade vi även om vikten och dom sa att han skulle ner då 5kg. Vi har bytt mat till en annan version som dom sa och ska även dra ner rejält på godis. Men nu är det såhär att jag och Ozzy tränar mycket rally och agility. Han är inte jätte förtjust i leksak så skulle behöva lite hjälp med godis som inte innehåller speciellt mycket socker och annat som kan få honom att inte gå ner i vikt. Ingen behöver säga att det är djurplågeri när dom är överviktiga för vi har pratat med veterinären och dom har sagt vad vi ska göra. Plus att han är en blandras vilket gör det svårare att veta hur mycket han ska väga ungefär. (Vet även att man ska kunna känna ryggrad samt bröstkorg med ett lätt tryck) Men har ni något annat tips, morötter säger dom men det är inte heller speciellt gott tycker han. Det är en kräsen hund jag har(;

True leaders don't create followers..
They create more leaders!

odjuren
2

Ge han foder som godis! Antingen de foder han får normalt eller ett liknande med en liten annan smak, tex lamm o ris istället för kyckling… och när han får godis dra ner på maten med lika mycket!

//Odjuren

www.odjuren.com

Fialialej
0

Jag använder kattmat som hundgopdis. det kasnke kan va nåt? d

"På natten är alla katter svarta"

Portie
3

Jag använder torkat kött (t.ex. planet pet, let's bite) till min hund som också måste gå ner. Ger väldigt små bitar så det håller länge, den senaste påsen har hållt i 2 månader nu och den är ännu inte slut.

LuLeLo
2

Maten! Om hunden kan tränas med mat, så använd den till träning! Här har vi så mycket som behöver tränas och Lotus skulle vara stor som ett hus om jag inte använde maten till större delen av träningen. Funkar inte maten så kan du dra ner på maten då du tränar med godis, och ha ett schema för när ni ska träna. Dela även godisarna i små bitar så att de räcker längre. Testat licktreat? En belöning som ser ut ung. som en deo, där hunden kan få smakbelöning i form av ost, kött eller kyckling. Ska mest innehålla vatten tror jag. Funkade hos oss.

Tass Josephine

Turast
2

du skulle kunna torka eget kött och klippa i smååååå bitar :) kycklinghjärtan finns billigt på willys :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Cahira
5

Cykelsäsongen börjar ju nu, ypperligt sätt att motionera mera. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Englaa
2

Tack för alla svar(: #1 Ja, vi använder frolic oftast till vardags träning typ. Det kanske vore något! #3 Visst är det dom mjuka runda? Det blir ju lätt att skära samt lätta att tugga. Någon sån påse får vi prova(: #4 Nej de har jag inte gjort, finns dom att köpa på vanliga zoo butiker? Ska kolla in det med. #6 ja det hade jag tänkt, eller ut och springa med honom då han ska lukta över allt och jag har ingen lust att ramla var 5 meter x) Något vi måste träna på(:

True leaders don't create followers..
They create more leaders!

Portie
1

#7 Ja dom är mjuka, det är som filébitar som man kan klippa till själv, finns även "färdigdelade" bitar. Brukar ibland köpa sånt godis till katt för det är redan delat i små bitar, är ju samma innehåll så spelar ju ingen större roll. Finns storpack på Gekås billigt, köper alltid några såna påsar när jag är där.

LuLeLo
0

#Javisst :). Titta in i närmaste djurbutik. Ganska dyra dock, men kan hålla ett tag.

Tass Josephine

drika
3

Planet pet har bra godis utan mkt fett:)!

Hälsningar

Fredrika

Lexie82
0

#7 Har även sett såna där "deo-godisar" på granngården

kigon
3

Du kan även googla runt om det finns något gårdsslaketeri i närheten som även säljer BARF för hundar/katter, de brukar även ha en del godis ibland (som torkad lever/hjärta/mm) men det brukar vara extremt mera billigt än djuraffär 😃 Våran säljer torkad lever från hjort som hundgodis, 20kr för en påse som hade kostat 50kr i djuraffär 😍 Billigaste blir ju så klart att bara köpa fryst i närmaste mataffär och torka själv, men men 😇

Om du har fått ett foder från veterinären som är ett "light/kastrat" foder så håll koll på pälsen och trampdynorna på hunden…! De brukar ha allt för mycket kolhydrater och för lite fett, och fettmängden kan tära på tassarna då de behöver nyttiga fetter. Om trampdynorna blir för torra/spruckna kan man tillsätta en rå äggula i maten eller någon form av olja (lax/fisk, kokos, linfrö, oliv, etc en tsk eller enligt anvisning). Tillskottet (äggula några gånger i veckan med kokosolja resten av dagarna) funkade under på vår hunds trampdynor innan vi bestämde för att byta foder 🙂 Bara viktigt att man startar lite om man väljer olja och sedan trappar upp steg för steg, då för mycket på en helt ovan hund kan göra dem lösa i magen.

Det inte är så bekvämt för hunden med torra eller spruckna trampdynor medans man tränar, så viktigt att man håller koll när man kör med fettsnålt foder 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

odjuren
0

Ska hunden ner i vikt använd INTE frolic, leversnittar eller liknande! Använd heller inte kattmat, den inntehåller taurin som katter behöver men hundar inte kan göra sig av med! Använd hundmat om hunden gillar den mat ni har eller dra ner radikalt på maten den dagen!

//Odjuren

www.odjuren.com

Ison
1

Taurin är inte farligt för hund. Katter behöver tillskott för de producerar inte taurin själva, hunden producerar eget taurin. Så om den får i sig lite kattmat i belöningssyfte så blir det inget fel på den. Använder själv kattmat i vissa burkar när jag lägger spår med apport. Jag skulle torka eget godis, lever är tillexempel lätt att torka och min hund älskar det!! Skär levern i skivor sen in i ugnen på 100-150 grader i 60-80 min beroende på tjocklek. Och skiva i mindre bitar medan levern fortfarande är lite varm, låt svalna på er plåt så är de klart sen.