Stoppa tjuven
Finns det några därute som har tips om hur man får hunden att sluta äta från bordet/diskhon osv. Vi har katter och det ser ganska illa ut när vi har kattskålarna på diskbänken. :-) Skulle bli glad om det finns någon som kan tipsa mig om hur jag stoppar detta. :-)
Det enda sättet jag fått Wikus att sluta stjäla kattens mat är att ställa ett kompostgaller för åt sidan (kattens skål är längst ut på köksbänken), för han är jätterädd för dem.😂
Men det blir nog bökigare om man har lådor ivägen (inte längst ut på kanten) eller hunden inte är rädd för galler.
Lägger man ungdplåtar på tex diskbänken, så de sticker ut ca. 5-10 cm. Så när hunden försöker ställa sig med tassarna där så får hunden dom nästan över sig. Vet många som testat och det har hjälpt.
Tillfället gör tjuven, så att få en hund att sluta stjäla till 100% är genom att aldrig ge den tillfälle att kunna nå något - alltså inte ha mat framme i "hundhöjd"🙂
Jag skulle nog säga åt hunden, lägga mat där, vänta sen gå och säga åt. Men jag vet inte, har aldrig haft problem med det, min vän fick dock en dogo argentino (?) som hoppade upp och åt upp deras ungspannkaka tränade den lite igenom att smyga in i köket när han inte såg och lätt säga "uhuh, näää" han blev chockad över att jag alltid dök upp när han hoppat upp, men jag vet inte om han slutat.
Det enda som "funkar" här är att lägga undan precis allt (även tomma matlådor bland annat).
Jag har själv erfarat att när man kommer på hunden kan det väckas resursförsvar. När hunden är inne i maten så VET den att den stjäl maten, d.v.s hunden vill bara få i sig allt snabbt och sticka därifrån för att sedan ofta se påkommen ut.
Det väcks ofta resursförsvar och det beror ju på individen och hur pass stor resursförvar den har, men jag skulle inte överraska en hund som resursförsvara med att ''hörru dudu!'' för det kan väcka känslor hos hunden.
Jag skulle gjort som Russin skrev, se till att putta in allt där hunden inte får tag i det, har samma problem med att om man lägger saker på soffbordskanten, då kommer det en liten dammsugare och försöker smita ner ett par bitar kex eller mackor. Men har helt enkelt fått anpassa mig, antigen gå och kasta matresterna direkt eller putta in maten till mitten av bordet. :)