Labradoodle
Läste en blocket-annons att labradoodle är en erkänd ras i vissa länder, tex Tyskland. Stämmer det? Googlade på labradoodle och hittade 2 "uppfödare" som föder upp dessa blandraser. Valparna tar dom 25000-50000 kr för?! Låter sjukt i mina ögon..
Inte i någon FCI ansluten klubb iaf.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Nej, det är ingen godkänd ras någonstans.
Labradoodle är inte erkänd av VDH, Tysklands kennelklubb. Däremot finns det egna klubbar, ALAEu (Australian Labradoodle Association Europe) med flera. Bara för att labradoodlen inte är erkänd av en FCI-ansluten kennelklubb betyder det inte att den inte är erkänd alls.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/

#4 Sen är det ju inte bara att blanda två raser så får man en ny. Det finns ju nog en bra anledning till varför de stora förbunden inte erkänner den. Att nåt litet specialförbund nånstans erkänner en ras innebär inte att folk överlag anser de vara erkänd.
Skynda långsamt så går det fortare.
#5 Nej, det klart. Men det är inte bara FCI-klubbar som erkänner raser, bara för att de är störst betyder det inte att de är de enda. Jag vet inte hur avelsarbetet ser ut på labradoodlen, men till exempel eurasier är ju en ras som kom till via blandningar för inte så länge sedan, så med målmedveten avel tror jag att labradoodlen kan bli erkänd av även de stora förbunden så småningom. Ingen ras blir ju erkänd på bara ett par år.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Det finns register utanför FCI av både lika eller mindre betydelse.
Vad som anses vara en "ras" kan bli en tolkningsfråga, i fallet labradoodle och liknande så verkar det mer handla om en strävan efter en typ eller koncept mer än det som vi vanligtvis benämner som en ras.
≧◔◡◔≦

#7 Antagligen. För att få en ras erkänd av dom stora så krävs det ju en ordentlig och utarbetad rasstandard och att tillräckligt många individer stämmer in på denna. Har man inte det har man inte en ras. Tyvärr verkar det som att en del tror att man kan korsa fram några stycken likadana korsningar och så har man en ny ras..
Tar vi designerraserna som exempel så kör en del register med öppen stambok och benämner kullarna efter generation.
Det är deras koncept, liknande alaskan husky som även den är en rastyp avlad för prestation.
Min egna ras har olika standard beroende på vilket register och är överlag inte en utställningsras, den kan dessutom variera kraftigt både i utseende och storlek.
Border collies får inte ställas ut i annat än internationella utställningar här utan premieras för sina vallegenskaper och kan därför variera i utseende.
Är dessa två raser ogiltigförklarade för att de inte är tillräckligt homogena i utseende? och enligt vem?
Det där med att definiera "ras" är inte alltid så enkelt, det finns säkert små isolerade hundgrupper ute på någon utländsk ö som helt utan register och utställningar skulle kunna definieras som en egen ras, likaväl som det finns raskorsningar som stamboksförs, en del handlar om byråkrati.
≧◔◡◔≦

#9 En ras som bordercollie där man främst premierar bruksegenskaper så tycker inte jag att det är konstigt att dom inte är homogena, dom har ju ändå en rasstandard och det innebär att dom inte kan se ut hursomhelst även om variationen är större än inom en del andra raser. Rasstandard är ju inte heller det enda som kännetecknar en ras, tex har ju de flesta rasföreningar nån typ av hälsoarbete inom rasen mm.
Jag vet inte anledningen till varför man bara kan ställa border collies internationellt, är det på rasföreningens begäran eller är det skk som inte tillåter? Skillnaden blir stor.
#10 På rasklubbens begäran för att bevara rasen arbetande. Det jag vill belysa är att inget är svart eller vitt när det kommer till vad en "ras" är, alla har inte rasklubbar, detaljerade standards eller följer dem.
≧◔◡◔≦

#11 Då har dom gjort det valet för att inte få en ras som går åt fel håll, det är alltså inte skk som ansett att rasstandarden har saknats, varit för dålig etc.
Det finns säkert olika åsikter om vad en ras är men jag anser inte att det är en ras om det inte ens finns en rasstandard eller om ens sån finns men att den inte följs. Sen har ju många raser idag blivit förvanskade men det tror jag oftast beror på alltför stor tolkningsfrihet i standarden. Mycket rynkor liksom, hur mycket är mycket? Hur lite är lite?
#12 Det är ju fritt fram för utavel om rasklubben vill så med, det är ju medlemsstyrt. Det är absolut stor tolkningsfrihet i olika standards, samtidigt är det kanske en nödvändighet för att kraven inte skall bli allt för höga, i dagsläget finns det uppfödare som prioriterar rastyphet framför hälsa, så jag skulle nog i många fall se en större frihet inom ramen för vad rasstandarden tolererar till förmån för genvariation. För skall jag generalisera begreppet "ras" så skulle det bli "en begränsad population".
≧◔◡◔≦
Lånar tråden lite, kan någon vara snäll och förklara hur kommer det sig att en valp kostar så enormt mycket?
#14 Tillgång och efterfrågan.
Precis, det är fri prissättning som gäller och det finns nog ingen mer hypad blandning än labrador/pudelmixar, så finns bara efterfrågan så kan de säljas dyrt.
≧◔◡◔≦
#14 Dom saluförs som allergifria, som dessutom blir utmärkta servicehundar.
#10 Jo BCs får se ut hur som helst så länge deras anatomi osv inte påverkar deras förmåga att valla.
Det är bara i Norge o Sverige som arbetande BCs registreras i den nationella kennelklubben, det är därför som vi inte kan förbjuda dem att delta i internationella utställningar. I resten av världen registreras de av ISDS, eller i USA är de reggade i ABCA.
ISDS har öppen stambok, så till vida att hunden kan bli ROM, vilket inte är det lättaste.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.