Vilken ras passar?
Finns säkert massor av trådar om detta, men är i vilket fall lite intresserad av vilken typ av hund som kan tänkas passa mig.
Vill även gärna ha tips på fler hundar jag inte upptäckt ännu och som kan vara en ögonöppnare :)
Är rätt inne på bullhund, främst staffe och miniatyrbullterrier.
Som person är jag aktiv, energisk, tränar gärna med de dagmattehundar jag har nu, impulsiv men kopplar gärna av och har slappdagar inomhus.
Hunden ifråga bör:
-Ha kort päls utan underull, då mitt tålamod för mer avancerad pälsvård kommer minska med tiden. BC-päls är godkänt.
-Vara aktiv, träningsglad och gärna ha en livsuppgift.
-Mindre till mellanstor, men tålig.
-Inte ha jättelång nos (typ vinthund) eller jättekort nos (typ mops/fralla).
-Inte vara överdrivet kostsam, då jag inte drar in 40K i månaden.
Nu kommer jag inte skaffa hund än på några år, men letar ändå för att kunna läsa på, kunna träffa flertal hundar av rasen och vara helt säker på att det är rätt hund för mig.
Så hit me med raser som kan tänkas matcha! :D
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.
Jack russel terrier om du vill ha en vovve med mycket energi och som verkligen vill ha en livsuppgift agility är perfekt och andra aktiveringar. Men den kräver en ägare som har tid med hjärngympa och en del motion, annars så ligger den gärna och myser och är väldigt anpassningsbar talar från egna erfarenheter äger en jack russel terrier och träffat några andra! :)

Har du kikat på retrieverraserna något? Om de inte är för stora.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Okej. Men har inte JRT rätt mycket jakt? :o
alla hundar har väl jakt instinkt mer eller mindre det är inviduellt såg dig inte skriva något om jakt instinkt heller? men dem har en del jaktinstinkt såklart eftersom dem än idag används som grythundar men dem flesta som populära aktiva sällskapshundar.
Corgi, västgötaspets.
-
JRT kan ha en del jakt i sig, men med rätt hjärngympa, lek och motion så blir det väldigt mysiga, glada och roliga hundar att ha att göra med :) Kom bara ihåg att de har gott om energi och kan vara ganska finurliga.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Varför utan underull ? Många korthår har underull, men behöver inte någon direkt pälsvård ändå🙂 Båda mina har det t ex, men jag "dammar" bara av dom ibland😃 mer behövs inte.
#2 Ne, faktiskt inte. Har funderat på golden när jag var liten, men nu i efterhand känns de lite för stora :o Tänk om jag hamnar i en etta på 19 kvm med en stor golden D:
#4 Nej, eftersom det inte var något jag tänkte på då. Att jag frågade om jaktinstinkten var mest för att veta mer och få ett bättre hum om hur mycket jakt det kan finnas kvar generellt i rasen.
Är de skälliga av sig?
#5 Båda dom är ju himla söta! Vet du något om vilka rasgrupper de tillhör och vad de använts till tidigare? Mer än att Corgis vallar.
#6 Ja, energiska och påhittiga hundar är alltid härligt :D
Kom hem igår till ena daghunden som hade fått för sig att demolera allt vårt toa- och hushållspapper, haha! Hon kom med papper i hela munnen och var jättestolt över sitt kreativa verk. Kunde inte låta bli att bara skratta åt det hela! :D
hahaha "dammar av" 😂 förlåt är lite trött 😉
Om du pallar klippa så kan ju någon pudel vara bra? 🙂 Jag älskar älskar pudlar, de är så himla roliga 😃 Och de finns ju i alla storlekar c:
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#7 Främst för borstningen och fällningen, men även med tanke på våra somrar som ibland kan ha oerhört varma dagar. Jag hade inte gärna gått med dunjacka på mig i 25+ :o
Har en vän som har en Schipp, och jag blir knasig bara jag tittar på hennes underull, haha!
Jag vill inte ta på mig ett ansvar jag inte är säker på att jag underhålla i 10 år och låta hunden bli lidande för att jag inte orkar borsta av denne :(
#8 Corgin tillhör grupp 1 och västgötan grupp 5, men båda är vallhundar/heelers. Pga att de är heelers så kan de nafsa i hälarna som valpar men med konsekvent träning så försvinner det rätt fort.
-
#10 - jag borstar mina oerhört sällan 😉 bara lite vid fällperioden, men mest för min egen skull. Den ena skulle aldrig behöva borstas då hon aldrig märkbart fäller och hon har ändå så bra päls med en underull som gör att hon aldrig blir blöt i huden när hon simmar🙂 En bra päls som klarar både minusgrader och plusgrader bra.
Men det är så himla skönt med hundar so inte fryser och det är därför jag vill ha underull.
Mina två heeler som har ordentligt underull, men samtidigt en mycket bra smutsavstötande päls. Och japp, dom behöver mest bara dammas av ibland😂

#8 Jag har bott i en 1:a på 25 kvadrat med en labbe och en stor schäfer utan några problem, det är ju utomhus de får den mesta aktiveringen och motion. 🙂
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#9 Hm, känns tveksamt. Då måste jag ju ha pengar för trimning, vilket jag inte är säker på att jag har :(
Haha, sen har jag alltid föredragit släthåriga hundar :'D Men det är inte lika viktigt.
#13 Vilka sötnosar! Aldrig sett rasen innan, faktiskt.
Ja, jag har hört att päls med underull oftast är smutsavstötande och vattenavstötande :o Tänker bara på när jag duschat av mittelspitzen, han blir ju knappt blöt!
Jag har en kh Collie och jag antar att han har lite underull, men han får ändå ha täcke de kallaste dagarna på vintern. Men jag borstar honom aldrig! Eller jo när han fällde fick han ett bad med Esprees simple shed treatment schampo och en genomborstninge och det var det :)
Så jag antar att jag också bara behöver damma av honom 😂
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#16 - visst är det smidigt med "damma-av"-hundar😃
#15 - lancashire heeler är en otroligt rolig ras, men passar långt ifrån alla. Mycket tuff hund i liten förpackning (hälbitande kofösare) och accepterar långt ifrån alla främmande hundar. Men man får många goda skratt åt deras galna upptåg, men det är en aktiv ras som behöver en del stimulans för att inte bli jobbig.
jag har en blandis (Pinscher x Patter dale terrier)
Kommer snart skaffa en till hund, då blir det en ren pinscher.
Sajtvärd på traning.ifokus.se/
Tror absolut staffe kan passa dig. :)
Dansk/svensk gårdshund, västgötaspets och parson russell kan jag tänka mig kan passa med. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Lapsk vallhund?