Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2770 ggr
snestreck
0

Hunden blev biten, är inte sig själv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var jag för första gången med min 4 månaders valp på hundpark.

Hon lekte lite försiktigt med några hundar tills det kom en lite större hund som helt oväntat började slänga sig på henne, hon pep till och jag bar upp henne för att hindra att hon blir skadad med tanke på storleksskillnaden.

Fick tillsägelse av de andra hundägarna att inte bära upp henne för då kan hon bli ''feg''.

Släppte ner henne och då kom hunden igen och började bita henne, bar då självklart upp henne eftersom hon fick ont och började pipa högt.

Då hoppar hunden upp på mig och biter tag i hennes lår jättehårt, skrek till och hundägaren kom och bokstavligen tog hunden i benen och snurrade runt den samtidigt som han slängde den rakt ner i marken.

Vart helt chockad och gick därifrån direkt.

När vi gick så var hon jätteagressiv mot mig, hon morrade och betedde sig helt konstigt, hon attackerade både ben och ansikte när jag försökte lugna henne.

Vi fick bära henne resten av vägen hem då ingenting fungerade.

När vi väl kom hem så kollade jag efter sår, hon hade ett sår vid låret nära ''snippan'', rengjorde den men hon var fortfarande jätte agressiv och hur jag än försökte bära upp henne och lugna henne så bara morrade och vräste åt mig.

Hon verkar ha lite ont på benet när jag rör det.

Bör jag åka till veterinär eller avvakta?

Kommer hon bli lugnare senare eller fortsätta vara agressiv?

Kommer hon vara rädd för andra hundar nu?

Karmatarerskanise
3

In med henne.  Hon mår uppenbarligen inte alls bra.

Annette
1

Kontakta veterinär.

snestreck
0

Ok, ska ringa jour på en gång.

snestreck
0

Vad kan det vara för fel? :(

Karmatarerskanise
2

Smärtsamt lår och kanske streckning. Eller kanske någon sena av eftersom hon reagerar så kraftigt.

snestreck
0

Oj, ska tillägga att det inte är just låret hon reagerar kraftigt på, utan när jag närmar hennes bakdel, och ska rengöra såret! Sitter i kö till jour nu!

Mischa
2

Hon kan ju sträckt sig eller att det uppstått skador invärtes som inte syns.

Otroligt tråkigt med hundägare som inte klarar av att ansvara för sina djur så de orsakar problem för omgivningen.

Tvätta såret med koksaltlösning.

≧◔◡◔≦

Karmatarerskanise
0

Det är omöjligt att svara på utan att vara där. Hoppas vet kan hjälpa.

snestreck
1

Ja, det finns ju 2 hundgårdar av en anledning, hundar som inte klarar av att vara med andra ska inte ens vara i samma gård! Det var fler än jag som reagerade på det, och definitivt fler hundar än min som pep idag :'(

emsyzz
3

Kontakta veterinär och fråga dem om du ska åka in. Direkt hon blivit bättre kan du låta henne träffa hundar i samma storlek. Gärna äldre hundar så det inte blir något problem om vem som bestämmer, helst en kastrerad hane. Bråk uppstår oftast mellan hundar av samma kön. Låt henne träffa hundarna i lugna miljöer som hon känner sig trygg i, inte hemma eller hos andra hundar i början eftersom det är någons revir. Bara en hund i taget till en början. Det borde inte bli några problem, med andra hundar, kanske dem lite större. Men hon är så liten att hon troligtvis kan komma över det lätt om hennes dåliga erfarenheter får bytas ut mot bra.

IceTee
0

hoppas ni får hjälp snabbt! Förmodligen har din valp ont och är lite skrämd

Medarbetare på Skor iFokus

reverse
6

Hon har nog både ont och blev chockad. Kanske är skadan större än den verkar. Att hon visade aggression ska du inte ta personligt, jag är säker på att det inte hade med dig att göra utan själva situationen. Det kan sätta ordentliga spår i hunden, en sådan händelse.

Undvik hundrastgårdar och så, alla möjliga skithundar kan dyka upp i sådana, ägare som inte har någon som helst koll på vilka mobbhundar de har. Jag tycker du gjorde helt rätt som lyfte din hund när hon verkade vara i trångmål. Jag hade tagit min hund ur en sådan situation direkt om den uttryckte att situationen var för mycket. Försök hellre hitta några trevliga och lugna hundar som ni kan stämma träff med emellanåt och som kan agera förebilder för din valp.

//Lina

IceTee
3

Se till bara att hon får träffa många hundar som du vet är snälla, så kommer hon över det. Personligen tycker jag att du ska åka in, det kan handla om allvarliga skador

snestreck
0

Veterinären sa att hon bara är i chock och att hon ska få vila :o

IceTee
1

Jag hade inte litat på det riktigt, hon har ett sår och behöver undersökas, men det är min personliga åsikt bara.

Ambrose
2

Jag tycker också att det var bra att du lyfta upp din hund. Om någon säger till dig att din hund kommer bli feg av det, så skit i det i framtiden!

Se istället till att träffa hundar där du känner både hunden och ägaren. Alla andra hundat kan du och din valp bara strunta i, man måste inte bli vänn med hela världen :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Karmatarerskanise
2

14 Märkligt att veterinären inte ens vill undersöka imorgon. Hon är ju tydligt skadad!

Hade nog ring ett annat ställe också.

snestreck
1

Finns tydligen bara 1 ställe i närheten, hon vaknade till nyss och nafsade i mina fingrar, hon lät mig till och med bära upp henne i knät, kollade på såret och tvättade rent igen, hon verkar inte ha så ont nu men ska kolla lite mer och blir hon värre eller att jag märker så ska jag åka in ändå!

Bor inte i sverige och min engelska är inte så bra och vill självklart inte att dom missförstår mig.

123fyra
4

Hundbett kan se små ut på utsidan men större på insidan eller vad man ska säga. Så blev det när min hund blev attackerad av en annan hund.

Rafflan
9

Håller med veterinären, så här dags på natten tar man bara in akuta/döende fall, det ser inte ens ut att ha gått hål i huden, det kan vara en inre skada men är det ingen fraktur behöver man inte åka in på natten.

Kan hunden gå/stödja på benet?
Äter och dricker hunden?

Om dessa svar är: Ja, avvakta till imorgon

Har hunden fortfarande problem ring imorgon på fm tillbaka till veterinärerna och be att få komma in akut eller boka en tid denna vecka :)

PS: Som alltid går det inte att avgöra över nätet hur illa skadad din hund är, men på din beskrivning låter det inte så allvarligt att man måste åka in på natten :)

Karmatarerskanise
0

20 För mig är det ganska akut när hunden persinlighetsförändras till den grad som ts hund gjorde. Hundar brukar inte visa att det gör ont fören det gör väldigt ont på dom.

Ts håll oss uppdaterade :)

Rafflan
5

#21 inte enligt mig, vid stor smärta eller livshotaden situationer är det akut, vid andra problem så kan man avvakta till dan då dem har mer personal och resurser så får man både snabbare och bättre vård :)

Jag ringde in akut en tidig morgon då min katt var sjuk, men dem har många dåliga patienter inne och så min katt inte var döende skulle vi fått vänta många timmar, så väntade hemma några timmar och ringde sen igen på fm när dem hade mer personal och åkte in då :)

Dock är det som sagt svårt att bedöma över internet hur illa skadad TS hund är :/

Vizzla
0

Jag förstår inte riktigt det här med hundparker just på grund av sånt här. En 4 månaders valp som blir påsprungen på det sättet. Skulle aldrig ta in min valp eller vuxna hund bland andra okända hundar på det sättet.

Hoppas din valp klarar sig!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Becka889]
3

Tips: Om ens hund blir på hopad/mobbad/för hård lek av en annan hund bör man absolut inte plocka upp den utsatta hunden. DÄREMOT ska man absolut se till att plocka bort den som utför felaktigt beteende på stubinen. Säg ifrån på skarpen till ägaren om den är i närheten eller gå emellan och håll undan den andra hunden. Beroende på hur intensiv hunden är kan man bli tvungen att ta tag ordentligt. Annars kan du mycket väl skapa rädsla + att du visar din hund att matte/husse inte klarar av situationen och det kan ge en utåtagerande hund som skäller först och frågar sedan, om man säger så.

Sen så hade jag följt de andras tips om att du bara bör låta din valp träffa större, lugna hundar som du vet är snälla och tålmodiga. Hundrastgårdar ska man vara försiktig med!

[TeamGolden]
0

Hej TS Min hund har också blivit påhoppad och en gång när det hände var han inte sig själv, han skakade och var livrädd i flera timmar efter. Jag var på brukshundklubben när det hände och åkte hem omgående. Han var fortfarande lite konstigt men jag ringde Jourvet och de var nästan helt säkra på att han "bara" var i chock. Efter ett par timmar hemma blev han normal igen och vi kan vara på samma BHK igen men han kan fortfarande bli påmind när han ser en av samma rasen men det har gått framåt jättemycket. Hoppas det blir bra med lilla vovven

Sjuttan
1

Min  känsliga  Chihuahua  3 år  -  kommer jag definitivt  att lyfta upp om/när en stor hund kommer rusande!   Små hundar  blir ofta dödade av ouffostrade stora hundar  vars ägare inte klarar av dem.

HELT ONÖDIGT ATT CHANSA!

Aa

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Karmatarerskanise
4

24 Det tipset är ganska svårt att följa när man står med en liten hund som attackeras av en stor. Instinkten att rädda den i underläge tar ofta över. Och med handen på hjärtat arbetar jag hellre bort rädslan från min levande hund än har en död.

russin
3

Låt valpen landa några dagar och ha koll på den.

För mig personligen är det otänkbart att släppa en 4 månaders valp i en allmän rasthage, för det är alldeles för stora risker att något händer. En valp ska ha en trygg uppväxt utan att behöva träffa okända hundar som ingen vet hur dom är. Bättre skaffa några kända hundar som är bra stöd för valpen, så den får bra erfarenheter under uppväxten.

[[Boris Sager]]
1

Hur är det med din hund idag TS?

[Becka889]
3

#27 Rädda gör man genom att sätta sig själv emellan, inte lyfta upp och hålla undan för då kan du mycket väl trigga ett beteende hos den anfallande hunden som TS gjorde, dvs att den hoppar upp och biter tag. Det är ytterst få fall där hunden verkligen avser att döda en annan, om en större kommer springandes mot en mindre sätter man den mellan sina ben och markerar mot den större. Hur ska du kunna få stop på en anfallande hund om du har händerna fulla? Dessutom, om jag inte missminner mig, är snestrecks hund av större ras vilket gör det ännu viktigare att hunden känner att matte/husse klarar av sådana situationer. Gör rätt från början så slipper man utsätta hunden för psykiska men.

Karmatarerskanise
3

30 Så ovanligt är inte dödande eller allvarluga attacker. Känner till flera fall de senaste åren bara på vårt område.  Både dödsfall och fall där omfattande operationer krävts.

Min reaktion hade också varit att lyfta bort från faran. Att ställa sig mellan har för mug visat sig vara fruktlöst vid attack då hunden varit ute efter blodvite.

[[Boris Sager]]
2

Jag håller med #31. Beror säkerligen på vilken ras man har också.

Men jag skulle rent reflexmässigt lyft upp min hund (york, malteser) eftersom jag definitivt inte tror det skulle ha hjälpt att ställa sig  emellan.

Läst alltför många historier hur ett sånt handlande har slutat.

TS, lyssna på din  instinkt, inte på andra "hundmänniskor", som de du mötte i hundparken.🌺

Rafflan
3

Att försöka ställa dig emellan och risker att den stora hunden tar sig runt dig och ändå skadar din valp, eller ta upp din valp. Inge svart val enligt mig, hellre en frisk valp och träna på problemet än en skadad valp :)

Sandrantolv
1

tog ni kontakt med ägaren till hunden som bet din hund?

Djurälskaren87
1

Lider med dig och din hund mår hunden bra idag? Min hund har blivit biten tre gånger så vet din känsla:(

nickiee
1

en vuxen hund som går på en valp ,då står det inte rätt till i skallen på den . .hoppas din hund mår bra i dag

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

.m.m
5

Jag tycker du ringer polisen och rådfrågar vad du ska göra. Ev anmäla. Berätta att hunden gav sig på din lille och fler i parken upprepade gånger. Att ägaren inte verkade bry sig tills han rakt av på två sekunder (som det verkar) behandlar sin egen hund där den kan ha tagit fysiskt skada på riktigt. Har du namn på personen, toppen. Signalement, Ok. Brukar han befinna sig där hittar de honom också. De kan behöva ta ett riktigt snack med honom så det inte kan upprepas. Förhoppningsvis mer. Hoppas allt går bra med den lille.

jenmjao
0

Har läst någonstans att i hundrastgårdar blir inte någon betalnings skyldig, tex om min hund attackerar en annan hund är jag inte betalnings skyldig, då i hundrastgårdar gällere att "leken tåla". Vilket är helt sjukt. Läste det nyligen, vet inte om det var på hundar iFokus eller för att jag googlade vart det fanns hundparker i västerås..

.m.m
2

Betalningsskyldig och ansvarsskyldig är olika saker.

vallhund
1

Det totala ansvaret man har för vad ens hund gör upphör inte i hundrastgårdar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Karmatarerskanise
0

38 ens eget ansvaf upphör inte för att man går in i en rastgård.

jenmjao
0

läste nu, polisen verkar inte göra något då får man stämma personen, då måste personen betala för din och dennes advokat samt allt annat.

.m.m
0

Varför skulle hon stämma honom? Anmäler man däremot har polisen en plikt att utföra.