Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2295 ggr
Luminous
0

Blir plötsligt osäker.

Min 11månaders gamla valp har en liten egenhet som ofta blir lite av ett problem för oss. Nästan varje gång vi tränar så efter ett tag blir han osäker och nästan rädd. Jag kör med klicker och "shejpar" fram beteenden. Med andra ord är jag ganska passiv. Och helt plötslig när vi tränar är det som att han blir rädd. Han vill inte längre ha godisen hur god den än är, vågar inte ta leksaken i munnen osv. Han sätter svansen mellan benen och ser olycklig ut. 

Och detta händer ofta när vi tränar, speciellt om det är något där han måste tänka lite extra. Det har nu blivit så jobbigt och ofta att jag måste klicka och ge godis några gånger innan jag avbryter träningen. Det går helt enkelt inte att fortsätta. 

Jag har t o m börjat ha på honom ett koppel inomhus när vi tränar eftersom annars travar han iväg till sin bädd och ligger där och ser rädd ut. Med kopplet kan jag iaf hindra honom innan det går så långt.

Har försökt att komma fram till om det är något jag omedvetet gör, för att utlösa detta. Men det kommer i så många olika situationer att jag inte själv får något sammanhang i det hela. 

Han är en osäker hund i överlag och har gjort såhär sen han var liten. Men nu har det som sagt blivit mycket värre. Om ni annars har några bra övningar som kan stärka hans självförtroende är det också varmt välkommet!

Sugar Mist
1

Träna på saker han och belöna skitmycket på det, låt honom göra balansövningar m.m, det stärker också självförtroendet.

-

reverse
5

Du kanske ställer för höga krav och detta gör att han "tappar modet". För vissa hundar krävs det inte mycket för att det ska kännas övermäktigt på en gång som man är utan någon form av bekräftelse. Särskilt vid nyinlärning av något bör man klicka/belöna mycket frekvent. Har du sett något mönster i hans beteende, att det exempelvis alltid blir så efter en viss tid osv, så skulle jag avbryta långt innan dess när det går som allra bäst, även om du under en lång period kanske bara kommer kunna köra fyra klick och sedan var den sessionen över så att säga. Med en osäker hund skulle jag nog dessutom gå in med "social bekräftelse" även under shaping. (Dvs om han uppskattar och känner sig bättre av att få lite uppmuntrande ord, "duktig!" eller vad man nu har). Jag var jourhem åt en lurchervalp (runt 6 månader gammal) under två veckors tid och han var först avstängd, sedan osäker, men hann bli pigg och förhållandevis trygg på den tiden. En stor seger var när han vågade ta ett lekinitiativ. Han fick mycket uppmuntran för alla initiativ, bara han gjorde något. Det gick inte att höja rösten alls med honom, oavsett om man var glad så skyggade han all världens väg om man gjorde det, så det var glad röst, men lågmälda "ja!", "såå!" för att få honom att pusha lite och så kunde jag klicka.  Du kan se lite av den utveckling han hann genomgå under den tiden i klippen.

1(http://youtu.be/wOA2D5OUFG0)

2(http://youtu.be/yz5R_4NSZIA)

//Lina

Luminous
0

#2 har som inte sett något speciellt mönster utan han gör så vad vi än tränar. han kan tex göra såhär på saker han redan kan bra, tex sitt eller kontaktövningar. vi kommer aldrig riktigt till en punkt när det går som allra bäst. ibland kan han stänga av efter bara två klick. och ibland går det bra med 10-15 tex, vet aldrig hur långt jag kan gå. trots att jag shejpar så går jag in mycket och berömmer, eftersom jag vill ha lite fart på honom, då han är stor och lite seg. har testat med leksaker och olika godis men ingen belöning verkar trigga honom mer. leksaker älskar han, men när han lägger av spelar det ingen större roll vad jag erbjuder.

Cahira
1

Min hund är klickerrädd och springer iväg när jag klickar. Kan det vara klickerrädsla?

Du kan testa säga "yes!" som marker istället och se om du ser nån skillnad. Klicka in "yes!" precis som du klickar in en klicker. Och om hunden är osäker kan du halvviska och det kommer fram ändå då S ljudet är så tydligt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Vizzla
1

Han kanske känner för stor press?

Hur långa pass tränar ni? Kanske kan du minska och träna i kortare pass. Alla hundar trivs inte med klicker.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Majken!
5

Filma dina träningspass så kan du lättare vad det är som går snett, och när.

Luminous
0

#4 nä, han är inte klickerrädd :) han har inget problem med själva klicket och använder ofta annat som "bra!" :)

#5 Vi tränar allt mellan 5 klick till 10-15. alltså i bara nån minut. eftersom jag sett att han blir osäker om han måste tänka för länge. :)

Jag använder inte bara klicker när vi tränar utan brukar variera, beroende om jag har med klickern eller inte. Men han kan stänga av iaf. Det är som att han helt plötsligt glömmer bort vad han gör. Fast det kan vara att kolla på mig. Och när han inte kommer ihåg och jag bara väntar så stänger han av. Eller om jag försöker hjälpa honom och tex gör något ljud, så stänger han oftast av. Det är inte ofta jag får honom back on track när han "tappar bort sig", i brist på annat ord.

Har försökt med en massa olika saker och trekar inte att testa annat :)

emsyzz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gör saker som är så läskiga att han blir lite osäker men som han ändå klarar av och ge mycket beröm. Försök få honom mallig och bygg upp självförtroendet. Gå över broar utomhus, agilitytunnlar, hoppa upp på stenar, hoppa upp i din famn och gå upp för rushekanornas trappor:) Kanske är det klicket han inte gillar? Det går bra i början men sedan när han funderat ett tag kommer han fram till att det är läskigt? :) Här är 2 bilder när min hund tränar på läskiga saker.

emsyzz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer den andra bilden:)

ChristineF
0

Min tik var så när hon hade magkatarr, fick ont i magen och vart väldigt osäker/låg och skakade. Ibland ville hon inte ens börja träna och ibland kom det efter en stund. Ibland gick allt jättebra. Efter vi bytt till färskfoder så försvann alla magproblem och nu är hon alltid taggad, en helt annan hund :) Dock kan hon få liknande om hon är bajsnödig när vi ska träna, då rastar jag henne och sen är allt toppen igen. Magkänslan styr mycket!
Har också hört om hundar som haft borrelia eller anaplasma som fått konstiga rädslor helt plötsligt och ofta i samband med träning och annat som de annars älskar, det försvann efter behandling hos veterinär. Men om han alltid varit så, så tror jag mer på någon form av smärta i kroppen (t.ex. mage, rygg) eller dåligt självförtroende.
Bra träning för självförtroendet är nosaktivering, balans, klara saker i vardagen, hoppa upp på grejer och kontaktövningar :)