Mat-aggression. Min valp blev aggro av märgben!
Hej alla.
Jag undrar vad ni har för erfarenheter av mat-aggression?
Häromdagen så sade någon till mig att hundar kan bli aggressivare av rått kött och mer "varg-lika" och "tillbaka till vildheten" i sitt beteende. Åtminstone just när de äter, vet inte om personen menade överlag, men men… Jag tänkte att det där låter ju lustigt, min snälla storpudel-valp visar inte någon aggression, förutom när jag har försökt att raka/föna henne eller något sådant hon inte gillar, och det är ju förståeligt. Det måste tränas upp.
Hon är extremt matglad och väldigt glupsk. Sätter i sig maten på en minut eller två. Jag utfodrar henne BARF och torrfoder ca 50/50, i varannat mål ungefär.
Men så hade jag hört att märgben skulle vara bra stimulans för dem och att det ju även håller längre än de tuggpinnar hon brukar få som hon äter upp på ca 5 minuter. Hon tuggar halva och sen sväljer hon resten…
Men igår gav jag henne ett märgben. Hon blev helt vild och när jag sedan försökte ta det ifrån henne (för det kladdade så mkt på golvet, skulle lägga in det i hennes valphage så att hon fick äta det där istället) så började hon morra jätte-aggressivt och hotfullt.
Jag har redan fått en del bra tips på ett amerikanskt pudelforum om mataggression och hur man kan träna bort det, men tänkte om ni också ville dela med er vad ni har för erfarenheter? :)
PS. Jag kommer inte ge henne några märgben mer pga att det tydligen kan knäcka tänderna på dem… Det vill jag inte riskera. Men däremot vill jag ju att hon ska lära sig att jag ska kunna ta allt ifrån henne om det behövs, utan att hon morrar och bits! Hon har inte visat någon aggression för någon annan mat eller tuggben, leksaker, osv… 15 veckor är hon.
Nej hundar blir inte aggressiva av att äta rått kött. Din valp var inte aggressiv, den visade resursförsvar, dvs den litar inte på dig. Ge den ben i valphagen, eller ute o stör inte en ätande hund. Måste du ta något ifrån honom så idka byteshandel.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag håller helt med #1 Låter som en typisk pudelvalp dessutom, de är smarta och kollar om de kan få chansen att bestämma.
Om du ger henne tuggben så köp stora, inga små tuggpinnar. Det ger jag inte mina småpudlar, mycket smartare med de stora benen för dels räcker de längre och dels sväljs de inte ner lika lätt.
Mina har alltid fått märgben då och då, de gamla urgnagda benen ligger kvar för jag låter dem ha flera olika sorters tugg att välja på. Ibland vill de ha hårt, ibland mjukare. Än så länge är ingen tand knäckt… du kan ju alltid välja något annat slags rått ben om du är orolig för det.

jag har större tuggben också men dem är hon inte intresserad av…
jo jag fattar att det är ett naturligt beteende i grunden men det är ju inte särskilt önskvärt. jag menar, jag måste ju kunna ta ifrån henne det om det nu behövs. om jag vill låta henne gnaga på det i säg 20 minuter innan vi ska på promenad (eller nåt annat) så måste jag ju kunna ta ifrån henne det efter 20 minuter, eller 5 minuter, eller en timme… Ok nu blev det att jag tog det typ på direkten så jag fattar om hon reagerade då. Men jag blev rädd också så jag måste försöka hitta en strategi för att få det att funka.
Får ta det successivt och isf försöka byta mot lika goda saker, typ små korvbitar eller nåt. men märgbenet verkade ju jättepopulärt så kanske kan va svårt då om hon visar aggression då…
Om valpen får märgben ofta, så blir det inte lika mycket nyhetens behag och den blir mindre och mindre rädd om dom
Om du behöver ta bort det, försök byta, eller gå emot henne så hon "lämnar" benet och ta den.
Men lämnar hon benet någonsin? Ex vid promenad?
Jag ger bara min hund ben när jag vet att hon kan tugga på det länge utan att bli störd, men jag kan ta det ifrån henne hela tiden utan att hon bryr sig. Visst hon blir förvånad och springer efter mig som en galning och är jätteglad och vill ha tillbaka det, men hon morrar aldrig. :)
# 3 Hon visar inte aggression, hon uppvisar resursförsvar. Hur har du tänkt gå tillväga för att få henne att lita på dig?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fick tips om att lära in t.ex. kommandot "Drop it!" dvs "Släpp den!" och det låter ju som en bra grej. Även att lära henne att ge ifrån sig något hon vill ha mot något annat gott. "Bytes-handel" så att säga. Började lite idag med att hon fick godis när hon gav mig bollen, eller raggsockan hon hade snott. Hon snor allt möjligt och tuggar på. Så jag får nog byta strategi lite. :) Och sen successivt byta till svårare o svårare saker, som t.ex. ett sånt ben som ju anses vara av högre värde för henne än t.ex. ett torrt hundkex.
Du får självklart fixa godare godis än torra hundkex om du ska idka byteshandel

ja det behövs nog lite godare godis än så ja. :)
hejhej,
jag såg nu att du hade skrivit om detta och jag har samma problem. Detta är jättekonstigt för min hund kan få vad som helst att äta och jag kan ta ifrån honom det när jag vill utan att han blir arg, men just märgben…när han får detta blir han jätte aggressiv och nästan attackerar en, och detta är inte att han bara inte litar på mig och visar resursförsvar, för det är endast märgben och han visar ett sånt beteende jag aldrig sett förut och när han blir arg över andra saker visar han inte detta beteende, och när han fått tugga på detta blir han konstig och arg hela kvällen sen, så konstigt.. har du kunnat fixa problemen?
#10 - enkelt. Antingen låter du hunden få gnaga benet ifred, eller så ger du inte märgben om du tycker hunden blir för knäpp 🙂
Träna, du måste lära hunden att du får ta saker ifrån den och att den får tillbaks dem eller får nåt annat gott i utbyte :)
Träna byteshandel, ge henne något som är medel gott och sedan kommer du och viftar med något mycket mycket bättre och byter. Då hon går iväg och lämnar det godare så tar du det (då hon gör något annat och inte bryr sig om det och är i ett annat rum så hon inte ser att du tar det) och byter ut det mot det dåliga. Då hon börjar tugga/leka med den medel roliga saken så kommer du med det godare. På det sättet så lär hon sig att det är jättekul då du kommer får hon får något ännu bättre och kommer gladeligen ge dig det hon har :)
Ne förmodligen är de för att han gillar det så, men vill ju träna bort de och inte bara låta honom vara när han får de för de är inget bra beteende, men vet inte hur man ska träna bort de.
Ne förmodligen är de för att han gillar det så, men vill ju träna bort de och inte bara låta honom vara när han får de för de är inget bra beteende, men vet inte hur man ska träna bort de.
Du lyssnade på ett riktigt stolpskott….
De blir inte aggressiva för att det är rått utan för att det är gott, man vaktar det som man är rädd att bli av med.
≧◔◡◔≦
Att idka byteshandel har nog varit efektivast på min hund iaf. Vi har gjort byteshandel ända sen han började få tuggisar. Givetvis har bytes godiset varit godare än benet ;) Rambo har gjort resurs försvar bara 2gngr emot mig under hela den tid vi haft och det var pga. en död sork och en död fåge när han var riktigt plutt. Nu kan jag sitta med honom och ta benet och "tugga" lite själv och sen ge det tilbaka+godis och beröm. Han bryr sig inte heller om jag plötsligt skulle ta matskålen för han vet att han 100% får dn tillbaka om en sekund.