Valp
Hej! Jag söker en valp som inte kostar mer än 5000kr. Om ni vet någon bra uppfödare på någon av dessa hundraser kan ni ju säga till eller om ni vet någon annan bra hundras. Jag vill helst ha en stor hundras som klarar av att vara ute länge.
Labrador
Siberian Husky
Alskan Malmute
Alaskan Husky
Schäfer
Eller någon fin brandras.
av alla dessa rekommenderar jag labrador till dig :) Huskys och andra norra, urhunliknande raser är inget för nybörjare enligt mig :)
Vara ute länge? ska den vara ensam eller vad då? :)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Varför inte mer än 5000 och vad är anledningen till att du vill ha en hund? Är väldigt olika raser du skrivit och är enda kravet att den ska klara att vara ute länge? 🤔
Tänk på att det alltid är bra att ha en buffert ifall något oförutsägbart händer (som tex akuta veterinärbesök) så om du inte har med än 5000 att lägga ut tycker jag du ska spara i ett eller flera år till så du har minst 10000 över när du köpt en hund.
Sen bör du nog fundera lite mer på vad du faktiskt vill ha för hund, de raser du listat upp är väldigt olika och kräver väldigt olika saker av dig som ägare.
Om det är apport du vill syssla med föreslår jag att du besöker olika kennlar och gärna lite olika apportraser så du vet lite mer innan du köper en valp. Samma sak om det är drag du vill syssla med, besök olika kennlar som avlar på draghundar och lär på mer om det innan. Är det bruks du vill syssla med får du besöka olika kennlar som avlar på bruksraser och sysslar med det.
Mvh Linn
Storleken har inget att göra med hur länge hunden kan vara ute. Det finns t.ex. mindre vall- och jakthundraser som är avlade för att jobba hela dagarna. Själv har jag en hund på 6 kg som traskar med på dagsturer utan problem. Välj ras efter personlighet i stället för storlek. Ska hunden vara självständig, enmanshund, familjekär, älska allt och alla, vara reserverad, älska drag, gilla att bada, vakta bra, klara krävande sporter, nöja sig med lättare mental aktivering…?
Tänk på att en hund som är billig att köpa kan blir dyr i längden. Seriösa uppfödare tar mycket betalt eftersom de lagt ner mycket jobb på att ta fram hundar som är friska, sunda och trevliga i flera generationer. En 5000 kronors hund ligger det så gott som aldrig samma tänk bakom. Sedan finns det såklart oseriösa uppfödare som utnyttjar rasstämpeln för att ta ett högt pris, så man måste välja noga.
Att en sjuk hund kostar säger sig själv. Veterinärräkningar ska betalas, både självrisk och procent av slutsumman. Mediciner och rehab är inte heller gratis.
Att hundar med svajigt psyke brukar också bli dyra i drift är det inte så många som tänker på. Det blir extra hundkurser, privattränare och hundpsykolog. Ett par turer till veterinären för att utesluta smärta. När ensam träningen går åt skogen ryker soffan och sedan mattan. Ännu en tripp eller tre till veterinären så att inget fastnar i magen. Hyresvärden kräver ersättning för klösmärken på dörren och skadad tapet. Diverse hjälpmedel testas, tre olika selar, halti. Hundra olika leksaker och godissorter gås igenom för att hitta den ultimata belöningen som ska vända allt. I och med all stressen lägger magen av och hunden firar sin tvåårsdag med en veterinärfaktura på tre gånger inköpspriset…
önsker meg også en hund, elsker hundar katter ja alle djur. Jeg er en aktiv person, men problemet er at jeg jobber og har ingen i hemmet som skulle vara med hunden.
vil ha en vanlig hund som vil og kan ta lange promenader og lek og bus självklart samt lite hjärngympa skal den få om den vil.
har varit lite inne på golden retriver eller en lite mindre, typ spetshund eller nåt.
undrar hur mkt koster det å ha en hund, sen kommer jeg til å ha en buffert ifall om at det skulle hende nåt. Men annars med forsäkring og mat samt eventuellt hunddagis.
#5 Räkna med en kostnad på minst 500-1000 kronor/månad. Större hundar kostar mer då de äter mer. Då är det framförallt mat och försäkring som kostar. Sen kommer det till vaccinering som man själv får välja lite hur ofta man vill göra, minst vart tredje år iallafall ska den göras. Sen är det även andra veterinärkostnader och kostnader för olika kurser man kan gå med sin hund. Hunden ska även ha koppel, halsband, sele osv. Endel hundar behöver täcke på vintern och när det regnar.
Mvh Linn
har ikke kunnet ha en hund innan, men nu längtar jeg efter en typ varje dag.
men kan man bare åke til en kennel for at lära seg? fins det noen kennelklubber/brukshunds klubber som har kurser for "vi som önsker oss en hund" for nybörjare. vori bra og kunne gå på noe sånt innan jeg skaffer meg en hund, så man lär seg.
takk på forhånd
Ärligt talat så rekommenderar jag ingen av dessa
hundraserna till dig, har man inte råd med en renras, hur ska du ha råd med allt annat? Att ha en hund kostar väldigt mycket pengar
Tänk om du får en sjukhund? Hur ska du få pengar
till allt annat eller ska dina föräldrar stå för allt?
Vad händer när du inte orkar gå ut med din hund varjedag och vill helldre umgås med dina vänner
?
Man kan ju inte
lämna hunden hemma och förvänta sig att någon annan ska ta hand om den?:)
Men berätta gärna mer om vad för hund du letar efter
och vad du vill göra med den och… vad DU kan ge hunden?
http://solus.blogg.se/
Det känns som om du borde fundera över vad du vill ha för hund, vad du vill göra med din hund och varför du tänker köpa hund. Jag ville också mycket gärna ha en hund när jag var yngre, men hade bara ungefär samma budget som du. Eftersom det inte räckte till en sådan hund som jag hade tänkt mig lade jag saken på hyllan. Nu blev det så att jag köpte en omplaceringshund för 5000:- men det har ju inte med saken att göra, nu har jag mer pengar till löpande kostnader som foder, vaccinationer och hälsokontroller, utrustning osv. Har du råd att köpa mat till hunden för minst 500:- i månaden? Har du råd att ta hunden till veterinären om den skulle bli sjuk? Har du råd att köpa ett nytt koppel om den skulle bita sönder det?
De raser du uppger är som sagt väldigt olika. Försök bestämma dig för vilken sorts hund du vill ha innan du börjar leta hund. Även om du vill ha en blandras måste du försöka bestämma dig för vilken typ av hund du vill ha. Vill du ha en draghund? Vill du ha en jakthund, i så fall vilken sorts jakthund? Vill du ha en brukshund, vad ska du i så fall träna den till?
Alla raser du nämnt är väldigt aktiva. Kan du aktivera hunden så mycket som den kräver? Orkar du gå flera långa promenader med hunden och dessutom springa med den, åka skidor med en eller cykla med den? Har du tid att träna hunden och låta den göra någonting som jaga, träna bruksgrenar, agility, lydnad eller vad du nu känner för och vad din eventuella hund passar till?
Det finns fina blandraser utomlands som söker hem, adoption ligger på typ 3500 kr tror jag o dom fixar allt och skickar hunden med flyg. Kolla typ hundar i Rumänien osv
#10 man måste verkligen vara FÖRSIKTIG när man ta in importhundar då det finns massor med sjukdomar utomlands som vi inte vill ska få fäste här i Sverige!
UndvikAdoptionAvGatuhundar - jordbruksverket
TS: Vad vill du göra med hunden, vad för aktivitet/träning? har du haft hund innan och om ja vilken ras?
Labrador är en trevlig och aktiv hund. Dem andra raserna du nämner behöver mycket aktivering och arbete, och kräver massor av sin ägare och ger man dem inte det riskerar man att få en problemhund, och i värsta fall t.o.m en aggressiv hund :/
om det er meg ni svarat så er jeg en lung person, tycker om at var ute i naturen, sen visst blir det at jeg treffar kompisar også men da kommer jeg ta med hunden så er det bare.
greien er det at jeg har aldrig hatt en hund innan, kostandene klarer jeg av det er ingen problem.
men som sagt jeg skulle ville gå 1 eller 2 kurs angående hund ägande, eller nybörjar hund ägara, innan jeg skaffer nån hund.
skal googla litt og se om det fins nån kennelklubb som har sådana kurser.
12#
Nej det värkar inte som att någon har svarat dig, vore bättre om du gjorde en egen tråd för det blir lite förvirrande när andra "Snor" andras trådar.
Men om du gör en egen tråd så får säkert mer hjälp (: och berätta gärna om vad du vill göra med hunden och framför allt! vad DU kan erbjuda hunden.
http://solus.blogg.se/
ah, ok ber om ursäkt….var ikke meningen.
Det går ju också att försöka få kontakt med en uppfödare, så kan man om man kommer överens bra, kanske kunna bli fodervärd för en valp, mot utbyte att låta använda sin hund för parningar/valpningar. Men råder som de andra, se över ekonomi, försäkringar kan kosta över 2000Tkr/år, mat kostar m.m.
Jag skulle aldrig köpt en hund ifrån ett hundstall utomlands! De kan verka jätte bra, med det är så många som gör falska vet intyg osv.. Sen kan vi få in massa "ohyra" som vi inte vill ha. Som t.ex. Den bruna hundfästingen. Sen finns det så många hundar redan i Sverige som behöver nya hem.. Satsa på en omplacerings hund.
Jag tycker att du ts ska sätta dig ner med någon vuxen o h först och främst prata om pengar och sparande. Sedan råder jag er att läsa på om hundarna i rasgrupp nio. Och sedan ska ni tänka på vad ni kan erbjuda hunden. Att vara ute är knappast något som visar vilken ras som passar.
Friska renraser brukar kosta mer än 5000kr. Så läs på om hur man kollar hälsostatus på stamtavlan så ni inte köper en hund med stor risk för sjukdom.
11# alla hundar som man adopterar från utlandet genom en svensk organisation vaccineras mot allt. Man får inte ens flyga med hund om den inte har alla vaccinationer, rabies, parvo, kennelkosta osv de kollar hundens pass och vaccinationspapper på flygplatsen.
#18 Bara för att hundarna vaccineras betyder det inte att de är friska och inte har några andra sjukdomar eller parasiter som kan spridas vidare i Sverige. Vill man hjälpa hundar utomlands är det bättre att åka dit och hjälpa dom på plats och inte ta hit en massvis med hundar när det redan finns mängder med trevliga hundar i Sverige som behöver ett nytt hem.
Mvh Linn
Ang. adoption av utländska hundar.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/vill-varna-for-adoption-av-hundar-fran-rumanien
http://www.hundsport.se/nyheter_mapp/mattillsynet_norge.html
http://www.expressen.se/kvallsposten/hunden-max-dog-av-okanda-smittan-tvt/
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gatuhund-kan-ha-smittat-andra_1171629.svd
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Massvis med hundar som behöver nytt hem i Sverige? Jo hos folk som avlar eller bestämmer sig för att "de ej kan" ha kvar hunden o sätter den på blocket. Det är inte samma sak som hundar och små valpar som lever på sopor och sover under broar. Hur kan du ens jämföra?! Äsch jag pallar inte diskutera sånt här med såna människor. Finns massa hundar som adopterats från utlandet o har fått en familj som dom förtjänar i Sverige. Och dom är friska. Man ska inte ha fördomar o dra alla över en kam bara för man läser något på aftonbladet. Visst finns de väl några som har nån sjukdom som inte visats innan men annars är dom väldigt noga med hälsokontroller o blodprov osv. Och anledningen till varför jag skrev det som alternativ var för hon ville ha en "billigare" hund, kan va blandras och behöver ej vara valp. Varför då inte göra en god gärning o ge en hund ett hem så den slipper sitta i en bur i ett "shelter" resten av sitt liv eller avlivas? Jaja tack för mig pallar inte med sånt här. TS lycka till med hundköpet!
21 Vi behöver inte medvetet riskera att få in skit här. Det finns hundar som behöver hem i sverige. Vill man hjälpa dom i utlander kan man åka dit eller skicka pengar.
Kvittar hur få hundar det än är som får med sig skit in. Det kan gå illa!
#21 det finns hundar som omhänderatas av polisen som behöver hem, valpar som var bundna under köksbord i sitt eget urin och avföring, hundar som var instängda i garderoben och sitter i sitt eget urin och avföring, hundar som lever under hemska förhållanden och aldrig vart ute och gått på gräs. För att inte tala om alla knarkare/pundare som hamnar i fängelse, och alla deras "muskel" hundar som avlivas när ägaren hamnar i häkte…
I utlandet är det oftast inte samma klimat som här, där har hundarna inga problem att vara ute dygnet runt… och det är inte heller helt ovanligt att folk matar dem, att resturanger ger sina överblivna rester till hundarna, samma med vanliga personer, såg detta hända väldigt ofta när jag var i Thailand…
För att dina råd riskerar att ta hitt sjukdomar som kan döda 1.000 svenska hundar! Om inte fler! det är okej att adoptera ifrån länder som har samma sjukdomar som vi, men inte från vilka länder som helst…
Hjälp hundarna på plats, men ta inte hitt hundar från land där det finns sjukdomar vi ännu inte har i Sverige…
Jag skulle nog välja en mindre aktiv ras, dessa raser du skrivit upp kräver mycket varje dag både mentalt och fysiskt för att inte klättra på väggarna:) Dock får du inte en renrasig hund för det priset men kolla blocket, de har blandraser:)
Hälsningar
Fredrika
hon verkar som om hon dragit sig ur tråden. kanske har det kommit väldigt annorlunda än hon trodde.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.