kennelhosta?
Hej jag misstänker att Jamie har kennelhosta.. Men det började efter han hade tuggat ben i morse och fortsatt sen dess.. Han hulkar som om han ska spy och det rosslar lite och ibland kommer slem. Han är sitt vanliga jag och är glad osv. Hostar inte hela tiden utan kan vara "tyst" med flera minuter (10-15) mellanrum.
har ha kennelhosta tror ni?
kan de få det "bara sådär"? Han hade nog en noskontakt (olycka, skulle inte ske) med min kompis hund igår, men han har verkat helt frisk (har dock inte hört hur han mår idag..)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Kan vara kennelhosta. Finns så många olika varianter o är hunden vaccinerad så är den bara vaccinerad mot en del, inte alla. Min fick det förra året och han kunde hosta så han spydde upp skum, och då va de oftast efter promenader så för han blev det strikt vila i flera veckor kanske 2 månader o när han hade gått utan hosta en vecka så börja jag med små promenader men då kom hostan tillbaka så de blev lång vila igen. Om hunden besväras mycket av hostan kan man få hostdämpande utskrivet av veterinär tror jag!
Hemsida: Nivinas kaniner
Min lärare bekräftade nyss att det var kennelhosta :(
han verkar inte överdrivet besvärad men vi får se hur det utvecklas.. hur vet man när hunden är frisk? och hur länge smittar det andra hundar?
#2 hunden ska inte träffa andra hundar på minst 4 veckor, då det kan smitta så länge. Även fast hunden inte visar några som helst symptom efter till exempel 2 veckor (med strikt vila, det är tyvärr det som gäller) så kan det fortfarande smitta… Så ca 4 veckor brukar man säga.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
men snyyyyyyft 😭 antar att jag inte kan vara med på utställningen heller då … 😕
#4 inte om den är inom 4 veckor :/ Lider med dig och hunden! Kennelhosta är inte att leka med… Men som tur är- har hunden haft det en gång, får de knappt den igen :) Den liknar våra vattkoppor kan man väl säga.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
fan.. det är den 18e maj… och är redan anmäld :(
Kennelhosta hos hund är som influensa hos oss (inte likt vattkoppor alltså 😉 )
men hur kan han ha fått det? :( måste han blivit smittad eller kan det bara uppkomma?
kennelhosta smittar på samma sätt som influensa gör hos oss människor. En nysning av en hund i närheten kan räcka för att få smittan på sig.
#7 nej men principen ;) att hundar minskar risken att få det när de väl haft det en gång.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#9 okej.. fasen tur att jag inte har fler hundar i huset iallafall :)
#10 - nej, eftersom kennelhosta är ett samlingsnamn för många olika typer av virus, så kan dom få det igen flertalet gånger då det kan vara olika virus🙂
Vanligt kennelhostevaccin innehåller 3 olika stammar av virus. Det nya nosvaccinet innehåller 5 olika virusstammar och tyvärr finns det nog ändå fler.
#5 Tvärtom. Dom flesta av hundarna som jag vet har haft kennelhosta har fått det igen.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
han har blivit mer hängig nu men hostar inte lika mycket som tur är :) Jag är ledig från skolan tills måndag så det blir ompyssling hela dagarna och när jag börjar skolan igen får han bli ompysslad av mormor istället :)
#12 jag vet det, tro mig. Men det var ett uttryck.
#13 jag har hört helt tvärt om vad du säger :) Konstigt.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#15 Är nog olika från hund till hund, men skulle inte jämföra det med vattkoppor.
TS det räcker med att hunden är och nosar på samma fläck där en hund med kennelhosta varit och nosat, smittan sprider sig jättelätt tyvärr. 😕
Är han avmaskad?
oj kan det spridas så? :O
nej inte sen valpavmasknignen, vadårå?
#17 japp, det sprids jättelätt.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
men lär typ inte var och varenda hund få det hela tiden då? :s
#19 nej, eftersom folk håller sina hundar i "karantän" ;) Och vad jag vet överlever det inte så länge ute.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#17 Det kan lika gärna vara mask han har. Jag trodde min hund hade kennelhosta, väntade ut hostan i 1,5 månad utan att den försvann. Efter 1,5 månad fick jag nog och testade avmaska, det försvann morgonen därpå.
aha.. får hålla koll på det
han har inte hostat på hela kvällen nu och är mycket piggare
Det finns många anledningar till att en hund hostar. Jag trodde att min hund fick kennelhosta men efter en vecka blev hon jättedålig och det visade sig att hon hade lunginflammation. Vore jag du skulle jag avvakta och se om hon inte blir bättre på 1 vecka skulle jag åkt in till vet.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
okej :) tack!
han är myyyycket bättre än han var i morse och på förmiddagen! han har hostat max 5 gånger efter kl 15 tills nu så det är ju bra :) och han är sååååå mycket piggare än han var på fm
Min hund var med på jobbet där kennelhostan härjade. Dock visste vi inte det vid det tillfället. Han träffade inte en enda annan hund. Men det gjorde dessvärre jag. När vi åkte hem så nosade han på min kompis hund och 3dagar senare blev min hund sjuk. Och 7dagar efter det blev min kompis hund sjuk. Båda hundarna åkte på lunginflammation pga kennelhostan.. Så det smittar otroligt lätt! Fick jag lära mig den hårda vägen tyvärr.. Hoppas det går bra med Jamie! :)
usch stackare! :(
tack! Ha verkar redan må bättre och var sitt vanliga jag i morse, men hostade en gång också men han är glad nu iallafall :)