Få bort olja från päls
Under tiden jag var borta idag hade det ramlat ner en flaska rapsolja från köksbänken ner på golvet. Det verkar bara ha runnit ut några matskedar, flaskan var fortfarande nästan full, men "någon"😃har bevisligen varit där och tagit hand om oljan som rann ut i alla fall. Snällt. Han har nu olja över halva huvudet, fråga inte hur han har fått det men pälsen är oljig i alla fall.
Är extremt osugen på att bada honom för att få bort det, det var inte så längesedan han badade. Har ni några tips på hur man får bort oljan utan att stoppa hunden i duschen?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Alla hundar bör klara av att bli duschade, bara att se det som ett träningstillfälle :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Du kan prova att hälla på potatismjöl på oljan.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 även om sn klarar av att bli duschade så är det inte särskilt bra att bada dom ofta, kan ju vara därför man hellre vill få bort den på annat sätt. Framförallt på huvudet så vågar man ju inte riktigt duscha, vatten i öronen och schampo i ögonen är hu definitivt inte bra. Har hunden tjock päls kanske det inte torkar i bottnen och då kan den få hudbesvär. Finns många anledningar till varför man hellre vill ta bort oljan på annat sätt.
#3 TS sa ju att det var länge sedan hunden badades, så att bli badad för ofta är det ju inte tal om i detta fallet.
Man får bara lägga ned lite extra energi på att torka hunden ordentligt. Det är ju inte hela världen. Hundar är inte proslinsfigurer.
//Ambrose
#4 Tvärtom, hon skrev att det inte var så jättelänge sedan han badade. 🙂
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 Oke, läste fel
//Ambrose
#1 Min hund klarar av att bli duschad utan problem men det är dåligt för pälsen och en onödigt lång och besvärlig process med en väldigt långhårig och tjockpälsad hund, som jag hemskt gärna slipper. Han med, för den delen. :)
#2 Åh, smart, det ska jag prova! Använder ju potatismjöl som torrschampo till mig själv så det borde ju hjälpa även i detta fall.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#7 Aa.. läste som sagt fel så ber om ursäkt för det.. när jag läste det så förstog jag det som att han sällan badades och var jobbig när man väl behövde göra det. Vart en jobbig kväll så var inte helt klar i huvet :)
//Ambrose
Galltvål är fettlösande. Utöver det har jag inga bra tips.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Ett bra tips är tvättlappar man har till småbarn. Fett löser fett, enligt kemins gamla regler, så olja och annat brukar försvinna med hjälp av dessa lite oljiga lappar. Sedan kan man ju försiktigt ta lite tvåligt på just det stället, om man har möjlighet att torka, tvätta av det. I regel så brukar det "fettiga" ha försvunnit av sig själv efter ett par dagar, även om det ser lite grisigt ut till en början! ;)