Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 539 ggr
-Aida-
0

Känner mig helt värdelös!

Han är 5 månader och helt okontrollerbar när han leker, han leker hur mycket som helst inomhus, jag leker med honom, ger honom hjärngymnastik, men utomhus… jag leker med honom efter han gjort sina behov och de i gräset, vi springer lite och sånt, leker med pinnar, jag kunde säga nej och han slutade då kunde vi gå hem, hur bra som helst men nu på senaste flyger han på mig och ska leka mer, han sliter och drar i mina armar, händer, kläder, allt han får tag på, snart har han slitit sönder kopplet helt, avleder jag med pinnar så flyger han sen på mig i alla fall och ska slita sönder mig, detta är ett nytt beteende hos honom och de bekymrar mig nåt så enormt att man inte får stopp på honom.

Frida B
0

Han börjar att bli tonåring, hormoner och sånt, vilket kan göra honom väldigt lättstressad. Förmodligen är det därför han inte vill sluta, han blir så uppe i varv att han helt enkelt inte kan sluta. Jag råder inte er att sluta leka, men leka lite lugnare och lite kortare stunder. Istället för lek som belöning kan du ju testa något gott godis med tuggmotstånd. Tuggande är lugnande för hundar :)

Sen, har ni tränat passivitet? Annars skulle det nog vara en väldigt bra ide.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

emsyzz
0

Det finns leksaker som man stoppar in i frysen ett tag innan man ger dom, kan hjälpa om det är tänderna som kliar. Annars hade jag precis som du fortsatt att leka. Om 2-3 månader är han nog tillräckligt mogen för att man ska kunna börja sätta gränser. När dom är så små får man nog stå ut, ingen idé att säga ifrån då, det blir för mycket för honom… Kanske leka med andra hundar i samma ålder & storlek? Låt honom leka varje dag tills han blir så trött att han somnar. Visa att ni leker när du vill. Är det någon gång han inte vill leka så kan du börja leka då. Om han vet att du kommer börja leka med honom när du har tid kanske han inte vill leka när du inte har det? Så länge det bara är lek och inget dominant i det så skulle jag nog låta det vara. Blir han dominant, minsta lilla han skulle försöka para sig på dig eller så hade jag sagt åt honom på skarpen. Hoppas det var till någon hjälp! Lycka till med din vovve!:)

Frida B
1

#2 fast det där stämmer dock inte. Att en hund juckar är inte ett dominansbeteende, utan återigen stress. Dominans mot människa existerar inte i sådan utsträckning som många stor nämligen :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

-Aida-
0

När jag var ute med honom nu ikväll blev han sådär omöjlig igen, då gav jag honom en godis med mycket tuggmotstånd och han traskade hem med en gång, la sig på soffan och tuggade för fullt, får variera med de och en tuggleksak som han älskar. :D tack för att du skrev!

Frida B
0

#4 vad kul att det funkade! :) Hoppas det håller sig så, lycka till!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

-Aida-
0

Tack tack, de hoppas jag med! :D

minbebis
0

Säger som #1 pröva passivitets träning också. Tycker det är jätte viktigt att kunna sätta sig på ett berg och hunden ligger helt avslappnad bredvid utan att känna behovet att kuta runt. Jag har en kongo liknande sak som jag fyller malt kött i och in i frysen så får hon slicka ur sig det ett tag. Ger du torrfoder kan man göra det med vatten? :)