Viltspår utan tillstånd?
Jag funderade på en grej. Om man vill testa på viltspår en gång, för att man av en tillfällighet (lång historia, jag känner en som har tillgång till det nämligen) har tillgång till blod och klöv, kan man göra det utan tillstånd då? Eller krävs det tillstånd även där?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jag tror inte att man får lägga blodspår utan tillstånd. Väldigt tramsigt tycker jag.
Skynda långsamt så går det fortare.

Om man använder blodpulver eller blod från vilt (tex älg) så behövs inget tillstånd.
Ska man använda blod från tex nöt eller gris så måste man ha tillstånd, detta pga att det kan sprida mul-och klövsjuka till de vilda djuren.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#2 men sådant man köper i en vanlig mataffär? Behöver man tillstånd till det?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

#2 Så det är så det ligger till, jag trodde det gällde allt blod och det verkade ju något överdrivet.
#3 Du kan nog inte köpa blod från vilt i en mataffär så, ja det krävs tillstånd.
Skynda långsamt så går det fortare.
#3 Japp för det är nöt eller gris.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Man måste ha markägarens tillstånd för att få lägga blodspår och det gäller väl oavsett vilket blod man använder?
Mvh Linn

Men man kan ju även lägga spår utan att använda blod, bara dra en klöv.
_**/Mvh Anne
#7 så det är blodet man behöver tillståndet för?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vid denna årstiden, med djuren som har ungar osv, borde man inte behöva tillstånd då också? Logiskt sätt borde man ju det

#8 Ja det är för blodet man behöver tillstånd.
#9 man har ju hunden i lina, så det är väl inte direkt värre för de vilda djuren än om man har ett långt koppel på skogspromenaden?
_**/Mvh Anne
#10 Jo men tänkte på blodet samt att man klampar upp i skogen, jag håller mig enbart på stigar nu eller precis vid kanten, annars stör man ju naturen lika mycket som om hunden vore lös i skogen
Du behöver två tillstånd. Ett från markägaren och ett från jordbruksverket
Självklart 'kan' du gå ut och lägga spår ändå, men det är inte helt tillåtet. Risken är att du möter en markägare eller en jägare som blir fly förbannad (med rätta).
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
#12 även fast det är blodmjöl? Och om man inte vet vem markägaren är..?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#13 Om du inte vet vem markägaren är skall du söka dig till en annan plats där du vet vem markägaren är. Det är inte OK att bara lägga ett spår hur som helst. Försök komma i kontakt med jaktlaget som jagar på markerna där du tänker lägga spår, de har koll på vem som äger marken.
Jag äger själv mark och är jägare. Jag tränar mycket spår med min hund, men jag skulle bli rasande om jag upptäckte att någon annan tränat sin hund på min mark utan att fråga mig. Om man frågar är det dock inga som helst problem.
#14 Det är OK att lägga blodspår nu med då om man har tillstånd från markägaren och då jbv om man ska ha med nöt/grisblod? 🙂
#14 om det är kommunens mark då?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#16: Jag frågade kommunen om det där en gång, men där var de märkligt ointresserade. De hoppades väl att jag skulle söka mig nån annanstans så de slapp pappersarbetet.
Jag har funderat på det här. Det är inte många skogar som lämpar sig för spårning här i närheten pga att det är så oerhört risigt på marken. Om man nu skulle hitta en lämplig skog - hur tar man reda på vem som äger marken?
#17 ja, det undrar jag med. Hur man tar reda på det?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Är ganska övertygad om att allemansrätten inte innefattar rätten att lägga viltspår var som helst.
#17 Kommuner har oftast en jaktarrendator på sina marker. Och kommunen vet vem som äger mark i kommunen. Bara att gå dit, haffa någon ansvarig, peka på karta eller beskriva, så talar de om det för dig.
Eller helt enkelt fråga någon du möter ute i skogen om de vet! Lycka till! 🙂
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#17, #18 Eventuellt kan man få reda på det från Lantmäteriet. De har uppgifterna, men jag vet inte vad som gäller med PUL och så när det gäller att lämna ut de uppgifterna.