Hunden skriker...
Har en liten dagmattevovve (tysk mellanspets) som tjuter öronbedövande nästan varje gång han passerar eller sitter på samma buss/tunnelbana som en annan hund. Han vill fram, men när han väl får komma fram leker han inte med den andra, utan är direkt på i baken och ska dominera och ha sig. Har nu därför svårt att tolka vad han egentligen skriker efter? Ska tillägga att han leker med mig, så långe han orkar. Han är 10 år, gubbstrutten.
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.
Måste tillägga en till sak, att han slickar sig om nosen.
Korrigera hunden. En hund behöver inte hälsa på varenda hund den ser, även om hunden "skriker" efter en annan.
Han skriker förmodligen över att han vill fram helt enkelt.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Trötta ut hunden mentalt och fysiskt innan bussresan så slipper han stressa ut sig. Mittlar är väldigt intensiva i rösten när dom är frustrerade m.m. så om ni jobbar innan så ska det inte finnas lika mycket energi kvar att bete sig så. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Osäkerhet. Korrigera inte hunden, det gör allt värre. En hund som slickar sig på nosen visar väldigt tydligt att den inte vet hur den ska hantera situationen och på så sätt blir osäker. Visa istället för hunden att hundar inte är någonting märkvärdigt, utan att du har kontroll över situationen helt o hållet. Testa skvallerträning!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#4 för ett år sen, när jag började ha honom, gjorde han utfall mot andra hundar. Sen en dag gick det tydligen bra att hälsa på en annan hund, och efter det har han börjar skrika efter typ alla hundar han ser. Så att han är osäker tvivlar jag inte alls på, därav att jag skrev att han slickar :) Oftast sitter jag och inte bryr mig alls, faktiskt.
#2, han får inte hälsa på särskilt många hundar, eftersom jag inte har tid med det. Japp, och det skrev jag ju :o
Min mittel var osäker och han skrek han med ett tag under hundmöten. Det var en form av stressöverslag.
#3 då jag åker mycket i kommunaltrafiken så finns det inte riktigt tid till att trötta ut honom både i kropp och huvud innan. Dessutom slutar han bry sig efter en stund. Alltså, typ 30 sekunder. Även om jag har en pipleksak vilket är det bästa han vet. Och så har han ryggproblem så han springer inte, då det gör att han sen inte kan gå alls, utan ramlar omkull och blir liggande i allt från 10 min till en timme.
#8 Synd med ryggen. Men det är absolut stress. Han exploderar i stress tills stressen fått sin outlet efter dom där sekundrarna. HUUUND HUUUUUND HUUUUUUUUUUUUUUND!!!! Nähä? Okej. piiiip. (kan jag tänka mig?)
#8 gamla hundar brukar bli trötta fortare än yngre hundar. Hur kan du inte hinna trötta ut honom innan? Tar inte så lång tid. Om det är en lösning, är det inte värt att kanske gå upp en halvtimma tidigare den dagen och låta honom trötta ut sig? :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
En hund ska absolut inte fram och nosa/hälsa och än mindre leka med en främmande hund på tunnelbana eller buss. Vad skulle ske i trängseln om dom skulle börja bråka ?
#9 Okej. Kan det vara så att det kommit efter att det gick bra med första hunden han träffade och nu inte alls vet hur han egentligen ska bete sig kring nya hundar? Han är okastrerad, så löptik tjuter han som en dåre efter, men det är nog inte så konstigt.
Börjar med att öronen darrar, sen kommer slickandet, sen kommer pipandet, sen piper han högre, börjar gny, börjar skrika, sitter och skriker, piper lite, skriker, piper lite, gnyr, andra hunden kliver av, Wiggo tittar, lägger sig ner.
Då jag har fler dagmattehundar som jag vissa dagar hämtar direkt efter denna lilla kille, så har jag inte hunden när jag vaknar eftersom han inte sover hos mig. Men ska absolut kolla om han svarar bra på pipleksaken. Kan jag pipa med den om det sitter en annan hund han skriker efter? Är lite orolig för att på så sätt belöna hans stress för den andra hunden.
#11 i kommunaltrafiken låter jag honom aldrig, aldrig, hälsa/leka/närma sig en annan hund, just för att det kan vara mycket folk och båda hundarna kan bli trängda. Dessutom är ju båda kopplade. Ute kan jag låta honom hälsa om han inte är helt hysterisk och inte slickar sig, för det är inte alltid han gör det. Men då släpper jag kopplet och håller mig på koppellängds avstånd. Tycker inte alls om när kopplet sträcks när han närmar sig en annan hund, eftersom han kan triggas negativt av det.
Då han inte funkar ihop med alla hanhundar (hanar som varit problemet tidigare, ej tik) så är det få andra hundar han får hälsa på ute. Allra helst vill jag vara i en tom rastgård om han prompt ska hälsa på andra hundar.
Här hemma funkar det jättebra med de andra två tikarna, dom bryr han sig knappt om.
#12 Pipleksak är stressande så det kommer inte hjälpa alls. Därför uttröttning innan rekommenderas. Det kan vara godis i en toarulle, söka godis i gräs eller skälla på kommando så han får använda rösten och släppa på uppbyggd frustration, eller rent av få jobba med ett ben så han är trött på den vägen. Måste inte vara springa. :)
#13 Okej! :) Får smita till djuraffären sen då och köpa mig ett märgben han kan gnaga på. Kan han smaska på det på buss/tunnelbana?
#14 Nej det skulle nog inte rekommenderas, bättre han får jobba med det i nån timme innan eller så. Om han inte har problem med åksjuka eller så.
#15, Oftast har jag inte en timme till godo innan de andra två hundarna hämtas upp och jag måste sätta mig på bussen till dom, utan kanske 10-15 min.
Jag tror inte han har problem med det. Ligger oftast och sover om han är själv, eller ligger i mitt knä och sover om jag har tikarna också. De är två amstaffar så de tar ganska mycket plats, haha.