CECS
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänkte kolla om någon här har erfarenhet av CECS?
Denna sjukdom upptäcktes först hos Border Terrier, men det visar sig att den finns hos många olika raser.
Det man märker det av är att hunden får kramper eller skakningar och hunden är vid medvetande under hela tiden.
Många veterinärer viftar bort det som EP och hunden får dyr medicin mot detta.
Många hundar får reaktion av vissa foder och man bör antingen ge hunden BARF eller i alla fall så "ren" mat som möjligt. Då detta har ökat så tror jag att torrfoder är en stor bov.
Har man en hund som matvägrar så är risken ännu större att de råkar ut för krampen.
Det är väldigt viktigt att man gör en stor utredning för även saker som Addissons, lågt blodsocker, hjärt eller leverproblem mm, kan orsaka vakna kramper.
Men om hunden är helt frisk och krampar på detta vis, så kan det alltså vara CECS.
Min Nelson har detta och jag visar här en film (är ni känsliga titta inte) hur han ser ut när han krampar. Han blir väldigt rädd såklart och då det kan dyka upp utan större förvarning så blir det en chock för oss båda. Detta är första gången på ett år han fick problem och jag misstänker att det är för jag barfat honom för hårt och inte gett extra fibrer, vilket gjort honom för hård i magen. Så nu blir det lite extra fibrer i maten!
Här kan ni läsa mer om CECS http://cecs.se/
/Elisa
Hej kalindas (jag är Malin L på fb).
Som tips - filma gärna hela hunden nästa gång även om det känns jobbigt. Viktigt att veterinären får se hela hundens hållning. Ligger han alltid ner när han får ett krampanfall ? När dom står upp så kan man ofta se hur dom drar upp rygg och mage - det visar ju ändå rätt tydligt att det kommer från magen så som CECS gör. Som denna hund tex: http://www.youtube.com/watch?v=hctX7xTxXec
För att visa andra, så lägger jag upp ett klipp på en borderterrier med en ganska gravt krampanfall: http://www.youtube.com/watch?v=IYYnTGl-GdU
Men även där kan man se att det mesta ändå sitter i bakpartiet (och att det då är magen som ger dessa hemska syndrom)
CECS är ju en ganska ovanligt sjukdom, men kanske är den vanligare än man tror då den sällan diagnosticeras pga att det inga tester finns - det är ju en uteslutningssjukdom. Då jag tidigare levt med en annan ras med en helt annan typ av rassjukdom, som det heller inte fanns några tester för, så vet jag hur tufft det kan vara.
Får han det igen ska jag filma hela kroppen, bara svårt att gå ifrån honom när han är så rädd. 😕
Han reagerar på det viset att han först blir väldigt rädd och vill springa undan och samtidigt vara hos mig. Alla tassar står ut och han hukar sig/springer som en padda. Denna gången gjorde han så ett tag, sen PANG så fick han kraftigare kramper och det var då benet som mans er på bilden reste sig upp, samtidigt spändes hela hans huvud och nosen trycktes ner i marken.
Är inte 100% säker på att det är cecs, men mycket stämmer då det känns som reaktionerna kommer de gånger han har trassel med mat eller mage.
Samtidigt funderar jag på om det kan ha något med hans hjärta att göra, då detta inte är helt utrett. Han kan ibland få blåaktig tunga och tandköttet växlar från vitt till rött på bara några minuter. Ultraljudet visade dock inget. 🤔
Fick diagnos på lågt blodsocker och trodde det var felet, för då kan de få kramper. Visade sig att det var fel på blodsocker mätaren! Så jag var orolig i onödan.😡
/Elisa
Det är så fruktansvärt jobbigt när ens älskade djur är sjuka - och helst när det handlar om sjukdomar som et inte finns klar diagnos och/eller behandling på.
Jo, det är jobbigt. Just nu tycker jag han flämtar för mycket. Funderar lite på om han kanske inte ligger ovanligt länge eller om han har ont när han blänger mer än vanligt på katterna.
Man blir ju nojjig till sist. :-(
/Elisa